Nyhed
18. maj 2022 | 12:57

Er Netflix ved at kollapse?

Foto | Netflix
I et årti har Netflix ført sig frem med enorme investeringer for at sikre sig en førende plads på markedet, men nu ser streamingtjenesten ud til at være i store problemer.

Den innovative streamingtjeneste kæmper for at stoppe kundetilbagegang og bliver kritiseret af afskedigede ansatte, der kalder fyringer hensynsløse.

Af Nicki Bruun

Netflix har haft store armbevægelser og spillet med musklerne, siden streamingtjenesten for ti år siden gik ind på markedet for originalt indhold.

Virksomheden har kastet milliarder i at producere såvel hæderkronede som knap så hyldede film og serier – alt sammen i et forsøg på at blive uundværlig i det hastigt voksende streamingmarked.

Men nu ser Netflix ud til at stå i problemer til halsen.

Streamingtjenesten afskediger ifølge internationale medier 150 ansatte primært fra hovedkontoret i Californien. Det svarer til omkring to procent af virksomhedens arbejdsstyrke i Nordamerika.

Fyringsrunden sker som følge af et dårligt kvartalsregnskab for de første tre måneder i 2022. I den periode har Netflix mistet 200.000 abonnenter på verdensplan, og selskabet forventer at tabe hele to millioner betalende kunder i de kommende måneder.

Det forklares af streamingtjenesten blandt andet med, at man i kølvandet på krigen i Ukraine har lukket adgangen for 700.000 russiske kunder.

”Disse ændringer skyldes hovedsagelig forretningsbehov snarere end individuelle præstationer, hvilket gør dem særligt hårde, da ingen af os ønsker at sige farvel til så gode kolleger. Vi arbejder hårdt på at støtte dem gennem denne svære overgang,” skriver Netflix i en meddelelse.

Opsagt uden løn
Den seneste tid er det væltet ind med dårlige nyheder for Netflix, hvis aktiekurs er dykket katastrofalt fra over 700 til under 200.

For nylig skrev branchemediet Variety, at streamingtjenesten er blevet sagsøgt af aktionærer, som hævder, at Netflix overtrådte den amerikanske kapitalmarkedslov ved at ”undlade at afsløre væsentlige negative fakta om virksomhedens forretning, drift og udsigter”.

Også fra egne rækker er virksomheden blevet heftigt kritiseret.

I slutningen af april fyrede Netflix størstedelen af skribenterne på deres underholdningsside Tudum, som gennem artikler anbefaler film og serier på streamingtjenesten. De var blevet ansat for syv måneder siden, hvor det hele så lysere ud.

Men pludselig blev omkring 25 mennesker opsagt med blot to ugers løn.

”Jeg er ekstremt fornærmet og meget vred. Jeg synes, de har gjort noget ondt,” siger en tidligere medarbejder i afdelingen anonymt til mediet Buzzfeed News.

”De tager intet hensyn til levebrødet for de mennesker, som blev hyret til at være en del af holdet.”

Skrøbelig forretningsmodel
Alle sagerne har fået flere medier til at spekulere i, om streaminggiganten er ved at falde fra hinanden i kampen mod konkurrenter som Disney og Warner.

Netflix arbejder lige nu på en model, hvor man vil stoppe kunder i at dele deres abonnement med folk uden for husstanden. Desuden arbejdes der på at indføre et abonnement, hvor der vises reklamer undervejs i streamingen.

I 2015 skrev Ekkos daværende blogger Kim Pedersen et indlæg under overskriften ”Netflix er en boble”. Siden steg antallet af brugere eksplosivt til de nuværende omtrent 221 millioner, men nu er den opadgående kurve altså knækket.

Eksperter har vurderet, at forretningsmodellen først hænger sammen, hvis tjenesten kommer op på omkring 400 millioner abonnenter. Så længe aktionærerne har haft tillid til, at målet kunne nås, har alt været godt.

Nu ser fremtiden pludselig mere hård ud for Netflix.

Den 27. maj er der premiere på en ny sæson af en af Netflix’ største serier: Stranger Things. Det kom for nylig frem, at der er blevet brugt intet mindre end 30 millioner dollars – 212 millioner danske kroner – per afsnit i den kommende fjerde sæson.

Det lader derfor til at være bydende nødvendigt, at Stranger Things bliver en succes, der ikke bare glæder allerede eksisterende kunder, men også lokker nye i butikken.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko