Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

03. okt. 2013 | 13:06 - Opdateret 07. okt. 2013 | 22:32

Oscar: Hvem skal Jagten dyste mod?

Foto | Academy of Motion Picture Arts and Sciences
Spændende bliver det, om en dansk delegation kan tage plads i The Dolby Theatres imponerende sal den 2. marts 2014.

I alt 76 film har ved deadline meldt sig på banen i kampen om at hjemtage en Oscar i kategorien ”Bedste fremmedsprogede film”.

Det er ny rekord. Aldrig har så mange lande tilmeldt film - og to lande; Montenegro og Saudi-Arabien, deltager for første gang.

Ni af disse vil blive shortlisted lige inden jul, de fem nominerede bliver bekendtgjort den 16. januar 2014, og en enkelt skal med bævrende ben stå ansigt til ansigt med hele Hollywood-eliten samt en milliard tv-seere over hele verden, når Oscar’en skal afhentes på scenen i The Dolby Theatre den 2. marts 2014.

Om end dette er den 86. uddeling, blev kategorien ”Bedste fremmedsprogede film” først indstiftet i 1956. Før den tid valgte man sporadisk at hædre en enkelt fremmedsproget film uden forudgående nominering.

Danmark har som bekendt sendt Thomas Vinterbergs Jagten til Hollywood. Og sandt at sige bliver vejen til podiet ikke nogen ”walk in the park” for vort danske håb. Jagten skal konkurrere med flere virkelig stærke titler. Men der er – trods alt – ingen Amour i år. Og godt for det.

Hvad der bestemt vil hjælpe på filmens vinder-chancer vil være, om Mads Mikkelsen kan sikre sig en Oscar-nominering i kategorien ”Bedste mandlige hovedrolle”. Jeg er klar over chancerne er 1:1.000.000.000, men håbet kan ingen tage fra mig.

De ni shortlistede film bliver - som nævnt - bekendtgjort lige inden jul.

Nomineringen sker ved, at alle de tilmeldte film vil blive vist for Oscar-akademiets Foreign Language Film Award-komitéer. Efter forevisningerne vil komitéerne afgøre de fem nominerede gennem en hemmelig afstemning.

Den endelige vinder bliver afgjort af aktive og livtidsmedlemmer af Oscar-akademiet, som har set alle fem nominerede film.

Akademiets regler for filmene i kategorien ”Bedste fremmedsprogede film” kan ses her.

Selv om denne kategori er notorisk svær at forudsige, skal det dog ikke forhindre mig i at give mit bud på de ni film, som i første omgang bliver shortlisted.

Filmene står i nøje prioriteringsrækkefølge, for selvfølgelig regner jeg med Vinterberg godt kan begynde at stryge smokingskjorten.

Under disse ni film følger en komplet oversigt med samtlige anmeldte film til den 86. Oscar-uddeling i kategorien ”Bedste fremmedsprogede film”.

1. The Hunt (Danmark)

 

Dansk titel: Jagten. Kan ses lige nu på dvd, blu-ray samt utallige digitale platforme.

Thomas Vinterbergs meget roste drama behøver vel næppe nogen nærmere præsentation.

Som en kuriositet kan det nævnes, at Vinterberg hjalp en af sine konkurrenter om Oscar’en godt på vej. Som juryformand i konkurrencen Un certain regard i Cannes i år, tildelte han en filmpris til det cambodjanske Oscar-håb Rithy Panh for filmen The Missing Picture (2013).

Det svarer til, at lave selvmål i finalen om verdensmesterskaberne i fodbold. Men omvendt udtryk for sand sportsmandsånd.

The Missing Picture handicappes dog af at være en dokumentarfilm. Dokumentarfilm i denne kategori forekommer yderst sjældent. Faktisk har en dokumentarfilm aldrig vundet i denne kategori.

Med i bagagen har filmen ikke mindre end ti internationale filmpriser, hvor de mest nævneværdige er priserne i Cannes til Mads Mikkelsen og instruktøren selv samt European Film Award til manuskriptet af Vinterberg og Tobias Lindholm.

Der blev spenderet 20,8 millioner kroner på filmens produktion og Det Danske Filminstitut støttede med 7,5 millioner kroner.

Jeg tror den bliver nomineret på grundlag af en pokkers god historie, filmpriser i Cannes, Mads Mikkelsen og en let genkendelig, mundret titel.

Om Mads Mikkelsen kan sikre sig en Oscar-nominering i kategorien ”Bedste mandlige hovedrolle” er selvfølgelig et longshot. Omvendt har flere amerikanske journalister Mikkelsen med som sort hest i kapløbet.

Filmen har en bedømmelse i Rotten Tomatoes på 95% – det vil sige 95% af de amerikanske anmeldelser var positive.

2. Child's Pose (Rumænien)

 

Dansk titel: Mor & søn. Original titel: Pozitia copilului. Biografaktuel i Danmark netop nu.

I Calin Peter Netzer Child’s Pose spiller Luminita Gheorghiu den kyniske overklassekvinde Cornelia, der øjner muligheden for at få sin søn, Barbu, tilbage i folden. Barbu kører i starten af filmen en fattig dreng i døden og står til en længere fængselsstraf. Retfærdighed bliver dog ikke en selvfølge for den afdødes efterladte familie, for den indflydelsesrige Cornelia sætter alt ind på at få sin søn frikendt.

Filmen kostede 6,3 millioner kroner at producere.

Den vandt hele to vægtige priser under filmfestivalen i Berlin 2013, blandt andet Guldbjørnen.

Daniel Pilgaard, Kortfilmmagasinet Ekko, skrev blandt andet om filmen: ”... som i andre film i den ny rumænske filmkunst er vi hele tiden med som fluer på væggen i en håndholdt fotografering, der gør sekvenserne intime og virkelighedsnære,” og kvitterede med fire stjerner.

Den bliver ikke til at komme udenom i shortlist-fasen.

Filmen har endnu ikke været anmeldt i de amerikanske medier.

3. The Great Beauty (Italien)

 

Dansk titel: Den store skønhed. Original titel: La grande bellezza. Biografaktuel i Danmark netop nu.

Paolo Sorrentinos fremragende film om en aldrende forfatter, der bittert erindrer sin lidenskabelige, tabte ungdom. Et portræt af nutidens Rom.

Instruktøren har tidligere glædet os med den pudsige og overrumplende This Must Be the Place (2011), som sikrede Sorrentino en pris i Cannes.

Blandt de medvirkende finder vi Toni Servillo, Carlo Verdone og Sabrina Ferilli.

Filmen er denne listes dyreste med et budget på 68,6 millioner kroner.

Gennemhøvlet af Lars Bukdahl i Kortfilmmagasinet Ekko, som kylede sølle to stjerner efter den. Men hvad forstår bønder sig på agurksalat.

Til gengæld var Kristian Lindberg i Berlingske Tidende i en noget anden sindsstemning, da han gav filmen maksimum stjerner med følgende salut: ”Den er både en hyldest til den rendyrkede hedonisme og en moralsk advarsel mod en ny æra af europæisk dekadence, hvis mage ikke er set siden Romerrigets fald.”

The Great Beauty var udtaget til hovedkonkurrencen i Cannes og har herigennem sikret sig akademiets opmærksomhed.

At filmen måtte tage tomhændet hjem fra Cannes, havde Politikens Kim Skotte følgende kommentar til: ”Den er måske lidt for koket og legende til at vinde Guldpalmen, men en bar røv at trutte i? Det er den altså alt for god til.”

Filmen har en bedømmelse i Rotten Tomatoes på 91 %.

4. Wadjda (Saudi-Arabien)


Dansk titel: Wadjda – Den grønne cykel. Original titel: Wadjda. Biografpremiere i Danmark 16. januar 2014.

Haifaa Al-Mansours charmerende arabiske drama.

Den 10-årige pige Wadjdas højeste ønske er en cykel og da hendes mor siger nej, beslutter hun sig for at stiller op i skolens konkurrence i bedst at kunne citerer Koranen, for at vinde den store pengepræmie. Hun lægger alle kræfter i og efterhånden begynder lærerne at få øjnene op for hende...

Waad Mohammed spiller pigen Wadjda.

Budget ikke oplyst.

Filmen er blevet tildelt hele 14 filmpriser, blandt andet 3 priser ved filmfestivalen i Venedig, og endnu vigtigere i denne sammenhæng: Publikumsprisen ved Los Angeles Film Festival samt prisen ”Directors to Watch” ved Palm Springs International Film Festival.

En kvindelig filminstruktør fra Saudi Arabien, hvor det ikke engang er tilladt kvinder at køre bil. Det vil akademiet ikke kunne stå for.

Filmen har en bedømmelse i Rotten Tomatoes på 98%.

5. The Rocket (Australien)

 

Original titel: The Rocket. Filmen er endnu ikke indkøbt til dansk biografdistribution.

Filminstruktøren Kim Mordaunt byder ind med et drama optaget i Laos og Thailand.

Hovedrollerne bliver spillet af Sitthiphon Disamoe, Loungnam Kaosainam og Thep Phongam.

En dreng, der menes at bringe uheld til alle omkring ham, fører sin familie og to nye venner gennem Laos for at finde et nyt hjem. Efter en uheldsfyldt rejse gennem et land arret af krig vil drengen bevise, at han ikke bringer uheld, og bygger derfor en kæmpe raket for at kunne deltage i årets mest spændende og farlige konkurrence: Rocket Festivalen.

Filmens produktionsomkostning er 10,3 millioner kroner.

Tildelt ikke mindre end tre filmpriser ved filmfestivalen i Berlin, deriblandt Krystalbjørnen. Men vigtigst af alt: Filmen blev ligeledes tildelt tre priser ved Tribeca filmfestivalen i New York.

Filmen har en bedømmelse i Rotten Tomatoes på 100 %.

6. The Broken Circle Breakdown (Belgien)

 

Original titel: The Broken Circle Breakdown. Biografpremiere i Danmark 31. oktober 2013.

Felix Van Groeningens gribende drama.

Der lægges hårdt ud i denne film, da en seksårig pige får konstateret uhelbredelig kræft. Det er dog pigens forældre, deres turbulente forhold med både op- og nedture og deres medrivende livsglæde, filmen handler om. Han er en storskægget cowboy og forsanger i et band, hun er en egenrådig tatovør, som bliver en del af bandet. Forelskelse, parforhold, graviditet, de første år med datteren og deres liv gennem syv år fortælles med spring frem og tilbage i tiden.

Veerle Baetens, Johan Heldenbergh og Nell Cattrysse er filmens bærende kræfter.

Budget ikke oplyst.

Filmen vandt to priser ved Berlin Filmfestivalen 2013 og allervigtigst: to priser ved Tribeca Filmfestivalen i New York. Og ikke at forglemme – omend det i denne sammenhæng er ret ligegyldigt – publikumsprisen ved vor hjemlige Cph:Pix.

Justine Smith, Sound  on Sight, kaldte filmen ”en uventet smuk musikalsk lignelse om universets modsætninger”.

Filmen har endnu ikke været generelt anmeldt i de amerikanske medier.

7. Walesa (Polen)

Original titel: Walesa. Czlowiek z nadziei. Biografpremiere i Danmark 10. april 2014.

En ny film fra den 87-årige polske filminstruktør Andrzej Wajda, som i år 2000 blev tildelt en æres-Oscar for sit livsværk, ud over de øvrige 45 internationale filmpriser instruktøren i forvejen har stående på kaminhylden.

Filmen handler om Nobel fredspris-modtageren og grundlæggeren af Solidaritet, Lech Walesa, under begivenhederne i 1970’erne, der førte til en fredelig revolution.

Robert Wieckiewicz spiller Lech Walesa.

Budget: 26,1 millioner kroner

Af sentimentale årsager kan denne film være en trussel for Vinterberg, specielt når man påtænker akademi-medlemmernes gennemsnitsalder på hele 62 år.

Filmen har endnu ikke været anmeldt i de amerikanske medier.

8. The Past (Iran)

 

Dansk titel: Fortiden. Original titel: Le passé. Biografpremiere i Danmark 13. februar 2014.

Filmen er instrueret af Asghar Farhadi, som tidligere blev tildelt en Oscar i netop denne kategori for Nader og Simin – en separation (2011). Så han har i allerhøjeste grad akademiets bevågenhed.

Det er dog kun meget få instruktører, der har hentet mere end én Oscar i denne kategori. Det er kun filmhistoriens allerstørste: De Sica (fire), Fellini (fire), Kurosawa (to), Clément (to) og Bergman (to).

Under alle omstændigheder udelukker en Oscar ikke en nominering, og jeg tror filmen er godt fremme i feltet.

Bérénice Bejo, Tahar Rahim og Ali Mosaffa ses i filmens hovedroller.

Filmens budget er på 60,5 millioner kroner.

Fortiden er et begavet og medrivende familiedrama, næsten skruet sammen som en thriller, hvor hemmeligheder afsløres, og ting vrides og vendes, så publikum – og hovedpersonerne – ofte bliver overrasket. Iranske Ahmad, der efter fire år i Iran kommer tilbage til Paris for at skrive under på skilsmissen fra sin kone, Marie. Hun skal giftes med en anden.

Både filmens instruktør og den kvindelige hovedrolle, Bérénice Bejo, vandt priser i Cannes i 2013.

Filmen har en bedømmelse i Rotten Tomatoes på 94 %.

Kim Skotte fra Politiken skrev følgende fra Cannes, efter at have set filmen: ”Iransk instruktør imponerer. Le Passé kan indirekte ses som en kritik af den måde, hvorpå vi i Vesten udskifter ægtefæller, som de var beskidt sengetøj.”

9. An Episode in the Life of an Iron Picker (Bosnien-Herzegovina)

 

Original titel: Epizoda u zivotu beraca zeljeza. Filmen er endnu ikke indkøbt til dansk biografdistribution.

Nazif Mujic, Senada Alimanovic og Semsa Mujic spiller filmens bærende roller.

Danis Tanovic, som står bag dette dokudrama, var jurymedlem ved filmfestivalen i Cannes 2003.

Tanovic vandt en Oscar i kategorien ”Bedste fremmedsproget film” for Ingenmandsland (2001)

Filmen handicappes dermed – som også er tilfældet med Walesa – at være instrueret af en tidligere Oscar-vinder, og at det samtidig er et dokudrama, hjælper ikke på chancerne.

Men mon ikke, den kommer med på shortlisten.

Filmen handler om en Roma-familie i Bosnien-Hercegovina. Faren hugger biler op og sælger bildele, den gravide mor tager sig af husholdningen og ser efter børnene. Da hun en dag får smerter i underlivet, går hun til lægen for at blive undersøgt. Noget er galt med deres barn og der er risiko for blodforgiftning. En operation kan løse problemet, men familien har ingen sygesikring og lederen af hospitalet nægter gratis behandling. På den ene eller anden måde skal pengene findes, men tiden er kort.

Filmen havde et budget på minimale 0,4 millioner kroner og er dermed denne listes billigste.

Filmen blev tildelt ikke mindre end tre filmpriser ved Filmfestivalen i Berlin i år, deriblandt to Sølvbjørne. Men også ved filmfestivalen i Jerusalem blev filmen hædret med en bedste film-pris.

Informations Henriette Harris gav filmen følgende skudsmål efter at have set den under Berlinalen: ”Stærkt bevægende … som tilskuer sidder man på kanten af stolen ved synet af denne hjerteskærende umenneskelighed, og bedre bliver det ikke af, at alt virkelig er sket for roma-parret for et par år siden.”

Filmen har endnu ikke været anmeldt i de amerikanske medier.

 

Og så er der ’boblerne’:

Kleben Mendonca Filhos Neighbouring Sounds (Brasilien)

Sebastian Lelios Gloria (Chile) - Dansk biografpremiere 12. december 2013.

Louise Archambaults Gabrielle (Canada)

Rithy Panhs The Missing Picture (Cambodja)

 

Komplet oversigt med samtlige 76 anmeldte film til den 86. Oscar-uddeling i kategorien ”Bedste fremmedsprogede film”: (Land, titel, instruktør)

Afghanistan, Wajma – An Afghan Love Story, Barmak Akram

Albanien, Agon, Robert Budina

Aserbajdsjan, Steppe Man, Shamil Aliyev

Argentina, The German Doctor, Lucía Puenzo

Australien, The Rocket, Kim Mordaunt

Bangladesh, Television, Mostofa Sarwar Farooki

Belgien, The Broken Circle Breakdown, Felix van Groeningen

Bosnien Herzegovina, An Episode in the Life of an Iron Picker, Danis Tanovic

Brasilien, Neighboring Sounds, Kleber Mendonça Filho

Bulgarien, The Color of the Chameleon, Emil Hristov

Cambodja, The Missing Picture, Rithy Panh

Canada, Gabrielle, Louise Archambault

Chad, GriGris, Mahamat-Saleh Haroun

Chile, Gloria, Sebastián Lelio

Colombia, La Playa DC, Juan Andrés Arango

Den Dominikanske Republik, Quien Manda?, Ronni Castillo

Denmark, The Hunt, Thomas Vinterberg

Ecuador, The Porcelain Horse, Javier Andrade

England, Metro Manila, Sean Ellis

Estland, Free Range, Veiko Ounpuu

Fillippinerne, Transit, Hannah Espia

Finland, Disciple, Ulrika Bengts

Frankrig, Renoir, Gilles Bourdos

Georgien, In Bloom, Nana Ekvtimishvili og Simon Gross

Grækenland, Boy Eating the Bird’s Food, Ektoras Lygizos

Holland, Borgman, Alex van Warmerdam

Hong Kong, The Grandmaster, Wong Kar-wai

Indien, The Good Road, Gyan Correa

Indonesien, Sang Kiai, Rako Prijanto

Iran, The Past, Asghar Farhadi

Island, Of Horses and Men, Benedikt Erlingsson

Israel, Bethlehem, Yuval Adler

Italien, The Great Beauty, Paolo Sorrentino

Japan, The Great Passage, Ishii Yuya

Kasakhstan, Shal, Yermek Tursunov

Kina, Back to 1942, Feng Xiaogang

Kroatien, Halima’s Path, Arsen Anton Ostojic

Letland, Mother, I Love You, Janis Nords

Libanon, Blind Intersections, Lara Saba

Litauen, Conversations on Serious Topics, Giedre Beinoriute

Luxembourg, Blind Spot, Christophe Wagner

Marokko, Horses of God, Nabil Ayouch

Mexico, Heli, Amat Escalante

Moldova, All God’s Children, Adrian Popovici

Montenegro, Ace of Spades – Bad Destiny, Drasko Djurovic

Nepal, Soongava: Dance of the Orchids, Subarna Thapa

New Zealand, White Lies, Dana Rotberg

Norge, I Am Yours, Iram Haq

Pakistan, Zinda Bhaag, Meenu Gaur og Farjad Nabi

Palæstina, Omar, Hany Abu-Assad

Peru, The Cleaner, Adrian Saba

Polen, Walesa. Man of Hope, Andrzej Wajda

Portugal, Lines of Wellington, Valeria Sarmiento

Rumænien, Child’s Pose, Calin Peter Netzer

Rusland, Stalingrad, Fedor Bondarchuk

Saudi Arabien, Wadjda, Haifaa Al Mansour

Schweiz, More than Honey, Markus Imhoof

Serbien, Circles, Srdan Golubovic

Singapore, Ilo Ilo, Anthony Chen

Slovakiet, My Dog Killer, Mira Fornay

Slovenien, Class Enemy, Rok Bicek

Spanien, 15 Years Plus a Day, Gracia Querejeta

Sverige, Eat Sleep Die, Gabriela Pichler

Sydafrika, Four Corners, Ian Gabriel

Sydkorea, Juvenile Offender, Kang Yi-kwan

Taiwan, Soul, Chung Mong-Hong

Thailand, Countdown, Nattawut Poonpiriya

Tjekkiet, The Don Juans, Jiri Menzel

Tyrkiet, The Butterfly’s Dream, Yilmaz Erdogan

Tyskland, Two Lives, Georg Maas

Ukraine, Paradjanov, Serge Avedikian og Olena Fetisova

Ungarn, The Notebook, Janos Szasz

Uruguay, Anina, Alfredo Soderguit

Venezuela, Breach in the Silence, Luis Alejandro Rodríguez og Andrés Eduardo Rodríguez

Ægypten, Winter of Discontent, Ibrahim El Batout

Østrig, The Wall, Julian Pölsler


Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko