Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

19. sep. 2013 | 11:24

Fritag filmbranchen for moms!

19. sep. 2013 | 11:24

Fritag filmbranchen for moms!

Filmproducenternes økonomi bløder på grund af svigtende indtægter fra home entertainment-sektoren. Globaliseringen betyder blandt andet, at et selskab som Netflix uhindret kan have 400.000 danske abonnenter uden at betale dansk moms og skat.

Hele statens engagement i filmøkonomien bør tages op til revision, hvis man fra politisk side ønsker at opretholde den danske spillefilmproduktion på nuværende niveau.

At opretholde den danske spillefilmproduktion på nuværende niveau vil nok være yderst hensigtsmæssigt, både med henblik på bevarelse af arbejdspladser, men så sandelig også med hensyn til sikringen af dansk films positive indflydelse på Danmarks omdømme i udlandet.

Men filmindustrien bløder, og det skyldes svigtende indtægter fra home entertainment-sektoren, som hidtil har været en lukrativ forretning med rimelig indtjening på dvd og blu-ray, men som nu bliver kannibaliseret af de nye digitale medier.

Årsagen til kannibaliseringen skyldes, at forbrugeren nu frit kan vælge blandt tusindvis af film mod en månedlig betaling. Det andrager cirka halvdelen af, hvad de tidligere betalte for én enkelt dvd.

Ifølge en ny undersøgelse angives det, at 72 % af de danske forbrugere fortsat foretrækker at se filmene på dvd. Men de nye digitale platforme vinder terræn hver eneste dag, og man behøver ikke være et matematisk geni for at forudse, at det ender rivende galt.

En af årsagerne til den lave prissætning i home entertainment-sektoren skyldes, at den førende udbyder af film i sektoren, Netflix, ikke betaler dansk moms og skat. Og de øvrige udbydere må selvfølgelig – for at holde trit – følge Netflix’ prissætning.

For at sikre de danske filmproducenter de nødvendige indtægter, så vi kan bevare spillefilmproduktionen i Danmark på nuværende niveau, må og skal konkurrenceevnen – som absolut minimum – bringes på jævnbyrdigt niveau blandt samtlige filmbranchens filmudbydere – lige fra de digitale medier til dvd og biograferne.

Derfor bør filmindustrien fritages for moms, med mindre der findes en vej til at kunne pålægge Netflix moms.

Med den ulige byrde kan den danske filmindustri ikke bevare konkurrenceevnen over for ”snylterne”, hvor barren for et hundedyrt produkt er sat alt, alt for lavt.

De danske politikere har tilmed energisk presset på for at få filmindustrien til at overgå til de nye digitale medier i en naiv forestilling om, at det også kunne være med til at begrænse filmtyverier på internettet.

Helt har de danske politikere overset, at danske spillefilm hele tiden først er blevet tilgængelig illegalt på internettet præcis på det tidspunkt, hvor forbrugeren har fri adgang til filmene på alverdens medier og platforme.

Der har de sidste fire år ikke været danske film illegalt til rådighed på internettet, så længe de blev vist i biograferne. Det er først når filmene udsendes på dvd og vod – og forbrugeren netop har legal adgang på talrige platforme – at de illegale uploads og downloads opstår.

Det nye digitale platforme vil således ikke have nogen som helst effekt på bekæmpelse af den illegale trafik på internettet. Udenlandske undersøgelser har i forhold til dette ingen relevans, idet problematikken er ganske anderledes i udlandet, hvor filmene er illegalt tilgængelige, allerede mens de går i biograferne.

Men ud over en momsfritagelse – eller hvis man omvendt pålægger Netflix moms – er der på sigt ingen vej uden om betydelige bevillingsstigninger på støtteområdet til den danske filmindustri, såfremt man ønsker at bevare den danske spillefilmsproduktion på nuværende niveau.

De nye digitale medier dræner simpelthen filmindustrien – med eller uden moms.

Med mindre at der ikke bliver handlet, vil Hollywood om få år sætte sig på det hele, og dansk film vil blive reduceret til billige tv-film, tv-serier og reality-shows.

Det er de barske realiteter. 

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko