Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

21. aug. 2013 | 14:04

DFI manipulerer og videregiver fejlagtige oplysninger

21. aug. 2013 | 14:04

DFI manipulerer og videregiver fejlagtige oplysninger

I en nyhedshistorie, videregivet gennem det statslige organ Det Danske Filminstitut, den 20. august 2013, fortælles om den succes Only God Forgives har haft i henholdsvis USA, England og Frankrig.

Se DFI's nyhedshistorie her

I de franske, engelske og amerikanske biografer har filmen indspillet henholdsvis $3.662.317, $1.776.335 og $766.129.

Der er naturligvis en årsag til, at indspilningen i de amerikanske biografer er lavere end i de franske og engelske - endda til trods for, at filmen har den store amerikanske stjerne Ryan Gosling i hovedrollen.

Filmen er nemlig udsendt simultant i biograferne og på VoD i USA, det er den ikke i Frankrig og England.

Glad fortæller DFI’s nyhedshistorie dog, at filmen har haft ”et imponerende” VoD-salg på $1,8 mio. i USA og at en langt større del af omsætningen på VoD, der går tilbage til distributøren.

Og for at sætte hovedet på sømmet citerer DFI’s nyhedshistorie Tom Quinn, som er chef for det amerikanske distributionsselskab og håndterer Only God Forgives i USA:

"Når det hele er gjort op, vil 'Only God Forgives' økonomisk set blive en mere succesfuld film end både 'The Bling Ring', 'Much Ado About Nothing' og 'Frances HA', der alle betragtes som store indie-succeser med box office-salg på 4-5 mio. dollars. Sammenlignet med andre importerede eller tekstede film, er det langt den største succes."

Magen til manipulerende sludder, skal man lede længe efter og et helt klart eksempel på at DFI forsøger at fremme simultanudsendelse af film i både biograferne og på VoD ved hjælp af manipulerede økonomiske tal.

Endda veksler DFI’s nyhedshistorie lystigt mellem dollars og kroner for at fremme sin agenda.

Sandheden er dog, at den amerikanske lancering – simultant på VoD og i biograferne – er en hidtil uhørt økonomisk katastrofe for producenten, og distributøren forsøger sig at dække sig ind over for sin monumentale fejltagelse.

I USA deles indtægterne 50/50 med biograferne og 70/30 med VoD-udbyderne.

Regnestykket er derfor enkelt:

The Bling Ring:

Indtægt fra biograferne: $5.825.615 – 50% til producenten: $2.912.807

Much Ado About Nothing:

Indtægt fra biograferne: $4.219.993 – 50% til producenten: $2.109.965

Frances Ha:

Indtægt fra biograferne: $4.018.123 – 50% til producenten: $2.009.615

Only God Forgives:

Indtægt fra biograferne: $766,129 – 50% til producenten: $383.064

Indtægt fra VoD: $1.800.000 – 70% til producenten: $1.260.000 – i alt $1.643.650

Så selv om man ikke engang medtager VoD indtægterne fra de tre førstnævnte film – selvom de er betydelige - vil Only God Forgives aldrig blive en bedre forretning end de tre, som filmens amerikanske distributør påstår.

Men den amerikanske distributørs sminkning af sin fejltagelse er intet at regne i forhold til, hvad filmen ville have haft i indtægter, såfremt man havde valgt en konventionel lancering.

Hvis man benchmarker de amerikanske resultater op mod de engelske og franske, på sammenlignelige film, burde Only God Forgives have haft amerikanske biografindtægter på mindst $8 mio. og ikke de sølle $766.129, det er blevet til, på grund af den uhensigtsmæssige lancering man har valgt.

Og de $1,8 mio. Only God Forgives har haft i VoD-indtægter, ville – selvom filmen måtte vente et stykke tid på at være udsendt på VoD – være de samme, sandsynligvis endda større, på grund af den megen omtale en bred biograflancering havde betydet.

DFI burde vide sig for gode til at videregive en så voldsom manipulation af sandheden. 

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko