Filmuniversitetet
04. juli 2017 | 10:33

Fortryllende værk om filmens forbandelse

Foto | Jet Tone Films
Maggie Cheung og Tony Leung spiller de to ulykkeligt elskende, som har svært ved at fuldbyrde deres kærlighed gennem andet end lidenskabelige blikke.

In the Mood for Love handler om at se uden at kunne røre. Peter Skovfoged Laursen præsenterer Wong Kar-Wais mesterværk i Cinemateket med Ekko som medarrangør.

Af Peter Skovfoged Laursen

Der findes næppe en film fra det nye årtusinde, som smukkere skildrer det undertrykte begærs labyrintiske fængsel end Wong Kar-Wais In the Mood for Love.

To ægtepar flytter ind i det samme boligkompleks i Hong Kong i begyndelsen af 1960’erne. Manden og kvinden i de to forhold er ofte efterladt hjemme, mens deres ægtefæller er på forretningsrejser, og i deres ensomhed udvikler de et venskab.

Da de finder ud af, at deres respektive ægtefæller har en affære, indlader de sig i et rollespil, hvor de får stadigt sværere ved at adskille følelserne for hinanden med dem for deres ægtefæller.

In the Mood for Love er en film om kærlighed uden berøring, men hvor ethvert blik er fyldt med længslens melankoli.

Det er en film om to mennesker, der er fastlåst af samfundets sociale normer og deres egen forestilling om ærbarhed. De er overbevist om, at de er anderledes end deres utro ægtefæller. Og på den måde sår de frøet til deres egen ulykkelige kærlighed og ender med at gennemspille deres eget brud, før de nogensinde får fuldbyrdet deres kærlighedsforhold.

Det helt særlige ved denne filmperle er, at instruktøren Wong Kar-Wai har formået at få integreret de to karakterers fastlåsthed i selve filmens struktur. Hvor andre film fylder spilletiden med handling og konfrontationer, slår In the Mood for Love et tema an – to menneskers uopfyldte begær for hinanden – som den så varierer i et utal af variationer og spejlinger.

Sjældent har en film lagt sig så tæt op ad et klassisk musikstykke eller en jazzimprovisation.

Det gælder både strukturen og stemningen. Gang på gang fyldes filmens lydside af den samme valse triste, mens personerne glider ind og ud af hinandens blikke. Hver ny gennemspilning synes at ligne den forrige, men hele tiden med små forandringer, forskydninger og variationer.

In the Mood for Love er et mesterværk om selve filmmediets forbandelse. En film om at se uden at kunne røre. Om at begære uden at kunne besidde.

Men som filmisk oplevelse fremstår den mere som en fortryllelse.

Trailer: In the Mood for Love

Kommentarer

Filmuniversitetet

Hver måned præsenterer Cinemateket og Ekko et filmhistorisk værk.

Værkerne bliver på skift præsenteret af Ekkos medredaktør Peter Schepelern og cand.mag. Peter Skovfoged Laursen.

In the Mood for Love vises lørdag 26. august kl. 16 i Cinemateket.

Ekkos abonnenter tilbydes medlemspris.

Bestil billet.

© Filmmagasinet Ekko