Nyhed
12. jan. 2007 | 14:43

Nikolaj Arcels yndlingsfilm

"Jeg forsøger at genskabe den fornemmelse af glæde og eventyr, man har i den alder, hvor man ikke har lyst til at blive voksen," siger instruktøren bag en ny dansk eventyrfilm til 40 millioner kr.

Af Claus Christensen

Dogme er yt. Kulørte genrefilm efter amerikansk forbillede er in. Sådan lyder budskabet fra en række danske instruktører, som EKKO har været i kontakt med.
 
Frontfiguren i den nye bølge — hvad enten han vil det eller ej — er Nikolaj Arcel. Den 9. februar er der premiere på Arcels eventyrfilm De fortabte sjæles ø, der har kostet 40 millioner kroner og lanceres i 90 filmkopier over hele landet.

Tarzan på hjernen
Tidligere har den 34-årige instruktør gjort sig bemærket med to genrefilm: børne-thrilleren Klatretøsen, hvor Arcel stod for manuskriptet, og den politiske thriller Kongekabale, som han instruerede og gjorde til en af de mest succesfulde danske film i det nye årtusinde.

"Når jeg tænker på, hvad jeg helst vil leve ud resten af mit liv, er det de der Tarzan-film, jeg så, når jeg var på weekend hos min far," siger Nikolaj Arcel til Per Juul Carlsen i det kommende EKKO #36, der er på gaden 7. februar. "Min far sagde, 'i morgen skal vi se Tarzan,' og fra det øjeblik sagde det bare 'tarzantarzantarzantarzantarzantarzan' i mit hoved."

Tilbage til 4-forestillingen
Ligesom forbilleder som Spielberg, Lucas og Joe Dante er Nikolaj Arcels udgangspunkt for at lave film de klassiske 4-forestillinger.  

"Jeg var fuldstændig opslugt, jeg kunne bruge uger på at skrive filmen ud som roman bagefter. 'Tarzan og junglemysteriet af Nikolaj Arcel.' Det var et skilsmissebarns klassiske måde at flygte væk. Ingen tvivl om, at jeg forsøger at genskabe den fornemmelse af glæde og rejse og eventyr, man har i den alder, hvor man ikke har lyst til at blive voksen," siger Arcel.

EKKO har bedt Nikolaj Arcel vælge sine fem yndlingsgenrefilm og begrunde valget. Alle film er — ikke overraskende — amerikanske.

Arcels fem yndlingsfilm
The Godfather, Francis Ford Coppola, 1971:
"Numero Uno over dem alle. Personlig arthouse blandet med rendyrket gangsterfilm, den vi alle aspirerer til, den vi taler længselsfuldt om over frokostbordet og heldigvis også den, som vi aldrig når til sokkeholderne."

Dødens gab, Steven Spielberg, 1975:
"I virkeligheden kunne hele listen bestå af Spielberg, men jeg vælger Dødens gab, fordi det er den perfekte adventure-film — spændende, uhyggelig, morsom, varm, fornyende og fuld af stærke skuespillerpræstationer."

Tilbage til fremtiden, Robert Zemeckis, 1985:
"Verdens bedste ide: Mød dine forældre som teenagere! En skamløst underholdende film, skruet sammen med så meget energi og passion, at man kan mærke kærligheden til genren og filmmediet i hvert eneste billede og hver en replik."

Aliens, James Cameron, 1986:
"Genren er krigsfilm på speed, fjenderne er store klamme rumvæsener, der bløder syre. Helt klart James Camerons bedste film, som startede en helt ny stil og genre og stadig en stor inspiration for action-computerspil.  Det var også første gang, jeg oplevede et hujende, klappende publikum: 'Get away from her, you bitch!'"

Finding Nemo, Andrew Stanton, 2003:
"Så rørende og sjov, original og smuk at den minder én om, hvorfor man elskede tegnefilm, da man var barn. Og så anses den i filmbranchen for at have noget så sjældent som et perfekt manuskript."

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko