Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

29. sep. 2013 | 21:53 - Opdateret 01. okt. 2013 | 01:28

De ti mest sælgende danske filmskabere i dette årtusinde

Foto | Yellow Bird Films
Mænd der hader kvinder (Niels Arden Oplev, 2009) - den største succes, en dansk instruktør nogensinde har været involveret i.

Hvilke danske instruktører har bragt flest publikummer i alverdens biografer i dette årtusinde?

For at opnå en placering blandt de ti mest sælgende instruktører i dette årtusinde er det ikke nok at have haft succes i Danmark. Det er de danske filmskaberes samlede produktion, der gælder, hvad enten filmen er dansk, amerikansk, finsk eller engelsk.

Lad det være sagt med det samme: Det kræver et stort internationalt hit at komme i dette fornemme selskab.

Ikke engang den instruktør, som har solgt flest billetter i Danmark alene, har kunnet opnå placering. Det drejer sig om Claus Bjerre, som har instrueret seks yderst succesfulde Far til fire-film. Samlet har Bjerre solgt 2.431.823 billetter til sine film, men altså kun i Danmark. Far til Fire-filmene har ikke solgt en eneste billet i udlandet.

Ligeledes vil man heller ikke se herhjemme yderst succesfulde instruktører såsom Tomas Villum Jensen, Thomas Vinterberg, Jonas Elmer, Nikolaj Arcel, Anders Thomas Jensen, Per Fly, Rasmus Heide og Ole Christian Madsen. Deres film har respektivt ”kun” samlet solgt omkring halvanden million billetter i dette årtusinde.

Nedenstående er de ti danske instruktører, som globalt har solgt flest billetter.

I parentes efter instruktørnavn står det samlede tilskuerantal på deres film i dette årtusinde.

1. Niels Arden Oplev (13.889.444 tilskuere – fem film)

 

Niels Arden Oplev er 52 år og debuterede med Portland (1996). Det danske gennembrud kom med Drømmen (2006), og det internationale kom for alvor med svenske Mænd der hader kvinder (2009), som solgte hele 11,1 millioner billetter på verdensplan. Ingen anden dansk instruktør har været involveret i en større succes.

I dette årtusinde har Arden Oplev også fået tid til at instruere Fukssvansen (2001), To verdener (2008) og den amerikanske kæmpeskuffelse Dead Man Down (2013), som ”kun” solgte 1,9 millioner billetter globalt. Når der er tale om en film fra et amerikansk produktionsselskab, er det bare ikke godt nok.

Niels Arden Oplev har personligt modtaget seksten filmpriser, blandt andet Krystalbjørnen ved Berlin Filmfestival for Drømmen.

Det var en skam, Arden Oplev snublede i sit amerikanske forehavende. Når et amerikanske filmstudie taber penge på en film, er det meget vanskeligt for instruktøren at komme igen. Og ingen instruktør er bedre end sin sidste film. I USA kan man ikke hvile på laurbærerne mere end fire uger. Bare spørg Robert Downey, Jr. fire uger efter premieren på den første Iron Man.

Næste projekt er det danske drama Kapgang, baseret på en roman af Morten Kirkskov, med blandt andre Anders W. Berthelsen, Sidse Babett Knudsen og Pilou Asbæk,

 2. Lone Scherfig (13.319.912 tilskuere – fem film)

 

54-årige Lone Scherfig debuterede med Kajs Fødselsdag (1990) og fik det endelig gennembrud – både nationalt og internationalt – med Italiensk for begyndere (2000), som var dogme #12. Filmen gik sin sejrsgang over hele verden med et samlet billetsalg på 3,7 millioner, heraf stammede de 800.000 fra Danmark.

Efter en lille nedtur med Wilbur begår selvmord (2002) og Hjemve (2007) kom Scherfig dog stærkt tilbage med engelske An Education (2009), som solgte 3,4 mio. billetter og amerikanske Samme dag, næste år (2011), der nåede helt op på 5,5 millioner tilskuere.

Scherfig har personligt modtaget ikke færre end 27 filmpriser, heraf er Sølvbjørnen i Berlin for Italiensk for begyndere nok den mest prestigefyldte. Instruktørens An Education blev nomineret til tre Oscars, blandt andet i ”Bedste film”-kategorien.

Det lader til, at Scherfig har fundet sig til rette i det engelske, men det er så sandelig også i det element, instruktøren boltrer sig flottest.

Hendes næste film er det engelske drama Posh, baseret på et skuespil af Laura Wade.

3. Lars von Trier: (10.707.545 tilskuere – seks film)

 

57-årige Lars von Trier fik sit øjeblikkelige gennembrud med debutfilmen Forbrydelsens element (1984), som dog ikke fik mange tilskuere i tale. Det tilskuermæssige gennembrud kom først med Breaking the Waves (1996).

I dette årtusinde har von Trier instrueret Dancer in the Dark (2000), Dogville (2003), Manderlay (2004), Direktøren for det hele (2006), Antichrist (2009) og Melancholia (2011). Førstnævnte er hans største kommercielle succes i dette årtusinde med over 4,5 millioner billetter solgt på verdensplan.

75 personlige filmpriser er det blevet til gennem karrieren, hvor Den Gyldne Palme i Cannes for Dancer in the Dark er højdepunktet.

Det er specielt i Frankrig, Tyskland og Italien, instruktøren har sin fanbase. Selv for en Trier kan det dog gå galt. Manderlay var et gigantisk flop med beskedne 272.305 solgte billetter over hele verden. Selv Direktøren for det hele solgte flere billetter.

Næste film fra instruktørens hånd er den allerede meget omtalte Nymphomaniac, som får premiere i de danske biografer til jul.

4. Ole Bornedal (10.314.563 tilskuere – fem film)

 

Den 54-årige Ole Bornedal fik sit gennembrud med Nattevagten (1994), som tre år senere fik sin amerikanske genindspilning, dog uden videre succes.

I dette årtusinde har Bornedal instrueret Jeg er Dina (2002), Kærlighed på film (2007), Vikaren (2007), Fri os for det onde (2009) samt hans hidtil største succes, amerikanske Possession (2012), som solgte over ni millioner billetter på verdensplan. The Possession er samtidig det største hit, en dansk instruktør nogensinde har haft i USA. Filmen indtjente $49,1 millioner på det nordamerikanske marked alene.

Derudover har instruktøren også produceret Guillermo del Toros amerikanske debutfilm Mimic (1997).

Uden Possession var Bornedal ikke havnet på denne liste. Hans næststørste publikumstrækker, Jeg er Dina, solgte på verdensplan beskedne 718.675.

Tolv gange gennem karrieren har instruktøren været på podiet for hente personlige filmpriser.

Pt. er Bornedal i gang med den danske tv-serie 1864.

5. Nicolas Winding Refn (9.969.425 tilskuere – syv film)

 

43-årige Nicolas Winding Refn fik sit øjeblikkelige gennembrud med debutfilmen Pusher (1995), som var førstedelen af en trilogi. De efterfølgende to film blev udsendt i henholdsvis 2004 og 2005.

I dette årtusinde har instruktøren i øvrigt udsendt Fear X (2003), engelske Bronson (2008), Valhalla Rising (2009), amerikanske Drive (2011) og senest Only God Forgives (2013), som blev set af 1,1 milloner tilskuere. Drive er instruktørens største kommercielle succes med hele 8,2 millioner solgte billetter.

Refn har personligt modtaget tyve filmpriser, hvor bedste instruktør-prisen i Cannes for Drive er den mest prestigefyldte.

For Refn er der virkelig langt mellem bund og top. Som nævnt solgte hans Drive 8,2 millioner billetter samlet over hele verden, mens Fear X kun formåede at få 24.707 publikummer til at købe biografbillet.

Næste projekt for instruktøren er den angivelige sex-thriller I Walk with the Dead med Carey Mulligan.

6. Michael Hegner (6.974.638 tilskuere – fire film)

Den 47-årige animator-instruktør Michael Hegner tordnede igennem på stjernehimlen med debutfilmen Hjælp, jeg er en fisk (2000), som solgte over 2,6 millioner billetter over hele verden. Derefter fulgte Den grimme ælling og mig (2006), finske Niko og de flyvende rensdyr (2008) og Gummi T. (2012). Niko og de flyvende rensdyr er hans hidtil største kommercielle succes med 2,9 millioner solgte billetter.

Han har dog ikke opnået det fine resultat helt på egen hånd. Som oftest er der nemlig flere instruktører krediteret på animerede film. På Hjælp, jeg er en fisk er også Stefan Fjeldmark og Greg Manwaring krediteret som instruktører. På Den grimme ælling og mig ligeledes Karsten Kiilerich, på Niko og de flyvende rensdyr også Kari Juusonen. Kun Gummi T. har Hegner instrueret alene.

Michael Hegner har personligt modtaget fem filmpriser.

Hegner er en af denne listes to lidt sky instruktører. Christian E. Christiansen er den anden. Til gengæld har Hegner en virkelig flot track record og har bevist, at der burde pumpes endnu flere danske støttepenge i denne genre, som jo er universal.

Instruktøren har på det seneste arbejdet på tv-filmen Lego Star Wars.

7. Stefan Fjeldmark (6.838.131 tilskuere – fire film)

 

Den 49-årige Stefan Fjeldmark har ligeledes gjort sig fortjent til en plads på denne liste og endnu engang har en animator-instruktør fundet vej.

Gennembruddet kom med Jungledyret (1993) og flottest har hans Asterix og vikingerne (2006) klaret sig, med et verdensopspændende publikum på hele 3,7 millioner. Derudover er Fjeldmark krediteret på følgende film i dette årtusinde: Hjælp, jeg er en fisk (2000), Terkel i knibe (2004), samt en amerikansk genindspilning af sidstnævnte The Trouble with Terkel (2010).

Som Michael Hegner har Fjeldmark haft hjælpende hænder til produktionen af sine animationsfilm. På Asterix og vikingerne er Jesper Møller ligeledes krediteret. På Hjælp, jeg er en fisk også Michael Hegner og Greg Manwaring, på Terkel i knibe ligeledes Kresten Vestbjerg Andersen og Thorbjørn Christoffersen, og på The Trouble with Terkel også Thorbjørn Christoffersen og Randolph Kret.

Fjeldmark har været Oscar-nomineret i kategorien ”Bedste animerede kortfilm” for filmen Livet går sin vej (1999). En ære han delte med Karsten Kiilerich. Derudover er animationsinstruktøren blevet tildelt hele 7 filmpriser.

8. Susanne Bier (6.675.297 tilskuere – syv film)

 

53-årige Susanne Bier debuterede med Freud flytter hjemmefra (1991) og fik sit store danske gennembrud med Den eneste ene (1999).

Det internationale gennembrud kom med Elsker dig for evigt (2002), dogme-film #28, som solgte lige under en million billetter over hele verden.

For Bier gælder princippet om mange bække små: største kommercielle succes er Efter brylluppet (2006), som solgte 1,3 millioner billetter. Derudover har Bier instrueret følgende film i dette årtusinde: Hånden på hjertet (2000), Brødre (2004), Hævnen (2010), Den skaldede frisør (2012) og den amerikanske skuffelse Things We Lost in the Fire (2007).

Jeg talte på et tidspunkt med indehaveren af en af de førende art-cinemas i New York, og da samtalen faldt på Susanne Bier, sagde han: ”Vil du ikke nok være rar og fortælle hende, at hun skal nøjes med at lave film i Danmark – det er der, hun laver de bedste film.”

Susanne Bier har modtaget 29 filmpriser med Oscar’en for Hævnen i kategorien ”Bedste fremmedsprogede film” som største triumf.

Sky kan man til gengæld ikke kalde Susanne Bier. Faktisk står den megen omtale af hende slet ikke mål med den globale, gennemsnitlige publikumsinteresse for hendes film.

Næste film fra instruktørens hånd er den amerikanske Serena, som hun overtog efter Darren Aronofsky. Filmen er baseret på en roman af Ron Rash og har Jennifer Lawrence og Bradley Cooper i hovedrollerne.

9. Asger Leth (5.829.747 tilskuere – to film)

43-årige Asger Leth er beviset på, at man sagtens kan blive placeret på denne eksklusive liste, til trods for at man ikke har solgt ret mange billetter i Danmark. Det kræver blot en enkelt amerikansk film på cv’et. Hans dokumentarfilm Ghosts of Cité Soleil (2006) solgte 10.883 billetter i Dannevang og kun 5.703 i resten af verden, mens spillefilmsdebuten Med livet som indsats (2012) solgte sølle 9.458 billetter under vore hjemlige himmelstrøg.

Til gengæld solgte Med livet som indsats over 5,8 mio. billetter i resten af verden – hvoraf de 2,3 millioner billetter blev solgt alene i USA – og er dermed adgangsbilletten til denne liste.

Leth blev i 2008 tildelt en yderst prestigefyldt filmpris fra instruktørkollegerne i Directors Guild of America i kategorien ”Outstanding Directorial Achievement in Documentary” for Ghosts of Cité Soleil. Ingen tvivl om, at denne pris banede vejen for Leths instruktørdebut i det amerikanske.

10. Christian E. Christiansen (5.066.305 tilskuere – fem film)

 

Blot 40-årige Christian E. Christiansen er denne listes aldersmæssige Benjamin. Det danske gennembrud kom med debutfilmen Råzone (2006), og placeringen på denne liste skyldes alene én enkelt film: den amerikanske The Roommate (2012), som solgte 4,8 millioner billetter over hele verden – sandt at sige stod USA for 98 procent af filmens publikum.

Det øvrige film, instruktøren har udsendt i dette årtusinde, tæller Dig og mig (2008), Zoomerne (2008) og ID:A (2011). De har alle haft et beskedent publikum.

Instruktøren har været nomineret til en Oscar i kategorien ”bedste kortfilm” for Om natten (2007).

En instruktør, som ikke gør meget væsen af sig selv. Det kom derfor som noget af en overraskelse for mange, at han pludselig stod bag filmen på den amerikanske hitlistes førsteplads.

Næste projekt for Christian E. Christiansen er Lev stærkt, som er en fortsættelse af Råzone. Filmen får premiere i de danske biografer 27. marts 2014.

 

Kilder: European Audiovisuel Observatory, Boxofficemojo, The Numbers, Internet Movie Data Base og Det Danske Filminstitut.

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko