Nyhed
19. aug. 2019 | 12:35

Tarantino kan overgå Pulp Fiction

Foto | Andrew Cooper
Quentin Tarantino instruerer Margot Robbie i rollen som Sharon Tate, hvis liv er et fokuspunkt i Once Upon a Time in Hollywood.

Once Upon a Time in Hollywood har fået en forrygende start i danske biografer, hvor den har gode chancer for at blive Quentin Tarantinos mest sete film.

Af Nicki Bruun

Anmelderne har drysset stjerner ned over Quentin Tarantinos niende film, Once Upon a Time in Hollywood, der fik fem store af Ekkos anmelder.

Også publikum har med kyshånd taget imod filmen, som Ekko behandler i et stort tema om Tarantino. Historien om en skuespiller og en stuntmand i Hollywood anno 1969 fik den bedste åbningsweekend af instruktørens film i USA, og nu går den sejrsgang i resten af verden – ikke mindst herhjemme.

I Danmark fik Once Upon a Time in Hollywood premiere i torsdags – den 15. august – og her er folk valfartet i biografen. Filmen er i åbningsweekenden blevet set af hele 90.616 danskere, oplyser distributøren SF Studios til Ekko.

Tarantinos seneste, The Hateful Eight, kom op på 138.700, så det er ganske vist, at instruktørens nye kommer til at overhale det tal.

Django Unchained endte på 206.061 solgte billetter, mens Pulp Fiction med 245.794 stadig er hans bedst sælgende film i Danmark. Med den flotte åbningsweekend til Once Upon a Time in Hollywood er der dog gode chancer for, at det kommer til at ændre sig.

Kommerciel dundersucces
Også i resten af verden er publikum i stor stil gået ind for at se Tarantinos film med superstjernerne Leonardo DiCaprio, Brad Pitt og Margot Robbie i hovedrollerne.

I de største europæiske markeder – England, Frankrig og Tyskland – ligger Once Upon a Time in Hollywood øverst på biograflisterne, hvad angår billetsalg.

Filmen har ifølge Variety et produktionsbudget på 90 millioner dollars – eller omkring 600 millioner kroner – og har indtil videre indtjent i omegnen af 1,2 milliarder danske kroner på verdensplan.

Ifølge The Hollywood Reporter forventer analytikere af biografmarkedet, at filmen ender med at komme op på 2,7 milliarder kroner. Det vil den gøre den til Tarantinos næstmest succesfulde film efter slavedramaet Django Unchained.

Trailer: Once Upon a Time in Hollywood

Kommentarer

Ekko #82

30 siders tema om Quentin Tarantino i det nye nummer af Ekko.

Interview, analyser, essays, kuriosa og bag om den nye Once Upon a Time in Hollywood.

Køb magasinet i kiosker eller få det tilsendt. Hvis du tegner årsabonnement, får du biografbillet til Tarantinos film.

Abonnenter har også adgang til magasinet digitalt.

© Filmmagasinet Ekko