Nyhed
29. aug. 2010 | 14:16

Tysk film vinder Bornshorts

Kasper Torsting debuterer som fiktionsinstruktør på Bornholms kortfilmfestival, hvor det høje topniveau skæmmes af for mange ligegyldigheder.
Af Mikkel Kofod

Hvordan tager man elevatoren til 33. etage, når man kun kan nå knappen til 26. etage og er for stolt til at bede om hjælp? Man tager trappen det sidste stykke.  

Denne prøvelse må dværgen Daniel igennem tre gange i Fanatic , der vandt prisen for bedste fotografering i en kortfilm under 30 minutter.

Den udgør sammen med de øvrige vinderfilm det høje topniveau, Bornshorts 2010 har haft, men som står i kontrast til programmets for mange ligegyldige titler.

Et scoop med Oscar-vinder
Et af højdepunkterne var danske Joachim Backs The New Tennants, der vandt en Oscar for bedste kortfilm i februar.

Filmen er skrevet af Anders Thomas Jensen og er en Tarantino-inspireret historie om to unge mænd, der bliver udsat for konsekvenserne af den tidligere lejers narkokriminalitet og damesvir.
 
Et scoop for festivalen at kunne fremvise en Oscar-vinder, og det siger noget om topniveauet, at det faktisk ikke var festivalens bedste film.

Besat af Peter Lorre
Det var nemlig tyske Leerfahrt, der fortjent løb med prisen for bedste kortfilm under 30 minutter.

Den handler om en usuccesfuld skuespiller, der er besat af det tyske skuespiller-ikon Peter Lorre (1904-64). Han bor og arbejder i Berlin, hvor man benytter togkontrollører i civilt. Så hver dag klæder han sig ud som en ny figur og går undercover.

Han skal nå igennem 114 figurer – antallet af roller Peter Lorre nåede i sin karriere – men får travlt, da et fuldautomatisk kontrolsystem truer kontrollørernes eksistensberettigelse.

For lavt bundniveau
Under dette topniveau har der imidlertid været for mange ligegyldigheder og deciderede dårlige film.

Som den Teletubbies-agtige Daisy om naturen, der tager hævn for en lille piges elsker/elsker-ikke-leg med en blomst. Eller den uelegant animerede Ninjas, hvor en flok storbysamuraier farer pointeløst over byens tage i fem minutter.
 
Et andet lavpunkt stod Kasper Torsting for med sin fiktionsdebut. Han har tidligere lavet den fremragende dokumentar Rocket Brothers om bandet Kashmir, og stod i vinters for dokumentarerne Krigsministeren og Søren Gade – de sidste 48 timer, der blev sendt på TV 2.

Knald i skoven
Torstings Udflugt har Lars Brygmann og Lærke Winther i rollerne som et par, der vil give ægteskabet lidt krydderi med et knald i skoven. Knald kommer der, men ikke som parret havde forestillet sig, idet to perverse surfere opdager dem.

Men hvad vil filmen? Efter andet gennemsyn står det stadig uklart, og filmen bliver kun endnu mere hul af de flotte, men ligegyldige billeder af insekter, der indtager parrets picnickurv.
 
Der er 70 film på programmet, og det er svært at nå dem alle. Selv missede jeg vinderfilmen i kategorien kortfilm under ti minutter, og selvom et dagspas ikke er dyrt – 115 kroner – er der for stort spring fra de dårligste til de bedste film. Halver antallet af film og komprimer de mange positive oplevelser til én dag.

Så bør den kunstneriske kvalitet være sikret.

Festivalens fremtid
”Festivalen er et fedt sted for branchefolk at mødes, men udfordringen er at få publikum til at møde op i Gudhjem, og det bliver ikke lettere af, at det er en kortfilmsfestival,” siger Bo Ehrhardt, der er dommer ved Bornshorts og medejer af Nimbus Film.

”Det er svært at vokse som festival, når man ligger uden for turistsæsonen. Så det kræver også støtte kommunalt, lokalt og fra sponsorer.”

Men det bekymrer ikke festivalens grundlægger.
 
”Jeg håber ikke, at festivalen bliver for stor. Lidt større må den gerne blive, men ikke meget, for så ryger muligheden for at være tæt på hinanden og netværke,” siger Flemming Jetmar, der til daglig arbejder som filmfotograf i London.

”At være festivalarrangør er bare en hobby,” tilføjer han.


VINDERFILMENE:

SHORT10: Nuit Blanche
SHORT30: Leerfahrt
MUSICVIDEO: Liars af Scissors
ANIMATION: Elk Hair Caddis
SHORT10 CINEMATOGRAPHY: Last Call
SHORT30 CINEMATOGRAPHY: Fanatic

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko