Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

03. jan. 2014 | 14:57

Dansk film blev vinderen i 2013

I denne blog ser jeg nærmere på hits og skuffelser i biografåret 2013, på grundlag af biografernes tilskuerantal. Undersøgelsen beror altså udelukkende på en kommerciel vurdering.

Overordnet har det seneste år haft dansk film skrevet hen over sig i blokbogstaver. Dansk film satte både de amerikanske Oscar-, superhelte- og animationfilm til vægs.

Dansk film stod både for årets største hit, skuffelse og overraskelse. Kvinden i buret formåede at bringe 721.013 tilskuere foran biografernes store lærred, hvorimod Skytten kun blev set af 45.675 og langt fra indfriede forventningerne. Til gengæld overraskede Spies & Glistrup med 330.312 tilskuere.

Ikke mindre end fem danske film har placeret sig på top ti. Det er virkelig imponerende, når man tager i betragtning, at den samlende danske produktion i 2013 var beskedne nitten spillefilm. Den succes-rate kan man roligt fastslå er verdensrekord for et lands nationale filmproduktion.

En lang overgang så det endda ud til at hele fem danske film skulle besætte toppen af årets hitliste. Det satte The Hunger Games: Catching Fire og Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark dog en effektiv stopper for mod årets udgang. Man kan sige, at amerikansk film vågnede op lige i målet.

Som det ses, ligger dansk film lunt i svinget på listen over de største hits i 2013. Lige under top ti, på ellevtepladsen, finder vi endda endnu en dansk film: Sorg og glæde, som var lige ved og næsten med et tilskuerantal på 248.669.

Årets nitten danske spillefilm blev i alt set af 4.061.843 tilskuere i biograferne, og den danske markedsandel nåede helt op på 29,6 % i 2013.

Hele syv franchises fik for alvor publikum i biffen i 2013, og kun to film var baseret på originale historier. Computeranimation led nederlag i 2013, idet kun en enkelt film fandt vej blandt de ti mest succesfulde. Tre af filmene blev også udsendt i 3D.

Bemærkelsesværdigt er det da også, at franske De urørlige, som havde premiere i 2012, formåede at gøre sig gældende på top ti for 2013. Filmen er i alt blevet set af 672.182 tilskuere i Danmark.

Skuffelser var der selvfølgelig også nogle stykker af.

Skuffelserne er selvfølgelig sat op mod filmbranchens forventninger, men disse forventninger er dog en alvorlig ting. Det er nemlig disse forventninger, der afgør markedsføringsbudgettets størrelse – og hvor store sale biograferne sætter dem op i – og her har flere brændt fingrene alvorligt.

 

På listen over årets skuffelser optræder ikke mindre en tre danske film. De var alle støttet gennem Filminstituttets kommercielle støttegren, Markedsordningen. At opnå støtte gennem denne ordning, fordrer en forventning om minimum 200.000 solgte billetter.

Annette K. Olesens Skytten ramte helt ved siden af og var årets største skuffelse. Kun 23 % af de kommercielle forventninger indfriede filmen.

Anne-Grethe Bjarup Riis’ Tarok var ikke stort bedre, idet forventningen på denne film var mindst 400.000 tilskuere – dem indfriede filmen kun 26 % af. Ligeledes var Tomas Villum Jensens Player en af årets afbrændere, som kun formåede at indfri halvdelen af forventningerne.

Alle tre danske films lancering var en James Bond-film værdig, hvorfor årsagen til de skuffende resultater ikke skal findes der. De var slet og ret ikke gode nok, og pubikum lugtede lunten.

Ellers var Gore Verbinskis The Lone Ranger årets største amerikanske skuffelse. Den indfriede kun 27 % af forventningerne. De øvrige film på listen af største skuffelser svingede mellem 45 % og 70 % af forventningerne.

Gudsketakoglov har der også været behagelige overraskelser, som har overgået filmbranchens forventninger:

Jagten (672.512 solgte billetter), Spies & Glistrup (330.312), Sorg og glæde (248.669), Fast and Furious 6 (247.658), Gravity (192.520), Antboy (175.027), Kon-Tiki (176.988), Now You See Me (115.512), Nordvest (104.196) og Hushpuppy (87.081).

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko