Nyhed
30. sep. 2015 | 19:44

Iran vælger Muhammed-film som Oscar-bud

Foto | Nourtaban Film Industry
Det lykkedes instruktør Majid Majidi at fortælle om Muhammeds første tretten leveår, uden at profetens ansigt på noget tidspunkt blottes.

Instruktøren Majid Majidi har fået en fatwa udstedt mod sig for sin film om profeten. Alligevel har Iran sendt eposset på vej mod verdens største filmfest.

Af Jeppe Mørch

I dag er det ti år siden, Muhammed-tegningerne blev publiceret i Jyllands-Posten. De afstedkom en diplomatisk krise for Danmark og en international diskussion om ytringsfrihed.

Ti år senere raser debatten stadig, og tegningerne er ikke blevet mindre kontroversielle.

Derfor vækker det opsigt, at Iran nu har valgt en film om profeten som deres bud på en Oscar-nominering i kategorien for bedste fremmedsprogede film.

Majid Majidis Muhammad: The Messenger of God portrætterer Muhammed, fra han fødes i Mekka, til han bliver tretten år. Filmen viser på intet tidspunkt profetens ansigt, man ser kun ryggen og omridset. Og arme og ben, da han er spæd.

Men for nogle muslimer er enhver gengivelse af Muhammed religiøst tabu, og derfor har den dyreste iranske film nogensinde – med et budget på over 230 millioner kroner – skabt kontroverser.

Fatwa mod instruktøren
Det egyptiske al-Ashar Universitet har officielt undsagt filmen og krævet, at Iran skulle forbyde den. Og i Indien har gruppen Raza udstedt en fatwa mod instruktør Majidi. Det skriver britiske The Guardian.

Raza ønsker, at alle muslimer tager afstand fra filmen.

Det er dog ikke lykkedes, og nu er filmen oven i købet blevet udvalgt som Irans officielle bud på en Oscar-nominering.

Majidi har været klar over, at han beskriver et ømtåleligt emne. Men han håber, filmen vil blive opfattet som et modsvar til den voldelige opfattelse, nogen har af islam.

”Mens der er 250 film om Jesus, 120 om Moses, 80 om andre profeter og 40 om Buddha, så har der indtil videre kun været The Message om Muhammeds liv. Desværre mislykkes vi med at præsentere profeten for den vestlige verden. Og på den måde vil fjender bare blive ved at være fjender,” udtaler Majidi ifølge The Guardian.

Filmen, han henviser til, er Moustafa Akkads The Message fra 1977.

Blandet modtagelse
Muhammad: The Messenger of God havde premiere på Montreal World Film Festival i august. The Guardian var meget positive efter visningen af det næsten tre timer lange epos.

Phil Hoad fra avisen gav filmen fire ud af fem stjerner og kaldte den ”intellektuelt ærlig, engagerende og poetisk”.

Det amerikanske brancheblad Variety var mere kritiske: ”Muhammad: The Messenger of God føles stiv og akavet, tynget i stedet for at være opløftet af det vægtige emne.”

Filmen er tænkt som første del af en trilogi. Det lyder som en stor mundfuld at ville portrættere hele Muhammeds liv på film – uden at vise ansigtet.

Men Majidi er ikke nogen uerfaren instruktør. I 1999 var han nomineret til en Oscar for bedste fremmedsprogede film med Children of Heaven, men måtte se sig slået af Roberto Benignis Livet er smukt.

Coppolas fotograf
Muhammad: The Messenger of God
har italieneren Vittorio Storaro som fotograf. Storaro har stået bag kameraet på klassikere som Dommedag nu og Sidste tango i Paris.

Til januar offentliggøres de fem film, der nomineres til en Oscar i den fremmedsprogede kategori. Og listen over kandidater er allerede nu stærkt besat.

Chile har indstillet Pablo Larraíns El Club, fra Ungarn er der László Nemes’ Son of Saul, og Sverige har smidt Roy Anderssons En due sad på en gren og funderede over tilværelsen i puljen.

Tobias Lindholms Krigen er det danske bud.

Man skal ikke længere tilbage end 2012 for at finde seneste iranske Oscar-triumf. Her vandt Asghar Farhadi for Nader og Simin – en separation.

Trailer: Muhammad: The Messenger of God

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko