Interview
07. okt. 2016 | 16:03

Sarah Treem: ”Vi er alle klichéer”

Foto | Paul Sarkis
Første sæson af The Affair kredser om den intense affære mellem Noah (Dominic West) og Alison (Ruth Wilson). I tredje sæson indleder Noah et helt tredje forhold.

Tredje sæson af dramaserien The Affair er på trapperne. Vi kan forvente flere karakterer, flere perspektiver og flere mysterier, siger seriens skaber.

Af Jens Steinicke Kjær

Den populære første sæson af The Affair handler om den hede affære mellem forfatteren Noah Soloway (Dominic West) og servitricen Alison Bailey (Ruth Wilson).

Hvert afsnit er delt op, så man først ser den ene og så den andens version af handlingen. I anden sæson bliver to ekstra synsvinkler tilføjet: Noahs kone Helen (Maura Tierney) og Alisons mand Cole (Joshua Jackson).

Nu er tredje sæson på vej, og seriens skaber Sarah Treem afslører, at der kommer endnu et perspektiv, når The Affair fortsætter 20. november på HBO Nordic.

”Juliette Le Gall er Noahs nye flirt, og der sker nogle begivenheder imellem dem, som vi gerne ville følge fra hendes perspektiv. Vi vidste, at vi ikke ville få den fulde historie fra Noah, så vi tænkte, at vi ville prøve hendes synsvinkel,” siger Sarah Treem, da hun er i København for at deltage i Copenhagen TV Festival.

Ringene breder sig
Juliette bliver spillet af den franske skuespiller Irène Jacob. Sarah Treem forklarer, at det nye perspektiv opstod undervejs i den kreative proces.

”Hvis man skal kende nogens oplevelse af en situation, er man i vores serie nødt til at være inde i deres hoved. Vi hopper aldrig ud af synsvinklen på den person, som fortæller historien.”

Skal der absolut være en ny synsvinkel i hver ny sæson af The Affair?

”Nej, faktisk vil vi måske reducere antallet af synsvinkler, men jeg lader indholdet diktere formen. Det afgørende er historien, der skal fortælles. Hvilken måde er bedst til at fortælle den historie?”

I The Affair ser vi skiftevis, hvordan den hemmelige forelskelse påvirker Noah og Alisons liv, og med tiden lægger serien også vægt på, hvordan deres affære påvirker og ændrer deres pårørendes tilværelse.

Sarah Treem mener, at en affære kan mærkes i meget lang tid. Det var den tanke, som satte hende i gang med at lave serien.

”Vi startede med et princip om, at krusningerne fra en affære fortsætter resten af ens liv. Det er ligesom at smide en sten i vandet, hvor ringene breder sig for evigt.” 

Et mystisk element
Ud over affæren handler serien også om opklaringen af et mord, som bliver begået forud for handlingen. I korte flashforwards ser vi personerne blive afhørt for et mord, og det antydes langsomt fra afsnit til afsnit, hvad der er sket, og hvem der er blevet dræbt.

I anden sæson bliver mordet opklaret i den gribende sæsonafslutning. Det har været en udfordring, at der ikke længere er en forbrydelse, som skal opklares, fortæller Sarh Treem.

”Jeg troede, vi ville blive rigtig lettede, når forbrydelsen var af vejen. Men det gik op for os, at serien har brug for et mystisk element, som også er et organisatorisk princip. Det skaber en skarp ramme for serien,” forklarer hun.

”Jeg tror, at hvis du har en stærk struktur, kan indholdet godt være vildt. Men hvis strukturen er vag, så falder alting til jorden. Så i tredje sæson er der et nyt mysterie, som bliver introduceret i første afsnit.”

”Det er ikke et mord, men igen er man i tvivl om, hvad der egentlig skete.” 

Mænd vs. kvinder
The Affair giver indsigt i, hvordan kvinder og mænd opfatter situationer forskelligt. Eksempelvis husker Noah sit første møde med Alisona, som om hun lagde an på ham, hvorimod Alison er overbevist om, at han var den offensive spiller.

Be- eller afkræfter du gængse kønsroller?

”Vi tænker mere på personligheder end køn. Der er bare nogle forskelle mellem mænd og kvinder, som du ikke kan komme udenom, og det skal man heller ikke prøve på. Det er vigtigt, at vi er ens og komplimenterer hinanden, men fundamentalt mener jeg, at alle mennesker befinder sig i en konflikt mellem to forskellige poler.”

”Man er sit bedste jeg, og man er sit værste jeg. Du har en essentiel lyst og en essentiel frygt, og du ping-ponger konstant mellem de to forskellige dele af, hvem du er.”

”Jeg tror ikke, man kan sige, at kvinder opfører sig på en bestemt måde, og mænd opfører sig på en anden bestemt måde. Men i en kvindes liv er der begivenheder, som mænd ikke oplever, som eksempelvis at føde et barn. En fødsel bliver en central metafor for, hvordan kvinder forstår mange af deres oplevelser. Sådan er det ikke for mænd, og derfor er det anderledes,” siger Sarah Treem.

Da Noah bliver skilt i serien, er der en uforglemmelig montage, hvor han skiftevis svømmer og har sex med masser af damer. Det er en kliché, men Sarah Treem er ikke bange for klichéer.

”Vi er alle klichéer. Der er ting, som vi alle sammen gør. Og hvis vi bryder formen på de gængse kønsroller, er det forhåbentligt kun, fordi vi tænker, at lige præcis de her karakterer vil gøre noget anderledes.” 

Helens skyldfølelse
Noah Soloway har hele tiden være seriens omdrejningspunkt, men i tredje sæson bliver seriens andre karakterer også kastet ud i skæbnesvangre situationer. I sæsonen fortsætter vi med at følge Alisons mand Cole og Noahs kone Helen, som får nye problemer.

”Cole befinder sig i en fantastisk dynamik i denne sæson. Han har altid betragtet sig selv som retfærdig og nobel. Han er en utrolig moralist, og det elsker jeg ved ham. Han er en god mand.”

I første sæson tjener Cole dog penge på at sælge kokain, og i anden sæson indleder han selv et misbrug efter Alison forlader ham.

”Det er det, der gør ham interessant. Han var jo rent faktisk pusher. Så ligesom de andre karakterer er han et paradoks, for han mener selv, at han bare tilfældigvis er kommet i det forkerte selskab,” forklarer Treem.

”Spørgsmålet i den nye sæson er, hvem han i virkeligheden er. Alison går igennem det samme dilemma, men i den helt modsatte retning. Hun har altid set sig selv som en katastrofe og bebrejdet sig selv for alle ulykkerne. Hun finder ud af, at hun er langt mere kompetent, end hun troede.”

I serien er Noahs kone Helen datter af den verdenskendte og stenrige forfatter Bruce Dern, som spilles af John Doman. Konsekvenserne fra slutningen på anden sæson bliver store for Helen i den kommende sæson.

”Helen er Alisons modsætning. Helen har haft et nemt liv, hvor hun aldrig har skullet tage ansvar for noget,” forklarer Sarah Treem.

”Men nu kæmper hun med en enorm skyldfølelse for en ulykke, hun har forårsaget. Hun kan ikke fortælle sandheden, så hun udsætter sig selv for en utrolig mængde af mentale krumspring for at bearbejde skyldfølelsen.”

”Det er fascinerende, fordi det helt basalt er umuligt. Det ender med at gøre hende fuldstændigt sindssyg.” 

Tab dig og kom til Paris!
Anden sæson handler i høj grad om kvindernes forhold til deres mødre. Vi følger Helen og hendes mor, den rige og benhårde Margaret (Kathleen Chalfant), og sideløbende skildres forholdet mellem Alison og hendes hippiemor Athena (Deirdre O'Connell).

Tredje sæson vil fokusere mere på sønnerne og fædrene.

”Vi kommer til at se mere til forholdet mellem Noah, hans far og hans søn. Noahs mor er død. I tredje sæson finder vi ud af nogle interessante detaljer om deres forhold, som jeg ikke tror, publikum har forudset. Det er det, der skete mellem Noah og hans mor,” siger Sarah Treem.

I seriens levetid er serieskaberen ofte blevet spurgt om, hvilken karakter hun selv minder mest om.

”Svaret er Noah. Det er vel meget åbenlyst, fordi Noah er forfatter. Så selvfølgelig er det ham, jeg bedst identificerer mig med,” griner Sarah Treem.

”Der er helt sikkert selvbiografiske elementer i The Affair. Helens mor er baseret på min egen bedstemor.”

”Der er en sjov replik, hvor hun siger: ’Tab dig et par kilo mere, så tager jeg dig med til Paris.’ Det er et direkte citat fra noget, min egen bedstemor sagde, da jeg var seksten,” griner hun.

”Man hiver altid ting frem fra sit eget liv. Man spørger sig selv om, hvordan man selv passer ind i en historie. Hvordan får du dine erfaringer til at spille sammen med historien for at nå frem til en emotionel sandhed?”

Flere sæsoner
Efter to sæsoner af The Affair har Sarah Treem og hendes hold af manuskriptforfattere skabt et fundament, som er nemt for dem at videreudvikle.

”På det her tidspunkt har vi så meget forhistorie, at vi ikke længere behøver at forklare, hvorfor karaktererne gør, som de gør. Nu kan vi bare slippe dem løs,” siger Sarah Treem.

”Jeg glæder mig rigtigt meget til den tredje sæson. Juliette bliver vigtig, fordi hun tilføjer et perspektiv, som vi endnu ikke har set. Hun er noget af en relativist. Alle andre føler sig skyldige i denne her serie. Juliette har ikke den samme følelse af rigtigt og forkert.”

Hvor mange sæsoner vil du lave af The Affair?

”Fra starten havde jeg bestemt mig for tre, men nu kan jeg fortælle historien i et eller to år endnu. Der er mere at opdage ved de her personer. Der er flere af de perifere personer, som jeg gerne vil ind i hovedet på.”

”De er alle så interessante. Men i sidste ende er det ikke op til mig. Det er op til tv-kanalen. Så vi må vente og se,” siger Sarah Treem og løfter kækt på skuldrene.

Trailer: The Affair – Sæson 3

Kommentarer

Sarah Treem

 

Født 1980 i Boston, Massachusetts.

Uddannet i Master of Fine Arts fra Yale School of Drama i 2005.

Har skrevet flere afsnit af House of Cards.

© Filmmagasinet Ekko