Nyhed
10. juli 2015 | 13:06

Aalbæk: Google er grotesk, uhyrlig og absurd

Foto | bearbejdet fra Youtube.com
”Forvandl din passion til profit,” lyder YouTubes opfordring til brugerne, men tilbuddet bliver også udnyttet af filmpirater.

Google forsøger med avanceret teknik at eliminere filmpirateriet, men Peter Aalbæk Jensen tror først, at der sker noget, når den tunge industri bliver ramt.

Af Claus Christensen

På verdens største filmplatform, YouTube, bliver pirater ikke straffet, men derimod honoreret.

Forleden kunne Ekko afsløre, at hvis man som ejer af en YouTube-konto takker ja til reklamer, når man uploader en film, så får man mindst halvdelen af indtægten – også selv om man ikke har skyggen af rettigheder og ret beset er en tyveknægt.

Historien kan godt få Peter Aalbæk Jensen, hvis selskab Zentropa producerer op imod en fjerdedel af danske spillefilm, op af hængekøjen i sommerlandet.

”Det er endnu et af mange groteske eksempler på, hvordan vores – de kreative og producenternes – rettigheder mishandles i den nye verden,” siger Peter Aalbæk Jensen.

Kan spotte brystvorter
”Det er vel ikke film, der får lov at ligge permanent på YouTube, men det er uhyrligt, at man som rettighedshaver selv skal sidde og holde øje med det her,” fortsætter producenten.

”Når man har systemer, der registrerer brystvorter eller eliminerer børneporno, så kan man vel for fanden også lave noget, der viser, hvornår der er tale om et copyright-beskyttet materiale.”

Rettighedsalliancen har udtalt til Ekko, at Google, der ejer Youtube, ikke kan drages til ansvar for de ulovligheder, som brugere begår på deres platform.

”Det er det samme, som danske teleoperatører siger. Men det, der foregår hos de danske teleoperatører og på YouTube, er stadig hælervirksomhed,” mener Peter Aalbæk Jensen.

”Det svarer til at udleje et varehus, hvor der går en masse mistænkeligt udseende folk ind og ud med varer, men man har ikke noget ansvar for, hvad der foregår i varehuset. Det er absurd, at det får lov at fortsætte,” siger direktøren.

Bedre kontrol i gamle dage
Hos Google mener man at have taget et vigtigt skridt i retning af løsningen på problemet. Systemet hedder Content ID og fungerer ved, at rettighedshaveren giver YouTube en kopi af den film, som han vil have beskyttet.

Hvis nogen forsøger at uploade en ulovlig kopi af samme film, vil Googles computer opdage det og kan – hvis rettighedshaveren ønsker det – blokere for den ulovlige kopi.

”Vi kan selvfølgelig ikke spørge alle rettighedshavere i hele verden hver gang, der bliver lagt et klip op. Og jeg vil holde på, at Content ID er den mest effektive måde at gøre det på,” siger Christine Sørensen, kommunikationschef i Google Danmark.

Men en hurtig søgning på YouTube viser, at fire ulovlige kopier af Lars von Trier-film – Nymphomaniac, Antichrist, Dogville og Idioterne – ligger frit tilgængelig på YouTube.

”Hvis Nymphomaniac er tilgængelig, så er det, fordi nogen har lagt den op og sagt, at de havde rettighederne til den, og fordi filmen ikke er registreret i vores Content ID-system, og endelig fordi producenten ikke har rapporteret bruddet på deres copyright. Vores maskiner kan genkende porno, og det blokerer vi for, men de kan altså ikke genkende en spillefilm, hvis vi den ikke er blevet registreret hos os,” siger Christine Sørensen.

Google anerkender ophavsretsproblemerne på nettet, og man gør mere end som så mange andre ved problemerne, fremhæver kommunikationschefen.

”Mange vil ønske sig tilbage til den gamle verden, hvor der var bedre kontrol med det gamle distributionssystem, men sådan er det bare ikke mere. Google er en del af den her revolution med adgang til information, og vi bruger mange ressourcer på, at det skal kunne betale sig at skabe indhold,” forklarer Christine Sørensen.

”Det er bare gøglerbranchen”
Zentropa er sammen med medejeren Nordisk Film tilmeldt Content ID-systemet. Jesper Dalgaard, der er Nordisk salgschef for digital forretning, bekræfter, at Nymphomaniac er blevet registreret hos YouTube.

”Content ID har helt klart forbedret mulighederne for at bremse de illegale kopier, men der er tilfælde, hvor film ikke bliver fanget – som Nymphomaniac. Det kan være alt fra, at brugere laver en ramme eller på anden vis skærmer indholdet af, så Googles computer ikke kan genkende filmen, til at der er en forsinkelse i systemet eller bare huller i suppen,” siger Jesper Dalgaard.

Peter Aalbæk Jensen er ikke videre optimistisk.

Han konstaterer igen og igen, at Zentropa-film dukker op på YouTube, og en undersøgelse har vist, at en håndfuld Zentropa-film er blevet downloadet ulovligt fem-syv millioner i kvartalet på nettet generelt.

”Hvis vi bare fik 25 øre for hver gang, en film bliver set, ville det jo allerede være godt, men så længe det er gøglerbranchen med film og musik, har ingen lyst til at gøre noget ved problemet,” siger Peter Aalbæk Jensen.

”Politikerne mener, at man generer for mange almindelige borgere ved at lave et effektivt blokeringssystem, men det er altså på bekostning af os, der skaber filmene – ikke bare producenter som mig selv, men skuespillere, instruktører og manuskriptforfattere.”

Zentropa-direktøren tror først, at der vil ske noget, når andre brancher bliver berørt af pirateriet.

”Vi ser i de kreative brancher frem til, at 3D-printere for alvor bliver konkurrencedygtige. For når det først går ud over fysiske produkter, tror jeg ikke nogen i det politiske system kan holde hånden over det mere. Når man kan printe en pumpe ud, der rammer Grundfoss’ industri, og så går jeg ud fra, at der sker noget,” siger Peter Aalbæk Jensen.

Kommentarer

YouTube

Verdens største filmportal, hvor enhver kan dele videoer og film.

Grundlagt i 2005 og fik hurtigt millioner af brugere.

Opkøbt i 2006 af Google, verdens største søgemaskine på nettet.

Har man en YouTube-konto, kan man acceptere reklamer i sit materiale.

Indtægten går til Google og kontoindehaveren. I tilfælde, hvor ophavsretten bliver krænket, skal rettighedshaveren selv reagere.

© Filmmagasinet Ekko