Cannes 2021
07. juli 2021 | 13:52

Tissetrængende instruktør flygter i Cannes

Foto | Nicki Bruun
Flankeret af Sparks-brødrene til venstre og Marion Cotillard til højre kunne Leos Carax kun holde sig indtil lige før pressemødet i Cannes sluttede.

”Med film føles det, som om jeg kan komponere noget,” siger Leos Carax om sine uforløste musikerdrømme, før han suser på toilettet midt i et pressemøde.

Af Nicki Bruun

Pressemøder i Cannes er tit en noget blodfattig omgang, hvor folk fra et filmhold klapper hinanden på ryggen over det mesterværk, de har lavet.

Den slags roser var der også en del af, da holdet bag åbningsfilmen Annette i dag stillede op til spørgsmål foran pressen.

Mest opsigtsvækkende var det, at den franske instruktør Leos Carax – kendt for perler som Holy Motors og De elskende fra Pont-Neuf – pludselig erklærede: ”Jeg skal pisse, jeg er tilbage om lidt.”

På det tidspunkt var tiden næsten gået, og ordstyreren benyttede lejligheden til at erklære pressemødet hævet.

Komponist uden musik
I det nye nummer af Ekko tegner vi et portræt af den mystiske melankoliker Leos Carax, der ikke er meget for at sætte ord på betydningen bag sine film.

Men han er en af fransk films store auteurs, så det giver god mening, at han i år har åbnet Cannes-festivalen med en musical, der endda har to af filmverdenens store stjerner – Adam Driver og Marion Cotillard – i hovedrollerne.

Annette fik en blandet modtagelse i Ekkos kritikerpanel, men filmen er et festfyrværkeri af vilde billeder tilsat musik af det amerikanske brødrepar Ron og Russell Mael, der tilsammen udgør bandet Sparks.

Under pressemødet fortalte instruktøren om sin brug af musik i film. Hvem husker eksempelvis ikke scenen i Natten er vor fra 1986, hvor hovedpersonen løber til tonerne af David Bowies Modern Love?

”Det kommer af frustrationen over ikke at være musiker, komponist eller sanger. Musikken afslog mig som barn, jeg var ikke god til det. Men med film føles det, som om jeg kan komponere noget,” siger 60-årige Leos Carax om vigtigheden af musik i hans film.

”Det var en gave, at jeg ikke selv skulle finde på historien til Annette, fordi det var enormt frigørende,” fortsætter instruktøren, som blev kontaktet af Sparks-brødrene, der havde skrevet et album med sangene, der udgør filmens fortælling.

Sammen har de udviklet musicalen, hvor et kunstnerægtepar kæmper for at holde sammen på forholdet, da de får en datter med magiske evner.

Trang til anerkendelse
Skuespilleren Marion Cotillard kunne genkende filmens udforskning af kreative menneskers usikkerhed.

”Det handler mere om en trang til anerkendelse end berømmelse. Alle vil anerkendes af familie og venner, så det var spændende for mig at udvikle karakteren,” siger Marion Cotillard.

”Jeg mærker også en trang til at blive anerkendt, men jeg ved ikke, hvorfor den er der. Den trang kan give selvtillid, men også ødelægge én, hvis man ikke elsker sig selv. Vi har set mange berømtheder gå under på den måde.”

Adam Driver var ikke til stede ved pressemødet, fordi han var fløjet tilbage til USA for at optage en film med Noah Baumbach. I hans sted stod en anden medvirkende – Simon Helberg kendt fra komedieserien The Big Bang Theory – for de morsomme anekdoter.

”Optagelserne var som at gå i kirke på en mystisk og højstemt måde. Leos kunne finde på at bede mig om at spille klaver uden at røre ved tangenterne, og man vil jo ikke skuffe sin franske instruktør,” siger den amerikanske skuespiller.

”Skal jeg synge under vand? Okay, så gør jeg det!”

Kommentarer

Nicki Bruun

Ekkos udsendte journalist i Cannes dækker dagligt festivalen.

Laver primært interviews og opstøver store og små nyheder.

Cannes-festivalen blev holdt første gang i 1946 og regnes for verdens mest prestigefyldte festival.

Årets festival er nummer 74 og løber fra 6. til 17. juli.

© Filmmagasinet Ekko