Cannes 2017
23. maj 2017 | 11:16 - Opdateret 23. maj 2017 | 13:05

Jesus som flygtning

Foto | Proton Cinema
Det er fejende flot, når den syriske flygtning Aryan på mirakuløs vis flyver rundt over de ungarske veje i Budapest.

”Man skal provokere ved at være politisk ukorrekt,” siger Kornél Mundroczó, hvis Jupiter’s Moon tackler flygtningekrisen på mirakuløs vis.

Af Nicki Bruun

Højt at flyve, dybt at falde, som man siger.

Ungarske Kornél Mundroczó var oppe i skyerne, da han sidst var i Cannes med hundefablen White God, men i år blev hans flygtningedrama Jupiter’s Moon knap så godt modtaget. Den ligger lige nu sidst på Ekkos stjernebarometer med et snit på 1,8, men det til trods er filmen en af de mest interessante i hovedkonkurrencen.

Jupiter’s Moon handler nemlig om den syriske flygtning Aryan, som bliver skudt af en grænsepolitimand, men ikke dør som forventet.

Tværtimod begynder han at flyve, og det mirakel finder den alkoholiserede læge Stern hurtigt ud af at udnytte til egen vinding ved at give syge – og godt betalende – patienter noget at tro på.

”Jeg tog et irrationelt element som flyvning med, fordi jeg ikke ville lave et socialdrama om flygtninge. Det skulle handle om mirakler, så jeg kunne stille spørgsmål ved alt muligt,” fortæller Kornél Mundruczó til Ekko i Cannes.

”Stern er et selvisk, fordrukkent møgdyr, som tænker på sig selv før alle andre. Han symboliserer den almindelige europæer. Da han møder noget mirakuløst, udnytter han det først til egen vinding. Som mennesker har vi mistet noget værdimæssigt og spirituelt, men også som samfund. Alt er styret af frygt.”

Fremtiden banker på
Det er en politisk kommentar til udviklingen i Europa, men i særdeleshed hjemlandet Ungarn, der har mærket flygtningestrømmen i en sådan grad, at landets højrenationalistiske regering har bygget en mur.

Kornél Mundroczó vil gerne tage fat i vigtige problemstillinger, men han er mere interesseret i menneskelige temaer end politiske.

”Man skal provokere med nye spørgsmål og perspektiver på en politisk ukorrekt måde. Kun sådan kan man finde svar, som ikke er venstre- eller højrefløjspolitiske. I manuskriptet havde vi oprindeligt en mur med, selv om vi faktisk skrev det et år før, at der faktisk blev bygget én. I starten hed det, at filmen foregår ’engang i fremtiden’, men pludselig bankede fremtiden på døren i form af en virkelig mur,” siger instruktøren og fortsætter:

”Så overvejede vi, om vi overhovedet skulle lave filmen, for det blev meget 1:1. Jeg er ikke typen, der laver samtidsfilm. Jeg tror mere på symbolik og poesi. Nogle gange må man dog slå til i livet, også selv om det er risikabelt. Men der er ikke noget budskab i filmen, for jeg aner virkelig ikke, hvad der foregår.”

Topmålet af populisme
Kornél Mundroczó vandt sidekonkurrencen Un Certain Regard for White God i 2014, og året efter forbløffede instruktørens landsmand László Nemes Cannes og resten af verden med Sauls søn.

Det går altså ret godt for ungarsk film, men skal man tro Mundroczó skyldes det, at der i krisetider ofte kommer gode film.

”Situationen er slem i Ungarn, men filmen viser, hvordan det kan blive sådan i resten af Europa. Det er ufatteligt, at vi stadig er i EU, når vi har bygget et hegn. Men det er jo lovligt, og det må være topmålet af populisme,” siger instruktøren.

”Der er heldigvis ikke censur på kunst endnu. Regeringen er meget interesseret i, at det går ungarsk film godt, så der er flere penge i branchen end tidligere. Derfor ser det godt ud nu, men det er vigtigt for mig, at vi beholder vores frihed og fortsætter landets stolte traditioner i stedet for at begynde at lave blockbusters.”

Muslim og engel
Man er dog ikke i tvivl om, at Kornél Mundroczó ville kunne instruere en svimlende blockbuster med det rette budget.

I Jupiter’s Moon er der foruden en ofte flyvende flygtning også en hektisk pov-biljagt gennem Budapests gader, hvor publikum følger med fra kofangeren af den jagtende bil.

”Jeg har nemt ved action, og det var faktisk ikke særligt svært at filme biljagten. Der var selvfølgelig meget forberedelse med at lukke vejene, men selve scenen var jo one-take og tog måske en halv dag,” siger Mundroczó ganske beskedent.

Filmens flygtning har i pressen fået tilnavnet ”refu-Jesus” (af det engelske ord for flygtning – refugee – og så selvfølgelig frelseren Jesus Kristus).

”Det er selvfølgelig bare en sjov, lille provokation, når Aryan bliver spurgt, hvad hans far laver, og han svarer: ’Han er tømrer’ (ligesom Jesus’ jordiske far Josef, red.) Hvad skulle svaret ellers have været? Det tog vi ikke så seriøst, for nok er han en slags Kristus-figur, men nærmest alle historier er en Kristus-fortælling i mine øjne. Det er bare interessant at vise en muslim som en engel i Europa.”

Trailer: Jupiter's Moon

Kommentarer

Kornél Mundroczó

Født 1975 i Gödöllő, Ungarn.

Uddannet skuespiller i 1998, og siden uddannet instruktør i 2003.

Har sit eget filmselskab, og stiftede i 2009 også et teaterkompagni.

Alle hans film siden Johanna fra 2005 er blevet vist i Cannes.

White God fra 2014 vandt festivalens sidekonkurrence Un Certain Regard.

Er i år for tredje gang i hovedkonkurrencen med Jupiter’s Moon.

Film

Jupiter’s Moon
2017

White God
2014

Tender Son: The Frankenstein Project
2010

Delta
2008

Johanna
2005

Pleasant Days
2002

Nincsen nekem vágyam semmi
2000

© Filmmagasinet Ekko