Nyhed
02. maj 2014 | 21:43

Hvem vinder filmkonkurrencen på Spot?

Foto | Jasper Spanning
”Vi to … vi er skabt til junglen,” siger Søren Spanning til sin søn, der spilles af Thomas Ernst i Ud, spring over, ind. Thomas Daneskovs far-søn-skovtur konkurrerer om Spot Film Prisen.

For første gang har Spot-festivalen i Aarhus sat film på programmet. Tolv talentfilm kæmper om at vinde Spot Film Prisen, og feltet er stærkt.

Af Freya Bjørnlund

Lige nu drøner Spot-festivalen derudaf.

Den århusianske festival har siden 1998 – ja, sat spot på det bedste fra undergrunden i dansk musik. I år vil man prøve noget nyt, og det er blevet til et stærkt sideprogram med film.

Under festivalen, som løber af stablen fra 1. til 4. maj, kan man se tidens mest legesyge musikvideoer og de bedste musikdokumentarer fra hele verden.

Den helt store satsning er dog hovedprogrammet ”Spot the film”, hvor nye, lovende filmtalenter dyster om Spot Film Prisen. Ud over æren sikrer vinderen sig et mentorforløb med to gange film Scherfig – instruktør Lone Scherfig og manuskriptforfatter Nikolaj Scherfig.

Udstillingsvindue for talenter
Filmkonkurrencen skal kaste lys over de største, uopdagede talenter.

”Ambitionen er gå i musikkens fodspor og blive et vigtigt udstillingsvindue for ny, nordisk filmproduktion,” siger arrangør Anders Søndergaard i en pressemeddelelse. ”Vi ved, det er en lang rejse, men synes også, vi tager et meget fornuftigt første skridt.”

Spot Film Prisen uddeles af tremandsjuryen og film-kapaciteterne Vibeke Windeløv, Sonja Richter og Anders August. Dommen falder på søndag i den århusianske kunstfilmbiograf Øst for paradis.

Juryen skal votere om et solidt og bredt program, som både indeholder fiktion og dokumentar – og flere af talenterne er desuden gamle kendinge på Ekko Shortlist.

Nu skal vi more os
Det gælder for Thomas Daneskov, der er i Spot-konkurrencen med Ud, spring over, ind – et hjertevarmt far-søn-syretrip, som ligger på en sjetteplads på All Time Shortlist.

Den nuværende Super16-elev Emil Falke stiller op med sin andenårsfilm, Nu skal vi more os. Han har allerede har gjort sig bemærket på Shortlist med den Robert-nominerede førsteårsfilm Happy New Years om den berusende styrke i gymnasietidens første forelskelse.

Oven på en allerede overstået karriere som barneskuespiller har Malou Reymann sat sig tungt og sikkert i instruktørstolen. Hendes første film 13 vandt hovedprisen på Odense Film Festival. Og nu indtager hun den jyske festival med Seksten en halv time om en teenagepige, som stikker af på sex- og identitetseventyr på Oslobåden.

Modige dokumentarer
I dokumentarafdelingen finder man dansk-palæstinensiske Mahdi Fleifels rørende portræt af den flygtningelejr, hvor han tilbragte sine somre som barn – en film, som Ekko udgav på dvd med det aktuelle nummer.

A World Not Ours maler et sjældent nuanceret billede af mellemøst-konflikten og oser af vinder-chancer. ”Forfriskende anderledes,” skrev Kim Skotte, da han for nylig anmeldte Ekkos dvd-udgivelse.

En stærk konkurrent er Laurits Flensted-Jensens afgangsfilm fra Filmskolens dokumentarlinje, Sne. Dokumentaren om to brødre fra Mjølnerparken blev Robert-nomineret i år. Socialt belastede unge er også omdrejningspunktet i Michael Graversens No Mans Land, som har eksklusive optagelser fra børneasylcenteret i Jægerspris.

Anna Eborns chokerende skildring af amerikanske indianeres forhold i reservatet Pine Ridge har været på filmfestivalen i Venedig og er også en overbevisende kombattant. Også Potrait of a Lone Farmer vender kameraet ud mod den store verden, hvor instruktøren Jide Tom Akinleminu tager til Nigeria for at opstøve sin tabte far.

Mere lokalt bliver det i Anne Svejgård Lunds Here We’ll Stay, som følger tre traktor-træk-entusiaster fra Thy.

Vejen ud af Gellerup
Chadi Abdul-Karims Exit Neverland og Andrias Høgennis Det mand ikke taler om er begge fiktionsfilm med benene solidt plantet i den dokumentariske virkelighed.

Den første handler om vejen ud af Gellerup for tre hash-rygende knægte – den anden om to mænd, der bærer rundt på det maskuline tabu, at de engang er blevet voldtaget.

Film af begge instruktører kan i øvrigt ses på Ekko Shortlist: Chadi Abdul-Karim (Smagen af livet og Ignorance) og Andrias Høgenni (Harmoni).

Den sidste film i konkurrencen er også den mest uudgrundeligt besynderlige. Islandske Hlynur Pálmasons En maler går stiliseret til værks med 180 graders panoreringer i portrættet af en indesluttet kunstner, som ikke gider få besøg af sin behagesyge, voksne søn.

En maler vandt prisen for bedste kortfilm ved Odense Internationale Filmfestival i 2013, og Ekkos chefredaktør Claus Christensen gav den fem stjerner som den eneste blandt årets afgangs-kuld fra Filmskolen.

Vinderen af Spot Film Prisen offentliggøres 4. maj.

Spot the film

 

A World not Ours
(Mahadi Fleifel)

Det man ikke taler om
(Andrias Høgenni)

En maler
(Hlynur Pálmason)

Exit Neverland
(Chadi Abdul-Karim)

Here We’ll Stay
(Anne Svejgård Lund)

No Man’s Land
(Michael Graversen)

Nu skal vi more os
(Emil Falke)

Pine Ridge
(Anna Eborn)

Portrait of a Lone Farmer
(Jide Tom Akinleminu)

Seksten en halv time
(Malou Reymann)

Sne
(Laurits Flensted-Jensen)

Ud, spring over, ind
(Thomas Daneskov)

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko