Fra hoften

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

06. sep. 2015 | 20:38

SF Film på røven, men mor betaler

Foto | Rolf Konow
SF Film fik en publikumssucces med Bille Augusts Stille hjerte, men det hjalp ikke meget på økonomien.

SF Film Danmark er ikke bare en af vores største udlejere af danske film, men også en af de største tv- og filmproducenter herhjemme. Men hverken Badehotellet, Rita eller Stille hjerte og andre store succeser har kunnet stoppe det bundløse hul i pengekassen.

Med et underskud i 2013 på seks millioner kroner røg egenkapitalen under nul og landede på minus en halv million kroner. Datterselskabet, SF Filmproduktion, havde overskud på 1,8 millioner kroner, et beskedent overskud, når man tænker på de på papiret lukrative, tv-serie-aftaler med blandt andet TV 2.

Moderselskabet Bonnier AB garanterede, at SF Film Danmark fik tilført den nødvendige kapital, så firmaet kunne køre videre. Men hvis det var, i håbet om at produktionen af film og især tv kunne løfte selskabet ud af den økonomiske sump, så var det en fejlvurdering.

Underskuddet i 2014 blev på 28 millioner kroner, og egenkapitalen røg ned på minus 28,5 millioner kroner. Der var heller ikke denne gang nogen hjælp at hente hos SF Filmproduktion, der kun hjalp med et overskud på 471.000 kroner, på trods af en fornyet sæson af tv-serierne Badehotellet og Rita og den tilsyneladende filmsucces Stille hjerte.

Moderselskabet Bonnier AB har igen afgivet en finansiel støtteerklæring, så selskabets drift er sikret til og med 31. december 2015.

Hvad gik galt?

Det faldende dvd-marked er selvfølgelig en af årsagerne, og det digitale marked har ikke kunnet erstatte den tabte omsætning. Men den største katastrofe er den manglende indtjening på det, der skulle være guldkalven: tv-produktionen.

SF Film Produktion har helt sikkert givet for optimistiske budgetter for at vinde entrepriserne, og det gør ondt på bundlinjen. Når samtidig man skal ud og hjælpe tv-stationerne med at finde finansiering, og for eksempel får Netflix med ind over på den nye sæson af Rita, rammer det ekstra hårdt. Det er netop udnyttelsen af tv-serien, der giver plus på bundlinjen, men det er umuligt, når man smider alle digitale rettigheder til Netflix for bare at få serien i gang. Så skal det gå galt.

På filmsiden var Bille Augusts Stille hjerte en publikumssucces med 236.818 billetter. Men økonomisk blev det ikke den succes, man skulle tro efter det flotte billetsalg. Den gennemsnitlige billetpris var kun 59 kroner mod normalt 80 kroner, og det betyder samtidig lavere filmleje, da lejen er omkostningsbestemt.

Årsag? Publikum til Stille hjerte kom fra Biografklub Danmark og trak ikke mange andre ind i biografen.

Godt eller skidt?

Det er skidt for branchen, at vi har et kapitalstærkt firma, der pumper kapital ind i en synkende skude år efter år. Strategien er selvfølgelig, at Bonnier håber på at udkonkurrere alle andre producenter, så de langsomt kan sætte sig på markedet. En strategi, som på længere sigt vil slå de fleste små producenter ihjel, så der til sidst kun er de store firmaer tilbage.

Og det er skidt, at både tv-stationer og Det Danske Filminstitut er ligeglade med den udvikling, da de på den måde kan få regnestykket til at gå op. Men på den lange bane vil det dræbe al kreativitet på film og tv, og det er bestemt ikke politikernes håb, når det gælder medieforlig og filmforlig.

Dansk film har brug for flere producenter, der står bag de kreative kræfter og dermed et sundt produktionsmiljø, så det bliver en motor for dansk film og tv. Det, der sker med SF Film, er en motor, der langsomt dør for til sidst at gå i stå, og når den først går i stå, så er hele branchen gået i stå.

Kommentarer

Regner Grasten


Producenten Regner Grasten skyder sine skarpladte holdninger til dansk og international film afsted fra hoften.

Søn af maler/filminstruktør Kirsten Stenbæk og filmanmelder/manuskriptforfatter Bent Grasten. Tilbragte sin barndom på Ekstra Bladets redaktion og ASA-filmstudierne i Lyngby.

Fik som ung 450 kr. om måneden for at sætte plakater op og skrue elpærer i hos ABCinema. Var med til at grundlægge biografen Klaptræet, siden selskabet Kærnefilm med Per Holst.

Startede sammen med sin kone, Tove, produktionsselskabet Regner Grasten Film og producerede med Per Holst Op på fars hat, der blev set af en million mennesker i biografen.

Har produceret 34 film, heriblandt Anja & Viktor-serien, Det forsømte forår, Kun en pige, Hvidstengruppen og senest Tarok. Har også stået bag to julekalendre og teater-musicalen Askepop. Har været forfatter og medforfatter på flere af filmene under pseudonymet Torvald Lervad. Var instruktør på Bananen – skræl den før din nabo, der blev firmaets største flop.

© Filmmagasinet Ekko