Nyhed
03. juli 2015 | 14:24 - Opdateret 03. juli 2015 | 16:50

Google tjener penge på netpirater

Foto | Frank Connor
Er filmbranchen til grin? Hvis en privatperson lægger Agent 007 – Octopussy ulovligt på YouTube, får han og Google reklameindtægter, men filmens rettighedshavere får ikke en krone.

Som privatperson kan man uhindret tjene reklamepenge på at uploade en piratkopieret film på YouTube, mens Google får op mod halvdelen af indtægterne.

Af Casper Hindse og Claus Christensen

Piratkopier en film, upload den på YouTube og scor en indtægt!

Det lyder skørt, men den risikofri fidus er lige nu realiteten på YouTube. Når man uploader en længere film, spørger YouTube nemlig, om man vil tillade reklamepauser. Svarer man ja, får man del i indtægten fra reklamerne – også selvom filmen er tyvstjålet.

Søgemaskinen Google ejer YouTube, og da vi henvender os til kommunikationschef Christine Sørensen, afviser hun først, at man lægger reklamer ind i filmene. Men kort tid efter ringer hun tilbage:

”Det er rigtigt, at den, der ejer en YouTube-kanal og lægger en video op, kan vælge at acceptere reklamer, og så tjener de mere end halvdelen af annonceindtægterne. Resten går til Google,” siger Christine Sørensen og fortsætter:

”Så snart vi bliver bevidst om, at brugeren muligvis ikke har rettigheder til den film, der er blevet lagt op, fjerner vi filmen med det samme, og så er der ingen penge. Selvfølgelig skal vi ikke tjene penge på ulovligheder.”

Pirateri er blevet mainstream
Engang var filmpirateri noget, der foregik i de mørkeste afkroge af internettet. Men i dag er pirateriet rykket ud i lyset og blevet mainstream.

YouTube, verdens største filmplatform, byder på tusindvis af ulovligt uploadede spillefilm, som er tilgængelige side om side med moster Karens fødselsdag og en seriøs konference i Bologna.

Derfor ved de færreste brugere, at de gør noget ulovligt, når de nyder Run all Night, Fast & Furious 6, Guardians of the Galaxy, Abernes planet: Revolutionen, Gone Girl og den danske Fasandræberne, som i skrivende stund kan ses i fuld længde på YouTube. En klassiker som Good Morning, Vietnam har ligget på YouTube siden 4. maj og haft 106.373 visninger.

Alle disse film vises med kommercielle afbrydelser, og det vil sige, at de genererer en indtægt til internetmastodonten og den bruger, der efter al sandsynlighed har lagt filmen på YouTube uden at have skyggen af rettigheder.

Kommunikationschefen hos Google forklarer, at der for tiden skabes bedre og bedre sikkerhed, så filmselskaberne selv kan gå ind og få fjernet filmene lynhurtigt.

”Meningen er, at dem, der har filmrettighederne, også skal være dem, der tjener pengene. Nettet er ikke helt finmasket nok endnu, men vi arbejder i den grad på at gøre det endnu mere sikkert,” siger Christine Sørensen.

Men i de tilfælde, hvor I ikke finder frem til en ulovlig film, tjener I vel penge på den, mens rettighedshaverne ikke får en krone?

”Man kan formentlig finde tilfælde, hvor vi gør, ja, men vi fjerner utrolig mange millioner links om ugen, så man kan ikke sige, at vi tjener fedt på copyright-indhold. For vi forsøger faktisk at bekæmpe ulovlige film hver eneste dag,” forklarer Christina Sørensen, som ikke kan at oplyse, hvor mange annonceindtægter YouTube har.

Fælles interesser
En af de film, man kan se på platformen, er Agent 007 – Octopussy. Undervejs får man serveret reklamer fra blandt andre Nordisk Film Biografer.

At Nordisk Film, der selv lever af filmrettigheder, er med til at finansiere filmpirateri, kommer som en stor overraskelse for koncernens marketingchef.

”Jeg anede ikke, at der lå reklamer for vores biograffilm midt i en YouTube-film, men jeg vil da hurtigst muligt få tjekket op på det, og så skal reklamen formentlig fjernes,” siger Klaus Odegaard.

”Det er selvfølgelig problematisk, at de illegale filmkopier kommer ud, men vi fornemmer, at Google gør noget ved det, og de er også selv ved at blive en rettighedsaktør med blandt andet Google Play. Så vi har nok nogle fælles interesser dér,” forklarer han.

Retslig gråzone
Advokat Jeppe Brogaard Clausen er en af Danmarks førende eksperter i såkaldt immateriel ret. Han forklarer, at vi befinder os i en retslig gråzone, når det handler om upload af film til YouTube.

”Viser man reklamer på YouTube, skal man selvfølgelig have tilladelserne i orden. Man skal have rettighederne til at vise disse film, og har man ikke det, er det ulovligt,” siger Jeppe Brogaard Clausen, som imidlertid ikke mener, at det Google bryder loven.

”Der findes en tolerance over for internettet, som man ikke ser andre steder. Det er derfor, at man kan se så mange ting på YouTube. Hvis Google bevidst tjente penge på reklamer for ulovlige film og ikke fjernede dem, når det blev opdaget, ville der være et problem. Men Google har ikke tabt sager, så de holder sig inden for loven.”

Sådan ser Rettighedsalliancens talsmand Maria Fredenslund også på sagen. Hun peger på, at Google som mellemmand ikke skal stå til ansvar for oploadede film, så længe koncernen reagerer prompte, hvis der sker ulovligheder:

”Det er sådan, at hvis man er neutral leverandør, er man også uden ansvar. Google hjælper for mig at se meget til i kampen for at kvæle ulovlige streamingsites, men selvfølgelig slipper der ulovlige film igennem, og det må ikke ske. Der er bestemt plads til forbedring.”

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko