Fra hoften

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

26. dec. 2014 | 12:07

Biografformand erklærer biografen for stendød!

Danske Biografers formand Kim Pedersen morer sig i biografen, men hvor længe?

”Folk går ikke i biografen bare for at gå i biografen. De går ind for at se en bestemt film. Og næste års repertoire er helt unikt, så jeg føler mig temmelig sikker i min prognose, selvom der altid vil være en vis usikkerhed,” siger medblogger og formand for Danske Biografer, Kim Pedersen, i Politiken.

Udtalelsen er i forbindelse med et filmår, der er proppet til med film, så totredjedele af filmene ikke når deres potentielle indtjening. I samme artikel omtales det, at Nordisk Film investerer et trecifret millionbeløb i nye biografer.

”Vi tror meget stærkt på biografmediet som et center for underholdning også om mange år. Vi tilbyder et alternativ til tidens mange medieplatforme, et frirum, hvor du kun skal fokusere på én ting, nemlig filmen,” siger administrerende direktør i Nordisk Film, Allan Hansen, ligeledes til Politiken.

Men Allan Hansen kan godt glemme alt om at få succes med de nye biografer, for ifølge biografernes egen formand, er det fuldstændigt ligegyldigt med biografen – det er filmen, det handler om.

Det er en dødsdom over biografen.

I takt med at ”hjemmebiografen” udvikler sig til små topbiografer, hvad angår lyd, billede og tilgængelighed, så er det biografens eneste berettigelse, at man vil i biografen for at få en fælles oplevelse. Det bliver biografernes død, hvis de kun skal overleve på nogle få blokbusters i stedet for at gøre det til oplevelse at gå i biografen og se film … alle slags film.

Med det nye filmforlig er der åbnet for, at der produceres en vifte af forskellige danske film med store eller små budgetter, kommercielle eller kunstneriske ambitioner. Derfor skal biograferne kende deres besøgelsestid og udvikle deres oplevelsescentre, så de ikke er afhængige af en bunke hjernedøde amerikanske popcornsfilm, men altid vil være førstevalg for en oplevelse uden for hjemmes fire vægge.

Sker det, så tror jeg på en fremtid for filmkulturen og biograferne.

Men hvis det kun handler om, at 2015 bliver et fantastisk år på grund af mængden af potentielle film, så spørger jeg: Hvad så med 2016, 2017, 2018, 2019 ...?

Selvfølgelig kommer den dag, hvor filmene bliver udsendt mere eller mindre samtidigt på alle platforme.

Café Victor kan jo heller ikke forlange, at årets julebryg ikke må udsendes i Brugsen før to måneder efter, at den kan indtages på Café Victor. Men alligevel står vi alle sammen på Victor med stor fornøjelse og betaler det tredobbelte for at hygge os med julebryggen. Vi køber ikke julebryggen i Brugsen for at drikke den derhjemme.

Hvorfor?

Fordi det er en oplevelse at stå på Café Victor. Det er det, biografen skal styrke, så er det ligegyldigt, hvad f.... de spiller i biografen. Der er nemlig altid en god film.

Så kære Kim Petersen, tro på biograferne, ikke på filmen. Den skal nok klare sig!

Vi ses i biffen!

Kommentarer

Regner Grasten


Producenten Regner Grasten skyder sine skarpladte holdninger til dansk og international film afsted fra hoften.

Søn af maler/filminstruktør Kirsten Stenbæk og filmanmelder/manuskriptforfatter Bent Grasten. Tilbragte sin barndom på Ekstra Bladets redaktion og ASA-filmstudierne i Lyngby.

Fik som ung 450 kr. om måneden for at sætte plakater op og skrue elpærer i hos ABCinema. Var med til at grundlægge biografen Klaptræet, siden selskabet Kærnefilm med Per Holst.

Startede sammen med sin kone, Tove, produktionsselskabet Regner Grasten Film og producerede med Per Holst Op på fars hat, der blev set af en million mennesker i biografen.

Har produceret 34 film, heriblandt Anja & Viktor-serien, Det forsømte forår, Kun en pige, Hvidstengruppen og senest Tarok. Har også stået bag to julekalendre og teater-musicalen Askepop. Har været forfatter og medforfatter på flere af filmene under pseudonymet Torvald Lervad. Var instruktør på Bananen – skræl den før din nabo, der blev firmaets største flop.

© Filmmagasinet Ekko