Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

05. juni 2014 | 12:58 - Opdateret 05. juni 2014 | 17:21

Filmbranchen: Nu går det fremad

Kilde | IHS
Filmbranchens omsætning er på vej mod 2009-niveau.

I en netop offentliggjort undersøgelse fra det engelske analyseinstitut IHS (verdens mest velrenommerede inden for filmområdet), bliver det afsløret at bunden er nået på det danske marked for spillefilm, og det nu går fremad.

Biografernes andel af den totale omsætning på spillefilmmarkedet i Danmark var 46 % i 2009 og arbejdede sig stille og roligt op til en andel på 63 % i 2012.

Beklageligvis var det ikke, fordi biograferne omsatte mere. Biografernes omsætning har været stabil. Næh, årsagen til biografernes større og større andel, var gigantiske fald i home entertainment-sektoren. Andelen fra omsætningen af dvd og blu-ray faldt således fra 53 % i 2009 til estimerede 18 % i 2014.

Hidtil har omsætninger fra de nye digitale medier altså ikke kunnet opveje det store fald i dvd og blu-ray. Men det er nu vendt, og VOD (Video on Demand) er for alvor begyndt at vise tænder. VOD-omsætningen er gået fra én sølle procent i 2009 til estimerede 26 % i 2014.

Det er gode nyheder for de danske filmproducenter, filminstruktører og filmbranchen i almindelighed – og publikum i særdeleshed. Det betyder nemlig, at der fortsat er grobund for produktion af de hundedyre spillefilm.

 

Dette kan også ses i de faktuelle omsætningstal. VOD er gået fra en omsætning på 22,7 millioner kroner i 2009 til estimerede 508,9 millioner kroner i 2014.

Omsætningen på DVD og Blu-ray er reduceret fra en omsætning på 1,2 milliarder kroner til sølle 346 millioner kroner.

Biografernes omsætning er – som nævnt – stabil under hele forløbet. Men det skyldes ene og alene at biografernes eksklusivitetsperiode ligeledes har været stabil. Biografernes eksklusivitetsperiode refererer til perioden der går fra en film har premiere i biograferne, til den udsendes på DVD og de digitale platforme.

 

Som det kan ses, mangler der dog fortsat omkring 300 millioner kroner i omsætning, før man er på niveau med 2009.

Så filmbranchens kvaler er endnu ikke ovre, men det går da den rigtige vej. Og det er uden der er pillet ved længden på biografernes eksklusivitetsperiode.

Med andre ord: VOD kan sagtens gå frem, uden at man rører ved biografernes eksklusivitet.

Filminstituttets mærkværdige løsning på filmbranchens kvaler med markant kortere biografeksklusivitet, i håbet om at det ville kunne øge omsætningen, har dermed helt mistet sin relevans.

En kortere biografeksklusivitet end det nuværende vil nemlig kaste filmbranchen ud i en ny krise, når VOD begynder at æde sig ind på biografernes indtægter. VOD har foreløbig dræbt videoforretningerne og vil med garanti også lukke biograferne, hvis de får lov.

Mange overser, at årsagen til de store statslige støttebevillinger på spillefilmområdet netop er, at spillefilm er produceret med biografernes store lærred i tankerne. Hvis en spillefilm ikke er produceret med biograferne i tankerne, er det ikke længere en spillefilm, men derimod en tv-film.

Hvis man alene vil producere tv-film til home entertainment-sektoren, kan det gøres for en tredjedel af prisen. Og den økonomiske bæredygtighed er såmænd heller ikke større. Men kvaliteten er selvfølgelig også derefter.

Forbrugeres valgmuligheder og diversiteten i danske film vil i samme moment også blive væsentlig forringet. De film mange mener der er mangel på, er ikke svaret på VOD-udbydernes ønsker. Tværtimod. VOD-udbyderne er alene fokuseret på de 25 mest sælgende spillefilm.

I den anledning skal de amerikanske filminstruktører roses for deres klarsyn. 

De amerikanske filminstruktører arbejder hårdnakket på at beskytte biografoplevelsen. De er nemlig godt klar over, at biograferne er hele fundamentet for egentlig spillefilmproduktion og dermed også fundamentet til fremtidig succes.

Filmmagere i USA har hjerte, integritet og kvalitetsfornemmelse på rette sted. 

Man må håbe de danske politikere, filmfolk og publikum vil sætte kvalitet og diversitet over blot at blive spist af med billige danskproducerede tv-film, game- og realityshows.

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko