Cannes 2021
15. juli 2021 | 11:46

Fra Ekko Shortlist til Cannes

Foto | Tobias Scavenius
Faren Kjeld (Thomas Guldberg Madsen) beder sin datter om at hjælpe sig med et projekt, der viser sig at være temmelig morbidt.

”Jeg vil gerne bringe dansk film tilbage til et metafysisk filmsprog a la Dreyers Ordet,” siger autodidakte Casper Rudolf Emil Kjeldsen, der startede på Ekko Shortlist og kan vinde pris på Cannes-festivalen.

Af Nicki Bruun

Der er ikke nogen danske spillefilm i Cannes i år, men vi er repræsenteret med hele tre kortfilm.

Mens to af dem er afgangsfilm fra Den Danske Filmskole og den jyske filmuddannelse Super8, kommer Det er i jorden fra et autodidakt talent, der med udtagelsen til den franske festival markerer sig stærkt.

26-årige Casper Rudolf Emil Kjeldsen kommer fra København-forstaden Bagsværd, har læst litteraturvidenskab på universitetet og arbejder til daglig som klipper af særligt online-markedsføring og reklamevideoer.

Han begyndte at lave video-sketches med sine venner i syvende klasse, hvor han opdagede en fascinerende verden af klipning og effekter.

Samtidig blev han besat af det, som han med et smil selv kalder ”dårlige horrorfilm”. Da han så Sam Raimis Evil Dead fra 1981, tænkte han: ”Det kan jeg også gøre!”

Derfor lavede han en kortfilm med vennerne og har fortsat med det lige siden.

Han markerede sig i den danske filmbranche med kortfilmene Rød læbestift, blå læber og Den, som kan ses på Ekko Shortlist. Sidstnævnte indbragte i 2019 Tobias Scavenius prisen for bedste fotografering ved Ekko Shortlist Awards.

Raketfart mod døden
Nu er Casper Rudolf Emil Kjeldsen blevet udtaget til verdens førende filmfestival med den allegoriske Det er i jorden, der dyster med film fra hele verden i kortfilmkonkurrencen og også er fotograferet af Scavenius.

I filmen beder faren Kjeld (Thomas Guldberg Madsen) sin datter Karoline (Sandra Guldberg Kampp) om hjælp til at grave et hul i haven. Efterhånden finder vi ud af, at hullet har et drabeligt formål.

”Filmen opstod ud fra forestillingen om, at døden er nærværende i vores liv. Vi er alle på vej mod vores grav i en eller anden forstand. Tiden kan vi ikke styre. Nogle mennesker har raketfart mod deres egen grav, mens andre dagligt flygter fra den, når de løber en tur rundt om søerne i København,” siger Casper Rudolf Emil Kjeldsen, da Ekko møder ham i Cannes.

”Jeg ville udforske, hvad der sker i forholdet mellem far og datter, når det menneske, der skulle være omsorgsperson, beder om hjælp til projektet.”

Han optog filmen før corona-nedlukningen, men pandemien har givet ham et nyt syn på filmen.

”Det sidste halvandet år har vi været konfronteret med daglige dødslister fra en global pandemi, så døden har kollektivt aldrig været tættere på os. Døden er blevet meget nærværende, både mellem mennesker og på en større skala.”

Kunsten at konfrontere publikum
Det er i jorden er produceret af Sofie Odgaard i samarbejde med produktionsselskabet Snowglobe.

Selskabet er markant til stede på årets Cannes-festival som også co-producer på Joachim Triers Verdens værste menneske og Eskil Vogts De uskyldige, og Casper Rudolf Emil Kjeldsen har tidlige været praktikant hos Snowglobe.

Filmen er lavet med støtte fra Filmværkstedet København, der er kendt som en rugekasse for talenter, mange af dem med film på Ekko Shortlist. Filmværkstedet har også fungeret som en slags uddannelse for den unge instruktør.

”Jeg vidste slet ikke, at der fandtes en filmhøjskole i Ebeltoft eller Kbh Film- og Fotoskole. Jeg har bare lavet film som en passion, men da jeg opdagede Filmværkstedet, søgte jeg støtte og fik udviklingsstøtte til mit første projekt,” siger instruktøren og tilføjer:

”Så Filmværkstedet været min filmskole. Det er her, jeg har mødt mine samarbejdspartnere.”

Casper Rudolf Emil Kjeldsen er også præget af at være vokset op med en far, der er en stor horrorfan. Faren gav sønnen Stephen Kings It, da Casper Rudolf Emil Kjeldsen var elleve år, og lod ham se Kubricks A Clockwork Orange i de tidlige teenageår.

Inspirationskilderne har givet instruktøren en bred filmsmag, der går fra Bergman og Dreyer til Sam Raimi og b-gyserfilm. Og han vil gerne blande det bedste fra alle verdener.

”Der er kommet gode genrefilm ud af Danmark, men vi dyrker ikke så meget det, som amerikanske film er gode til: At konfrontere publikum! I horrorfilm må første mål være at skræmme publikum, men i danske film forsøger man tit at skildre en naturalistisk virkelighed,” siger Casper Rudolf Emil Kjeldsen.

”Dansk film har i mange år foretrukket socialrealisme, og det er der kommet fantastiske film ud af. Men det er ikke den genre, jeg er god til at lave. Jeg vil gerne tilbage til et metafysisk filmsprog a la Dreyers Ordet.”

Bevarer jordforbindelsen
To af de største oplevelser i Casper Rudolf Emil Kjeldsens unge liv kom inden for ganske kort tid. Han var lige blevet far, da han for fem uger siden fik at vide, at Det er i jorden var blevet udtaget til kortfilmkonkurrencen i Cannes!

”Min datter var en uge gammel og lå på min arm og var ved at falde i søvn, da min kæreste sagde, at et fransk nummer ringede til mig. Jeg tog den ikke, men telefonen blev ved med at ringe, så til sidst svarede jeg og blev spurgt, om jeg ville give min film premiere i Cannes,” fortæller Casper Rudolf Emil Kjeldsen.

”På det tidspunkt var mit liv allerede totalt følelsesmæssigt omvæltet, så det var et helt syret opkald. Jeg er enormt glad og pavestolt over at være her. Det er en kæmpe mulighed, men i de seneste fem uger har mit liv handlet om at blive far, så jeg har bevaret en jordforbindelse.”

Her nede i det sydfranske er virkeligheden dog begyndt at gå op for instruktøren.

”Den anden dag stak jeg hovedet ind i den sal, hvor vi skal vise filmen, og det er jo en kæmpe biograf. Det er vel noget af det største, man kan opleve.”

Kortfilm kan noget i sig selv
De danske kortfilm på årets Cannes-festival, der også tæller Nicolai G.H. Johansens Inherent og Óskar Kristinn Vignissons Frie mænd, tegner en interessant dansk filmfremtid med anderledes fortællinger.

Casper Rudolf Emil Kjeldsen drømmer om at lave en spillefilm, men han er også meget glad for at kunne lave kortfilm.

”Det lange format trækker selvfølgelig, og det er dér, mine ambitioner bevæger sig hen. Men kortfilmformatet er ikke bare første akt mod en spillefilm. Det har en kunstnerisk merit i sig selv, som man kan se her i Cannes,” siger instruktøren.

”Vi snakker tit om filmbranchen som en monolit, men der er jo alle mulige brogede afkroge af den danske filmbranche. Jeg synes faktisk, at vi har en enormt alsidig filmtradition i Danmark. Hvert år kommer der noget ud, hvor man tænker: ’Det har jeg ikke set før!’” fortsætter instruktøren.

”De tre kortfilm i Cannes i år viser, at talentmassen i Danmark kan noget, og det er den danske filmbranche ret god til at rumme. Måske er jeg optimistisk, men jeg håber da, at der er et lille hjørne til mig.”

Trailer: Det er i jorden

Kommentarer

Casper Rudolf Emil Kjeldsen

Født 1994 i København.

Arbejder til daglig som klipper.

Har instrueret Den og Rød læbestift, blå læber, der kan ses på Ekko Shortlist.

Udtaget til årets Cannes-festival med kortfilmen Det er i jorden.

© Filmmagasinet Ekko