Nyhed
13. jan. 2014 | 12:00

Shortlist: Verdenspremiere på førstepladsen

Foto | Jakob Løfberg
No Exit og den nye nummer ét på Ekko Shortlist, No Exit 2 – Rise Against, er inspireret af Pusher-filmene, men er måske endnu mere barske.

Jesper Isaksen gav bandedramaet No Exit 2 – Rise Against verdenspremiere på Ekko Shortlist og er blevet belønnet af brugerne med en førsteplads samt en fjerdeplads til No Exit.

Af Claus Christensen

En verdenspremiere, en grum incestfilm og en skizofreni-komedie.

Det var tre stærke nye boblere, der i den forløbne uge kæmpede om en plads på den eftertragtede top 10. Verdenspremieren klarede sig bedst, hvilket giver et fingerpeg om, at det kan være en fordel at være på forkant.

For Ekko er en fem år gammel film i princippet lige så god som en premierefilm, men det er unægtelig sjovest, hvis vi indimellem kan præsentere noget nyt og friskt.

Den chance greb vakse Jesper Isaksen. Hans hårdkogte bandedrama No Exit havde ligget nogle uger på top 10 og klaret sig pænt, da Isaksen så sit snit til at sende fortsættelsen, No Exit 2 – Rise Against, og give Shortlist-bestyreren et tilbud, han ikke kunne afslå:

– Den første verdenspremiere på Shortlist!

– En sequel for første gang nogensinde på Shortlist!

– To film af samme instruktør i top 10!

Det viste sig ikke at være tomme løfter, for i denne uge går No Exit 2 direkte ind på førstepladsen. Samtidig trækker den No Exit op fra en tiendeplads til femtepladsen.

Afspejler forråelse
No Exit beretter om Sami (Ashkan Paydar), der tvinges til at ofre sin bedste ven, da denne forbryder sig mod reglerne i den bande, de begge er medlemmer af. I No Exit 2 plages Sami af skyldfølelse, og tanken om hævn over bandelederen – som rigtignok er en led karl – rumsterer i den unge mand.

”Jeg har først og fremmest villet tage udgangspunkt i første- og andengenerationsindvandrere og se, hvor det førte mig hen æstetisk og historiemæssigt,” skriver autodidakte Jesper Isaksen, der har lavet flere kortfilm og musikvideoer.

”For det andet besluttede jeg mig for at kombinere den rå, danske gadekriminalitet med en mere amerikansk filmæstetik. Ergo ville jeg have en amerikansk fotograf eller i hvert fald det tætteste, jeg kunne komme. Hvilket førte mig til Jakob Løfberg, der er uddannet filmfotograf på American Film Institute.”

De to film er inspireret af Pusher, som slog benene væk under Jesper Isaksen i midten af 90’erne. Men Isaksens film afspejler, at forråelsen ikke er blevet mindre i de forløbne år, hvor skyderier er blevet en del af hverdagen i København og omegn.

Jesper Isaksen planlægger at lave en tredje film i serien.

”Jeg elsker sequels og prequels, så hvorfor ikke gøre det med en kortfilm? Planen er at afslutte min trilogi og ende op med en spillefilm i tre kapitler og herefter få en biografdistributør til at sende den ud i biffen,” skriver Isaksen og efterlyser støttegivere, så trilogien kan afsluttes med et brag!

Det håber vi også på Ekko Shortlist, så opfordringen er hermed givet videre.

Ud over kanten
No Exit 2’s stormløb mod toppen skubber sidste uges etter, Kristian Håskjolds Reception, ned på tredjepladsen, mens Jesper Vidkjær Rasmussens Tonny sætter sig på andenpladsen.

Men ellers er den største nyhed, at Anders Walters Oscar-shortlistede 9 meter efter ni uger på top 10 – flere af dem helt ude på kanten – endegyldigt må give slip og synke ned i All Time Shortlist, hvor den pt. ligger nummer 24.

Walter kandiderer igen i år til en Oscar med kortfilmen Helium, som er en magisk-realistisk fortælling om en døende dreng i bedste Astrid Lindgren-tradition. Vi krydser fingre, når Oscar-nomineringerne offentliggøres den 16. januar.

Ugens styrtdykker er Anton Breums imponerende teaterfilm, Skrå brædder, der falder fra fjerdepladsen til niendepladsen. Filmens tilhængere skal kende deres besøgelsestid i denne uge, hvis den ikke skal ryge ud af top 10.

Det samme gælder fans af det komisk-kiksede kup i Michael Torps Anhold mig og Bo Juhl Nielsens flot realiserede animationsfilm om depressionen i 30’ernes USA, Under the Fold, der begge bobler på sidste uge.

Galgenhumor fra Viborg
Per Dreyers Fritzl-inspirerede kammerspil Far klarede ikke cuttet til top 10, men den får endnu en chance i denne uge. Det samme gør Nanna Kari Jensens skizofreni-komedie Du ved godt, at du drømmer.

Vi skylder en nærmere præsentation af de to film, og vi indhenter snarest det forsømte i en artikel, hvor vi også vil præsentere denne uges nye bobler, Frida Barkfors’ multiplotfilm, Tick Tick Boom, som var hendes afgangsfilm på Den Danske Filmskole i 2009.

Ugens sidste nye bobler er den herboende franskmand Christophe Peladans fantastiske stop-motion-animation i Goutte d’Or, som primært er skabt i Viborg og netop er blevet Robert-nomineret.

Piraten ankommer til dødsriget hængende i en løkke, men alligevel har han overskud til at indlede en charmeoffensiv i forhold til den labre dronning. Flirten bliver dog kompliceret af, at hun på hovedet har en ottearmet blæksprutte med øjne på stilke!

Musikken leveres af tre døde musikanter, der ligeledes hænger i en løkke, så lad os bare kalde herlighederne for en galgenhumoristisk kærlighedsfilm.

Aardman kunne i hvert fald ikke have gjort det meget bedre, og i en artikel her på siden vil vi overlade ordet til filmens producer, Søren Fleng, der har skrevet en lærerig og munter beretning om de ti minutters lange og slidsomme vej til skærmen.

Men det har været det hele værd, skulle vi hilse og sige.

Top 10

1. No Exit 2 – Rise Against (instr. Jesper Isaksen)

2. Tonny (instr. Jesper Vidkjær Rasmussen)

3. Reception (instr. Kristian Håskjold)

4. Dværgen og luderen (instr. Aske Bang)

5. No Exit (instr. Jesper Isaksen)

6. Dirtbusters (instr. René Odgaard)

7. Millennium (instr. Kristian Sejrbo Lidegaard)

8. Henry ser universet (instr. Nils Holst-Jensen)

9. Skrå brædder (instr. Anton Breum)

10. Waiting for Phil (instr. Jeanette Nordahl)

Boblere

Tick Tick Boom (instr. Frida Barkfors)

Goutte d’Or (instr. Christophe Peladan)

Du ved godt, at du drømmer (instr. Nanna Kari Jensen)

Far (instr. Per Dreyer)

Anhold mig (instr. Michael Torp)

Under the Fold (instr. Bo Juhl Nielsen)

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko