Nyhed
19. maj 2022 | 14:38

Gratis streamingtjeneste i Danmark

Foto | Paramount
Streamingtjenesten Pluto TV er ejet af mediegiganten Paramount, der har store planer om at blive en fast bestanddel af danskernes tv-vaner.

Pluto TV vil med et hav af gratis tilgængelige kanaler udfordre konkurrenterne på det danske marked, hvor streamingtjenesterne kæmper for at finde en plads.

Af Nicki Bruun

Det er ikke, fordi det skorter på streamingtjenester i Danmark, men nu er en ny spiller meldt sig på banen i hele Norden.

Navnet er Pluto TV, og her vil man fremover kunne se unikt og kurateret indhold fra foreløbigt 73 forskellige kanaler i Danmark.

Pluto TV har på verdensplan næsten 68 millioner aktive brugere om måneden. I løbet af sommeren vil det i Danmark desuden bliver muligt at se blandt andet MMA-kampsport og rallycross på platformen.

”Pluto TV blev lanceret med en mission om at underholde planeten, og dagens længe ventede lancering i Norden bringer os et skridt tættere på at nå vores mål,” udtaler Tom Ryan, direktør for Paramount Streaming, i en pressemeddelelse.

Her suppleres han af kollegaen Raffaele Annecchino.

”Lanceringen af Pluto TV i Norden er en enorm milepæl for tjenesten, da vi nu streamer i mere end 30 lande og territorier globalt. Det transformative partnerskab vil fungere som rammen, når vi fortsætter med at udvide Pluto TV i hele Europa og på nye kontinenter, herunder Australien og Afrika, der skal bringe denne strategiske model for gratis streaming ud til verden.”

Reklamer på streaming
Pluto TV er ejet af mediegiganten Paramount, der også ejer tv-kanalerne CBS, MTV og Showtime samt filmselskabet Paramount Pictures og streamingtjenesten Paramount+.

Sidstnævnte blev i 2021 tilgængelig for danske kunder – og er eksklusivt hjem for blandt andet Susanne Biers amerikanske tv-serie The First Lady – som altså nu har fået endnu en Paramount-tjeneste at ty til.

Tidligere har man på streamingtjenesten Viafree gratis kunnet se tv-programmer som Paradise Hotel og Familien fra Bryggen, der nu kan opleves på både Viaplay og Pluto TV. Dermed bliver Viafree udfaset.

Den gratis model løber finansielt rundt ved, at brugerne går med til at se reklamer, når de streamer programmer på tjenesten.

Ekkos blogger Claus Bülow Christensen, der er medieanalytiker og står for Copenhagen Future TV, har tidligere luftet sin tvivl over, om den gratis reklamemodel vil slå igennem på det købestærke danske marked.

Nu ser Claus Bülow Christensen dog et potentiale, fordi danske forbrugere er blevet presset på pengepungen, siger han til mediet Flatpanels.

Også Netflix eksperimenterer med at indføre en abonnementsmodel med reklamer som reaktion på, at streamingtjenesten er inde i en hård periode. Hvorvidt det vil blive en succes, har vi endnu til gode at se.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko