Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

31. okt. 2012 | 10:17

Filmskaberne bør se realiteterne i øjnene

31. okt. 2012 | 10:17

Filmskaberne bør se realiteterne i øjnene

Gennem længere tid har der været et lysegrønt håb, blandt danske filmskabere, om at de nye digitale medier kan redde filmbranchens økonomi. 

Ingen tvivl om mange producenter har været hårdt ramt af kollapset i Home Entertainment sektoren. F.eks. er der forlydender om at film i ”Far til Fire”-franchisen tidligere kunne hente over kr. 8 mio. i vinduerne efter biografernes. Sådan er det ikke mere, dette beløb er nu svundet til sølle kr. 3 mio.

Og det er så her det lysegrønne håb opstår; at de nye digitale medier vil vende udviklingen i opret gående retning.

Hvis man sætter sig grundigt ind i emnet, vil man opdage at de nye medier blot stjæler transaktioner fra de gamle, og desværre til en lavere prissætning.

Rigtig mange mennesker, som har en hel del mere ud at svømme, end selv de allerstørste danske producenter, har selvfølgelig brugt alverdens analyseredskaber for at finde ud af hvordan man kan øge indtjeningen i Home Entertainment-sektoren og beklageligvis er de alle kommet til kort.

I forbindelse med Disneys køb af Lucasfilm for $4,05 milliarder, har Disney selvfølgelig ofret mange ressourcer for at estimere de fremtidige indtægtskilder til de rettigheder, de netop er kommet i besiddelse af, herunder rettighederne til Star Wars og Indiana Jones.

Disney forventer indtægterne fra Home Entertainment-sektoren vil fortsætte med at falde, mens sektoren bevæger sig fra fysiske medier til elektronisk levering af indhold.

I forbindelse med American Film Market, som i disse dage løber af stablen i Santa Monica, Californien, meldes der allerede om faldende omsætning. American Film Market er markedspladsen for salg at uafhængige amerikanske film.

David Garrett fra Mister Smith Entertainment fortæller, at indkøberne kun ønsker film, som er stensikre biografhits. Indtægterne fra Home Entertainment-sektoren kan i bedste fald være en bonus, men ikke længere en redning. David Garrett påpeger, at man er nødt til at se på produktionsomkostningerne, hvis man skal overleve i fremtiden.

Fra USA meldes der med jævne mellemrum om, at VoD har sat nye rekorder i indtjening på bestemte navngivne film. Hvad der dog ikke bliver fortalt, er at den totale indtjening på filmene falder. Det er helt korrekt, at VoD-indtægterne er i fremmarch, men hvad hjælper det når prisen for denne fremmarch er en faldende total indtjening.

Kodeordene for fremtiden er derfor øget offentlig støtte, finansiering gennem internet-afgifter, som Ronnie Fridthjof har foreslået, og nedskæringer i produktionsomkostningerne.

Der vil sikkert være mange som mener, at en øget offentlig støtte til dansk film er utopi, men på den anden side; politikerne kan glæde sig over at deres vælgere, i fremtiden, får meget billigere adgang til danske film i hjemmet.

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko