Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

18. aug. 2013 | 10:47

Filmenes kirkegård: verdens største flop

18. aug. 2013 | 10:47

Filmenes kirkegård: verdens største flop

Nu har denne blogger gennem det seneste stykke tid kigget på verdens dyreste film, verdens mest succesfulde film og verdens mest profitable film.

Nu er tiden inde til at præsentere verdens største flop.

Fælles for nedenstående film er, at det har gjort ondt, rigtig ondt og har i mange tilfælde kostet producenten, som gav filmene det grønne lys, jobbet. Og ikke alene det; de fleste instruktører og skuespillere, som har deltaget i disse films produktion, er blevet efterladt i så stort et granatchok, som kun de færreste har formået at kæmpe sig ud af.

I tre tilfælde var katastrofen så stor, at det kostede selve filmselskabet livet.

Nedenstående verdens største flop, med nettotabet justeret for inflation:

10. Heaven’s Gate (1980) Tab: $117,7 mio.

 

Michael Ciminos episke western satte det sidste søm i ligkisten, indeholdende Hollywoods guldalder med eksperimenter og social ansvarlighed, hvor startskuddene var Bonnie & Clyde (1967) og Easy Rider (1969). Filmen indtjente kun $3,4 mio., men kostede den nette sum af $44,0 mio., på grund af store overskridelser og optagelser, som næsten endeløst blev taget om og om igen.

Idéen fejlede ellers ikke noget. United Artists ønskede at lave en ny Borte med blæsten (1939), og hyrede Michael Cimino til at instruere filmen. Cimino kom lige fra The Deer Hunter (1978) med favnen fuld af dollars og Oscars.

Floppet havde store konsekvenser, blandt andet betød det, at United Artists forsvandt fra jordens overflade og instruktøren havde mere end svært ved at komme videre i karriereren. Cimino har ikke lavet film de sidste sytten år. Heaven's Gate sendte endda hele western-genren galoperende ud i horisonten, om end det dog er lykkes filmen at opnå en vis kultstatus.

9. Romerrigets fald (1964) Tab: $123,0 mio.

En dramatisk 3 timer lang episk historiebeskrivelse, instrueret af Anthony Mann, beklageligvis udsendt på et tidspunkt, hvor publikum var ved at brække sig over episke ‘sværd og sandal’-film. Den blev udsendt da filmindustrien konkurrerede voldsomt med tv og intet blev sparet. Vi taler Ultra Panavision 70 mm, kæmpe sceneopbygninger, tusindvis af statister og en rolleliste bestående af tidens hotteste navne: Sophia Loren, (som fik et hidtil uhørt højt honorar på en million dollars) Stephen Boyd, Alec Guinness, James Mason, Christopher Plummer, Anthony Quayle og Omar Sharif.

Filmens producent, som på grund af filmens manglende publikumstiltrækning, måtte indgive konkursbegæring, havde ellers et par yderst succesfulde episke 'svæd og sandal'-film samvittigheden: Kongernes konge (1961) og El Cid (1961). Romerrigets fald kostede $20 mio. at producere, men indtjente kun $4,7 mio. Det publikum der endelig så den, kedede sig bravt.

8. Den 13. kriger (1999) Tab: 137,1 mio.

Atter en film, som så godt ud på papiret. Den 13. kriger var baseret på romanen ”Eaters of the Dead” af Michael Crichton, hvis Jurrassic Park (1993), ellers havde fået hele verden til at stille sig i kø foran biograferne. Som instruktør blev valgt John McTiernan, hvis Die Hard – Megahard (1995) havde haft nogenlunde samme effekt på biografpublikummet. Som hovedrolleindehaver blev valgt Antonio Banderas, som netop havde høstet stor succes i Evita (1996) og Zorro – den maskerede hævner (1998).

Alligevel gik alting galt, for publikum havde stadig ikke overvundet deres kvalme over ’sværd og sandal’-film. Omar Sharif blev så mismodig over oplevelsen, at han på stedet meddelte, at han trak sig tilbage som skuespiller. Den 13. kriger havde et budget på $85 mio., der voksede til $160 mio, inklusive markedsføringsudgifter, men publikum indløste kun biografbilletter for $61,7 mio. Filmselskabet havde øjensynligt en mistanke om elendigheden, for filmen lå faktisk færdig i hele to år, før den fik premiere.

7. Milo på Mars (2011) Tab: $140,5 mio.

Folkene bag Disneys familiefilm var sikre på, at have lavet årets største succes – men publikum ville det anderledes. At Mars er ’boxoffice-poison’ gik desværre ikke op for Disney i forbindelse med denne film, hvilket de så måtte lære på en hårde måde. (Se venligst denne listes andenplads).

Filmen var optaget i teknologien 3D motion-stop computeranimerede billeder, og fik omgående Disney til at lægge Robert Zemeckis’ Yellow Submarine, som man havde tænkt sig at producere på samme vis, på hylden. Disney spenderede $150 mio. på herligheden, men publikum følte kun trang til at honorer indsatsen med $38,9 mio. I Danmark indløste kun 893 publikummer billet.

6. Sahara (2005) Tab: $144,9 mio.

 

Der er bare visse steder man skal holde sig lagt væk fra. Mars er et af dem. Sahara er et andet, hvilket Warren Beatty og Dustin Hoffman allerede fik at mærke i Ishtar (1987), hvor tabet var $82,1 mio. Det forhindrede dog ikke instruktøren Breck Eisner og Paramount Pictures i at sende Matthew McConaughey og Steve Zahn direkte i økonomisk kviksand i Sahara. Så beder man også selv om det – når man så ikke engang tilslører hvor filmen foregår i titlen. 

Sahara var en komplet idiotisk eventyrfilm og man kan undre sig over, hvordan denne film nogensinde kom fra idéplan til faktisk produktion. For at det ikke skal være løgn, gik den ikke alene langt over budget, men udløste tilmed en række dyre juridiske spilfægterier. Og for at fjerne den sidste rest af fornemmelse for succes fra producentens side, var en sequel tilmed planlagt. Den blev aflyst. Filmen kostede $241 mio. at producere, men indtjente kun $119,3 mio.

5. The Adventures of Pluto Nash (2002) Tab: $145,9 mio.

 

Eddie Murphy er et glimrende eksempel på, at man skulle have taget det gamle råd, om at stoppe mens legen er god, seriøst. Alt hvad Hollywood har tjent på Murphy i det forrige årtusinde, har de sat til i det nye. De økonomiske katastrofer har stået i kø: Daddy Day Care (2003), Norbit (2007) Meet Dave (2008) Imagine That (2009) og A Thousand Words (2012).

Men den flop der overgår dem alle, er rumeventyret The Adventures of Pluto Nash (2002). Atter en tåbelig film, hvor man roligt kan undre sig over, hvilken sindsstemning manden, der gav det grønne lys, har været i. Filmen lå på hylden i hele to år, før den kom ud gennem sidebenet. Filmen kostede $120 mio. at producere, men indtjente kun mikroskopiske $7,1 mio. Eddie Murphy har siden joket med The Adventures of Pluto Nash og blandt andet sagt: ”Jeg kender to eller tre mennesker, som kunne lide den.” Denne blogger er overbevist om, at han ikke taler sandt.

4. The Alamo (2004) Tab: $146,6 mio.

Af en eller anden årsag føler amerikanerne trang til atter og atter at opsøge deres nederlag – og denne gang gjorde det dog for alvor ondt. Historien om forsvarerne fra Texas, med Davy Crockett i front, som blev massakreret af den mexicanske hær, havde ingen lyst til at se. Ikke engang selvom Billy Bob Thornton spillede Crockett.

Filmen kostede $145 at producere, blandt andet fordi den krævede den dyreste dekoration, nogensinde opført til en amerikansk film. Elendigheden indtjente kun totalt $25,8 mio. At The Alamo blev udskudt og udskudt og endelig fik premiere samtidig med Mel Gibsons The Passion of the Christ (2004), hjalp ikke på indspilningsmulighederne. Publikum er ikke dumme, og når de oplever en film blive udskudt og udskudt, er de klar over årsagen.

3. Djævleøen (1995) Tab: $147,1 mio.

Historisk set kan det undre Disney turde binde an med den første Pirates of the Caribbean-film i 2003, idet sørøver-genren ikke ligefrem havde været en forgyldt vej til succes. James Goldstones Den røde pirat (1976), Ken Annakins Pirat filmen (1982), Mel Damskis Kaptajn Gulskæg (1983), Ferdinand Fairfax’ Piraten med de ni liv (1983), Roman Polanskis Pirater (1986) var alle sunket sporløst og Djævleøen (1995) gik planken ud med det tredje største tab for en film nogensinde.

Det højtprofilerede filmselskab Carolco Pictures indgav konkursbegæring seks uger før filmen havde premiere. Djævleøen kostede $115 mio. at producere, men indtjente kun $16 mio. For både filmens instruktør Renny Harlin og de to hovedrolleindehavere, Geena Davis og Matthew Modine, var filmen årsag til en alvorlig karrieremæssig rutchetur. Michael Douglas luftede lunten, om end han var dybt involveret, men trak sig fra hovedrollen i tide.

2. John Carter (2012) Tab: $160 mio.

Disney var klar over filmatiseringen af Edgar Rice Burroughs roman ville blive et flop, lang tid inden den havde premiere - da var det blot for sent at trække stikket. John Carter fastslog endnu engang, at Mars skal man bare holde sig fra.

John Carter, som har været hele 79 år undervejs, kostede $250 mio. at producere plus et gigantisk aldrig offentliggjort markedsføringsbudget og indtjente $282 mio. globalt. Filmen kostede Disney-præsidenten Rich Ross jobbet. Fremtiden ser heller ikke ligefrem lys ud for filmens hovedrolleindehaver, Taylor Kitsch, som i 2012 lykkes at have hovedrollen i årets to største flops, som ud over John Carter, også indbefattede Battleship.

1. The Lone Ranger (2013) Tab: $160-$190 mio. 

Disney har været repræsenteret på denne liste hele tre gange og kun et yderst velpolstret filmselskab vil kunne overleve så meget modgang.

Selvom regnskabet - af gode grunde - endnu ikke kan gøres op, er der ingen tvivl om at Gore Verbinskis western vil placerer sig mageligt på denne listes førsteplads. Disney har regnskabsmæssigt allerede afskrevet $150 mio. Det så ellers så lyst ud: Johnny Depp og Gore Verbinski ville gøre ved western-genren, hvad de tidligere havde gjort med sørøver-genren i deres Pirates of the Caribbean-film, og sandt at sige var filmen denne bloggers mest imødesete film denne sommer.

Hvad man ikke kunne vide var, at The Lone Ranger var halvanden time om at fortælle hvad andre film fortæller på ti minutter. Men filmens finale var nu uovertruffen, men der var en lang, støvet, kedelig vej til kulminationen. Filmen kostede $250 mio. at producere plus et markedsføringsbudget, som slog alle rekorder, på gigantiske $175 mio. The Lone Ranger vil sandsynligvis ikke indtjene mere end $220 mio. globalt. 

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko