Leonora-forliset
26. aug. 2021 | 13:55

DR er ikke længere et flagskib

Foto | DR
Danmarks Radio mødte stor kritik fra forskellige kanter, da kanalen viste Ole Bornedals tv-serie 1864, men alligevel har tv-stationen forsøgt at realisere et andet storstilet historisk projekt.

Midt i øget konkurrence fra streamingtjenester har Danmarks Radio forsøgt at presse lønninger og gjort arbejdsvilkår værre, mener kritikere. Alligevel har tv-stationen måttet sætte ambitiøs serie på pause.

Af Claus Christensen og Nicki Bruun

Filmbranchen sætter nye projekter i søen hver dag, og på samme måde dør en film eller serie også ofte på et eller andet tidspunkt i produktionen.

Alligevel er det bemærkelsesværdigt, at det statsfinansierede public service-flagskib DR kort inden optagelsernes begyndelse har stoppet en planlagt storserie om kongedatteren Leonora Christina Ulfeldts liv.

Hun var sin far Christian 4.’s øjesten, men Leonora Christina var store dele af sit liv fængslet under anklage for højforræderi.

Det er en dramatisk historie. Men arbejdet med serien byder ifølge branchefolk, som Ekko har snakket med, også på stort drama.

DR’s dramachef Christian Rank siger i en pressemeddelelse, at det ikke har været økonomisk muligt at gennemføre produktionen, mens det har været vanskeligt at få de nødvendigt erfarne kræfter med på projektet.

Det efterlader mange spørgsmål, og svaret skal ifølge Ekkos kilder findes i, at DR ikke længere er det flagskab, som det engang var.

Den store konkurrence fra både internationale streamingtjenester som Netflix og nye danske kanaler som Xee betyder, at danske filmfolk har nok at lave.

Derfor er det ikke lykkedes DR at presse lønningerne ned, selv om de ifølge kilder har forsøgt sig i kølvandet på, at politikerne skar ned på pengene til DR. Samtidig er arbejdsvilkårene også blevet værre, fordi der skal produceres i meget hurtigere tempo end før.

”DR er ret hårde til at presse folk. Der skal løbes hurtigere, og dagene er længere,” siger en anonym kilde til Ekko.

Ambitiøs satsning
Vi har talt med en af de filmarbejdere, som på et tidspunkt var tilknyttet produktionen af DR’s stort anlagte dramaserie om Leonora Christina.

Hun fortæller, at hun – inden hun måtte forlade produktionen – havde en god oplevelse og opfatter produktionen som veldrevet. Men den var også præget af meget store ambitioner.

Ifølge hende består det ambitiøse særligt i, at serien vil følge hovedpersonerne over en 50-årig årrække. Det episke vingefang kræver meget af alle de kreative afdelinger på sådan en produktion.

”DR er måske ikke gearet til selv at lave det, men har brug for nogle producenter udefra til at køre det, som da Miso Film producerede 1864,” siger filmarbejderen.

Hun bliver bakket op af René Høyer Jørgensen, der er sekretariatschef for filmarbejdernes brancheprganisation FAF.

”Markedet for filmarbejdere er nu så presset, at DR må lægge en produktion ned. Da de ikke har en egentlig overenskomst med FAF hos DR Drama, er det svært for dem at styre økonomidelen,” siger han til Ekko.

Den fede fortælling
Mange vil helst ikke udtale sig til citat, men Zentropas grundlægger Peter Aalbæk Jensen er ikke bange for at tale om sin rolle i den indledende udvikling.

”Da DR i sin tid skulle bruge de 100 millioner kroner, de fik af politikerne til den store danske historiefortælling, sad jeg i tyve minutter og kiggede Danmarkshistorien igennem. Én person stod og blinkede som den fede fortælling, og det var Leonora Christina,” fortæller Peter Aalbæk Jensen, som til sin ærgrelse måtte se valget faldet på 1864.

”Vi konkluderede, at det skulle koste 120 millioner kroner, men der kunne ikke findes et aftalegrundlag for finansiering. Og så sagde produceren Sisse Graum Jørgensen, at DR måtte lave det selv, hvis vi ikke kunne blive enige om finansieringen, og hvordan det skulle køre. Derfor afleverede vi projektet til dem i fred og fordragelighed,” fortsætter produceren.

”Vi havde jo ikke copyright på det, bare fordi Peter Aalbæk har siddet i en halvbrandert og læst Danmarkshistorien for børn.”

DR mangler kompetencen
Produceren siger, at flere lineproducere har regnet på, hvad det skal koste at lave serien, og at de alle er nået frem til 120-130 millioner kroner. Men det mente DR var for dyrt, hvorfor tv-stationen valgte selv at stå for produktionen.

”Man kan godt skaffe den slags penge, men det kræver, at der er nogen, som ved, hvordan man gør det. Og hvor fanden skulle DR vide det fra? Der er dybest set kun ét selskab i Danmark, der kan det, og det er Miso Film. Det kan man ikke kræve af Christian Rank, for det er specialiseret arbejdet, som det mig bekendt kun er Miso Film, der kan i den skala,” siger Peter Aalbæk Jensen.

Læs interview med Christian Rank.

Kommentarer

Ekkos hotline

Har du oplevelser fra filmbranchen, som du gerne vil dele med Ekko?

Vi kan døgnet rundt kontaktes på 2729 0011 eller ekko@ekkofilm.dk.

Vi garanterer fuld anonymitet.

© Filmmagasinet Ekko