Fra hoften

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

18. dec. 2013 | 13:55

HOLD NU KÆFT OG LAV FILM!

18. dec. 2013 | 13:55

HOLD NU KÆFT OG LAV FILM!

Voldsomme diskussioner har der været mellem biograferne og instruktørerne om fremtidens lancering af dansk film. Problemet er bare, at diskussionen er ligegyldig.

Både filmloven, bekendtgørelser og vilkår giver frit spil for at lave film, der lanceres på de digitale platforme både med og uden biograf. Der står nemlig, at producenten skal tilstræbe den størst mulige distribution. Biograferne står også fuldstændig frit for at lave aftaler, der kræver holdback, hvis de skal spille filmen i biograferne, og selvfølgelig skal de det.

Hovedreglen er, at biograferne skal have eksklusivitet. Det skal være noget særligt at gå i biografen. Men det skal også være noget særligt at få premiere på de digitale platforme, det giver kæmpe muligheder i fremtiden. Så kære alle, kom i gang med at lave film til biograferne og alle andre steder, hvor publikum vil se film! Det skal bare aftales på forhånd.

Derfor er det komplet idioti, når man kan læse i Jyllands-Posten, at den danske producentforening mener, at ”lederne i Det Danske Filminstitut er klodsmajorer”. Årsagen er, at Det Danske Filminstitut har startet samtaler med teleselskaberne om at skaffe 50 millioner til den danske filmbranche.

Jyllands-Posten skriver videre: ”Det Danske Filminstitut har over for teleselskaberne opereret med en ’noget for noget’-model, hvor film kan udkomme digitalt allerede efter to måneder. Hvis producenterne er villige til dette, får de del i en pulje på 50 mio. kr., som teleselskaberne tilvejebringer.Vælger producenterne at stå udenfor, er der ingen midler fra teleselskabernes pulje. Og som producenterne læser Filminstituttets udspil, kan producenterne risikere at få mindre andel i de eksisterende støttemidler, hvis de er negative.”

Hold nu kæft, det eneste producenterne fortjener med den holdning er en tudekiks. Teleselskaberne stiller selvfølgelig ligesom biograferne betingelser for, hvordan filmene skal premiereføres. Så hvad er problemet? Det er da fantastisk, så bliver der økonomi til at gå ud og satse på de nye platforme, samtidig med at der er penge til at investere i film til biograferne.

Så undskyld, her er det min egen forening, Producentforeningen, der er gudjammerlig gammeldags. Men mon ikke, producenterne vågner op af tornerosesøvnen og smøger ærmerne op.

Jeg synes, det er en fantastisk gave at få, hvis det lykkes. Hold da op, hvor skal der laves film. Det gavner også biograferne, da der kommer en masse talenter på banen, der efterfølgende kan lave film til biograferne. Vi får nemlig mulighed for at lave Breaking Bad film uden at ryste på hånden over, om filmen nu sælger over 100.000 billetter. Det er sådan, vi finder nye talenter og ideer, som så skaber grobund for biograffilm. Det er en hamrende god ide, så ”go a head” Filminstituttet, I får ikke tæsk hverken psykisk eller fysisk, som I jo er vant til at blive truet med!

Det var så sidste blog fra mig i år. Jeg glæder mig til at kaste mig ind i blogkampen i 2014, hvor der skal snakkes filmforlig. God jul og godt nytår!

Kommentarer

Regner Grasten


Producenten Regner Grasten skyder sine skarpladte holdninger til dansk og international film afsted fra hoften.

Søn af maler/filminstruktør Kirsten Stenbæk og filmanmelder/manuskriptforfatter Bent Grasten. Tilbragte sin barndom på Ekstra Bladets redaktion og ASA-filmstudierne i Lyngby.

Fik som ung 450 kr. om måneden for at sætte plakater op og skrue elpærer i hos ABCinema. Var med til at grundlægge biografen Klaptræet, siden selskabet Kærnefilm med Per Holst.

Startede sammen med sin kone, Tove, produktionsselskabet Regner Grasten Film og producerede med Per Holst Op på fars hat, der blev set af en million mennesker i biografen.

Har produceret 34 film, heriblandt Anja & Viktor-serien, Det forsømte forår, Kun en pige, Hvidstengruppen og senest Tarok. Har også stået bag to julekalendre og teater-musicalen Askepop. Har været forfatter og medforfatter på flere af filmene under pseudonymet Torvald Lervad. Var instruktør på Bananen – skræl den før din nabo, der blev firmaets største flop.

© Filmmagasinet Ekko