Oscar 2023
09. mar. 2023 | 13:41

Oscar-ekspert: Én film rydder bordet

Foto | Allyson Riggs

En asiatisk-amerikansk familie havner i Everything Everywhere All at Once i vilde omstændigheder, da moren pludselig skal redde hele verden.

En overraskende prissæson lader til at nå sit klimaks ved årets Oscar-uddeling, hvor et syret familiedrama er storfavorit til at vinde de fleste store priser.

Af Casper Hindse

Tidligere var det ikke usædvanligt, at én spillefilm ryddede bordet ved Oscar-uddelingen.

Den engelske patient nappede ni statuetter i 1996, Titanic vandt elleve i 1998, og Ringenes herre: Kongen vender tilbage triumferede med elleve priser ud af elleve nomineringer i 2003.

Alle sejrede i hovedkategorien for bedste film.

Siden er både Oscar-feltet og Oscar-akademiet blevet tilført en større diversitet. Det samme gælder prisuddelingen.

Argo vandt i 2012 hovedprisen, men modtog kun tre statuetter i alt. Det samme gjorde 12 Years a Slave i 2013, Moonlight i 2016 og CODA sidste år, mens Spotlight i 2015 blot høstede to Oscar-statuetter. Én af dem for bedste film.

Tendensen er klar. Eller er den?

2023 har på lange stræk været en slags tilbagevenden til tidligere tider.

På det seneste har Everything Everywhere All at Once nemlig vundet så mange priser og sat så mange rekorder, at den uden tvivl kommer til at dominere Oscar-showet natten til mandag.

Det viltre fantasy-værk veksler mellem forskellige universer og er et familiedrama om en asiatisk-amerikansk kvinde, der pludselig skal redde hele verden. Og det lader til at være den første spillefilm i mange år, der kan gøre forhåbninger om at hale bunkevis af statuetter i land.

Til gengæld ser det ikke godt ud for de danske Oscar-håb. Vi vinder ikke en eneste pris.

Her er vores bud på, hvem der modtager de 23 statuetter.

Bedste film: Everything Everywhere All at Once

For få måneder siden så det ud til at blive en triumf for Steven Spielberg og The Fabelmans. Nu lader det til, at den smukke og rørstrømske erindringsfilm ikke modtager en eneste statuette.

Det skyldes, at Everything Everywhere All at Once har vundet mere eller mindre alle vægtige priser inden Oscar-showet.

Og hvis der skal være en anden vinder af hovedprisen, er årets outsidere faktisk Top Gun: Maverick og Intet nyt fra Vestfronten, eftersom Hollywood-debatten på det seneste har gået lystigt på, hvad en moderne mainstreamfilm er her i 2020’erne.

Nogle akademimedlemmer vil formentlig se tårevædet tilbage på 1980’er-franchisen med Tom Cruise i hovedrollen, mens andre vil mene, at Intet nyt fra Vestfronten siger noget om de krigstilstande, der er i den vestlige verden i dag.

Men det særlige afstemningssystem tilgodeser bare Everything Everywhere All at Once.

Der er en kolossal kærlighed til det eksperimenterende værk, som aldrig eksperimenterer mere, end at alle kan være med. Det lyder som mange første-, anden- og tredjepladser i afstemningsskemaet.

Bedste instruktør: Daniel Kwan og Daniel Scheinert

Hvis The Fabelmans ikke går tomhændet hjem fra nattens Oscar-show, er det formentlig, fordi Steven Spielberg vinder instruktørprisen.

I de senere år har mange eksperter talt om en ny Oscar-tendens, hvor favoritfilmene deler i porten, når det gælder bedste film og bedste instruktør.

Det passer bare ikke!

Tre af de seneste fem uddelinger har nemlig resulteret i, at instruktøren bag bedste film også modtog sin egen statuette. Meget tyder på, at det også sker i år.

Everything Everywhere All at Once-makkerparret vinder.

Bedste kvindelige hovedrolle: Michelle Yeoh

Konkurrencen er knivskarp mellem Michelle Yeoh for Everything Everywhere All at Once og Cate Blanchett for Tár.

Selv om det næsten er 50-50, tror vi, at den massive popularitet, Yeoh har oplevet ved de seneste prisuddelinger – og især den retningsgivende Screen Actors Guild Awards – vil sende prisen i hendes retning.

I det moderne Oscar-akademi tyder meget på, at en films fortælling betyder mere end skuespillerens overlegne præstation. Så selv om Cate Blanchett mere eller mindre er Tár, betyder Everything Everywhere All at Once-succesen, at Yeoh vinder spurten op ad den røde løber.

Bedste mandlige hovedrolle: Austin Butler

I øjeblikket er Hollywoods øjne stift rettet mod Brendan Fraser. Siden triumfen ved Screen Actors Guild Awards har mange ment, at skuespilleren er favorit ved Oscar-uddelingen.

Men The Whale, hvor Fraser indtager en suveræn hovedrolle, er ikke nomineret til bedste film. Og det er normalt helt afgørende, når talen falder på bedste mandlige Oscar-hovedrolle.

Ikke på denne side af år 2010 er statuetten gået til en mandlig hovedrolleskuespiller, uden at han var med i et værk, som var nomineret til bedste film. Det er Elvis med storspillende og velsyngende Austin Butler, men det er The Whale ikke.

Derfor er der ganske lidt, som taler for, at Fraser kan vende det hele på hovedet med The Whale, som også kun har tre Oscar-nomineringer mod otte til Elvis.

Austin Butler vinder for sin præstation som Elvis Presley.

Bedste kvindelige birolle: Jamie Lee Curtis

Her er aftenens formentlig mest uforudsigelige pris. Der er ikke bare to, men hele tre som kan sejre.

Længe har det set ud til at være en dyst mellem Angela Bassett for Black Panther: Wakanda Forever og irske Kerry Condonfor The Banshees of Inisherin. Men med den massive succes, Everything Everywhere All at Once har oplevet, er Jamie Lee Curtis pludselig blevet en del af feltet.

Kan en skuespiller vinde, når filmen ikke er nomineret til bedste film? Det sker efterhånden kun sjældent ved Oscar-shows.

Black Panther: Wakanda Forever er ikke nomineret i hovedkategorien, og derfor bør slaget stå mellem Curtis og Condon. Det er uhyre tæt, men prissæsonen har lænet sig i amerikanerens retning i de seneste uger – hvor Oscar-akademiet som bekendt stemmer.

Jamie Lee Curtis vinder prisen.

Bedste mandlige birolle: Ke Huy Quan

Ke HuyQuan har bare vundet og vundet og vundet for Everything Everywhere All at Once. Han vinder også her. Eneste reelle udfordrer er BAFTA-vinderen Barry Keoghan fra The Banshees of Inisherin, men det er et langskud at satse på ham.

Endnu en pris til Everything Everywhere All at Once.

Bedste originalmanuskript: Everything Everywhere All at Once

Her er det en god idé at skele til brancheprisen Writers Guild Awards, hvor ”The Daniels” vandt forleden.

Det tror vi også, de gør på Oscar-aftenen, men havde buddet skullet falde den 2. marts, da afstemningen åbnede, havde vi valgt The Banshees of Inisherin.

Derfor er det helt afgørende, hvornår akademiets medlemmer har stemt, eftersom Everything Everywhere All at Once er kommet buldrende i en gedigen slutspurt.

Vi tror, dens momentum bliver afgørende. Igen.

Bedste filmatisering: Women Talking

Ved Writers Guild Awards gik prisen til Sarah Polleys stærke film. Det er en god rettesnor for, at Oscar-prisen også havner der.

Især, fordi kategorien ikke er nær så stærk, som den plejer at være.

Bedste internationale film: Intet nyt fra Vestfronten

Det tyske krigsdrama er populært og taler ind i den vestlige verdens tilstand nu og her.

Argentina, 1985 har også sin tilhængere, men den er umiddelbart langt efter Intet nyt fra Vestfronten.

Bedste dokumentarfilm: Navalny

Det er uden tvivl en politisk dokumentarfilm, der modtager statuetten i år.

Vi krydser naturligvis fingre for Simon Lereng Wilmonts A House Made of Splinters, men længe har det nu set ud til, at All the Beauty and the Bloodshed ville løbe med prisen efter Guldløve-hæderen i Venedig sidste år.

Imidlertid er Navalny med afstand den film, flest lader til at være påvirket af i Hollywood. Filmen om den russiske aktivist, der sidder fængslet, modtog Producers Guild of America Award’en forleden, og det er nok til, at den også vinder en Oscar.

Bedste animation: Guillermo del Toro’s Pinocchio

Aftenens mest sikre pris.

Guillermo del Toro er højt skattet i Hollywood. Han har vundet det meste, han er kommet i nærheden af i prissæsonen.

Bedste fotografering: Intet nyt fra Vestfronten

Rigtigt mange har fidus til Elvis, men den tror vi ikke på som vinder.

Det skyldes især, at Intet nyt fra Vestfronten står stærkt efter sine store priser ved BAFTA-uddelingen. Den britiske prisfest er efterhånden blevet et pejlemærke for, hvordan de tekniske priser falder ved Oscar-showet.

Ni ud af de ti seneste vindere af bedste fotografering ved BAFTA har således også modtaget Oscar-statuetten i samme kategori.

Derfor tror vi, at Intet nyt fra Vestfronten napper statuetten.

Bedste klipning: Everything Everywhere All at Once

Endnu en uhyre tæt kategori.

Top Gun: Maverick modtog American Cinema Editors Awards for nylig for bedste drama, mens Everything Everywhere All at Once nappede komediekategorien ved samme prisuddeling.

Vi byder på, at den generelle optur, Everything Everywhere All at Once oplever frem mod Oscar-uddelingen, sikrer filmen en pris mere.

Dermed modtager danske Mikkel E.G. Nielsen i øvrigt ikke sin anden Oscar-statuette for det ellers sublime arbejde på The Banshees of Inisherin.

Bedste lyd: Top Gun: Maverick

Der er nærmest dødt løb mellem Top Gun: Maverick og Intet nyt fra Vestfronten.

Logikken siger, at Intet nyt fra Vestfronten er favorit, fordi den modtog BAFTA-prisen i kategorien, og det plejer som nævnt at være en god indikator i de tekniske priser.

Til gengæld vandt Top Gun: Maverick hovedprisen ved Cinema Audio Society Awards, og det er svært at forestille sig, at den ikke skal have en eneste Oscar natten til mandag.

Vi forventer, at mainstreamværket, der om noget lever af sin lyd, sejrer her.

Bedste effekter: Avatar: The Way of Water

Det er næsten umuligt at tro, at Avatar: The Way of Water ikke løber med denne pris.

Måske kan Top Gun: Maverick overraske, men det tror vi simpelthen ikke på, at den gør.

Bedste production design: Babylon

Flere og flere taler om Elvis som sejrherre i scenografi-kategorien, men Babylon har modtaget Art Directors Guild, BAFTA-statuetten og Critics Choice-prisen i kategorien.

Og det ville da også være mærkeligt, hvis ikke Hollywood på en eller anden måde gerne vil hylde en film om … Hollywood.

Hvor er det mere oplagt end i form af den pompøse, vilde og mildest talt utrolige scenografi, som Florencia Martin og Anthony Carlino har skabt sammen med Damien Chazelle?

Babylon vinder prisen.

Bedste kostumer: Elvis

Slaget står umiddelbart mellem Black Panther: Wakanda Forever og Elvis.

Sidstnævnte har Catherine Martin i kostumeafdelingen. Hun er bredt anerkendt for sit arbejde og har vundet kategorien to gange tidligere.

Vi regner med, at hun også modtager statuetten i år.

Bedste makeup og hår: Elvis

Elvis ligner en smal favorit i kategorien, selv om The Whale bestemt også er med i opløbet.

Bedste filmmusik: Intet nyt fra Vestfronten

De fleste bettingfirmaer spår en sejr til Babylon, men to statuetter i de tekniske kategorier til en film, der ikke klarede cuttet til bedste film?

Det tror vi ikke på.

Derfor skeler vi igen til BAFTA-uddelingen. Her har otte ud af de ti seneste vindere af filmmusik også modtaget Oscar-prisen. Intet nyt fra Vestfronten vinder mod de fleste odds.

Bedste originale sang: Naatu Naatu i RRR

Det er så godt som sikkert, at RRR vinder her. Sangen Naatu Naatu er blevet kult, og kun Top Gun: Maverick har mulighed for at snyde den for statuetten.

Men det sker ikke.

Bedste liveaction-kortfilm: Le Pupille

Kortfilmkategorierne har i de senere år ageret udstillingsvindue for de store selskaber som et bevis på en særlig kunstnerisk bevidsthed midt i alt det kommercielle.

Derfor er der masser af penge og medvind fra Disney-koncernen til Le Pupille.

Instruktør Alice Rohrwacher er samtidig et anerkendt navn i filmbranchen, mens Oscar-darlingen Alfonso Cuarón producerer.

Vi hepper på den eminente grønlandsk-danske Ivalu, men det lader til, at Le Pupille napper sejren.

Bedste animerede kortfilm: The Boy, the Mole, the Fox and the Horse

Her er der masser af Apple-kampagnekroner og en bunke kendte skuespillere, som lægger stemmer til The Boy, the Mole, the Fox and the Horse. Animationskortfilmen har samtidig vundet flere afgørende priser frem mod Oscar-uddelingen.

My Year of Dicks kan muligvis overraske, men sandsynligheden er ikke stor. The Boy, the Mole, the Fox and the Horse vinder.

Bedste dokumentarkortfilm: The Elephant Whisperers

Så er vi nået til Netflix-moneterne.

Det lader til, at The Elephant Whisperers tager statuetten, men hvis kortfilmkategorierne skal overraske, kan det godt blive her.

Stranger at the Gate har nemlig blandt andet vundet på Tribeca-festivalen sidste år. Alligevel tror vi nu, at Netflix-kampagnen sikrer The Elephant Whisperers statuetten.

Kommentarer

Oscar 2023

Det er 95. gang at Oscar-priserne uddeles.

Der dystes i 23 kategorier.

Showets vært er Jimmy Kimmel.

Uddelingen finder sted i Dolby Theatre i Los Angeles 12. marts.

© Filmmagasinet Ekko