Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

18. jan. 2014 | 11:59 - Opdateret 19. jan. 2014 | 16:36

Oscar 2014: Den første spådom

And the winner is ...

I lighed med sidste år vover jeg allerede nu det ene øje og forudsiger Oscar-vinderne i de 24 kategorier, som bliver belønnet 2. marts 2014 i The Dolby Theatre, Hollywood, USA.

Værten i år er Ellen DeGeneres.

Startskuddet gik i torsdags til dette års Oscar-væddeløb, og efter de første tårer er tørret af kinderne på alle de forbigåede i nomineringsfasen, kan filmselskabernes markedsføringsfolk nu fortsætte det enorme lobbyarbejde med endnu mere koncentreret fokus.

De sidste tårer er dog ikke spildt endnu. Mindst 170 mennesker vil komme til at gå tomhændet hjem.

2. marts bliver i sandhed en aften, hvor stjerner tændes og endnu flere slukkes.

Fra dansk synspunkt er fokus selvfølgelig først og fremmest rettet mod de tre nomineringer, Dannevang har hentet i land: Jagten (bedste fremmedsprogede film), The Act of Killing (bedste dokumentarfilm) og Helium (bedste kortfilm – live action).

Lad os håbe, Danmark scorer hattrick på den store aften.

Den generelle interesse har allerede nu samlet sig om følgende otte film (med antal nomineringer efter titlen): Gravity (ti), American Hustle (ti), 12 Years a Slave (ni), Nebraska (seks), Captain Phillips (seks) Dallas Buyers Club (seks), Her (fem) og The Wolf of Wall Street (fem).

I alt er 57 film nomineret i diverse kategorier. Se samtlige nominerede her.

Erfaringen har dog vist, at mange nomineringer langt fra garanterer gevinst. Meget kan nå at ske på den halvanden måneds tid, inden det store slag endelig bliver udkæmpet. Alt er afhængig af lobbyisternes held til at generere positiv opmærksomhed på deres respektive arbejdsgivere.

I denne henseende kan man kan roligt sammenligne Oscar-uddelingen med et dansk folketingsvalg.

Det mindste fejltrin fra en af de nominerede ­– for eksempel fuldskab i offentlighed, en lille mandschauvinistisk eller racistisk udtalelse – kan øjeblikkelig sende vedkommende ud i mørket.

Nedenstående er den første spådom om udfaldet på den store aften.

Bedste film: 12 Years a Slave



Steven McQueens film om en fri sort mand, der bliver solgt til slaveri, er favorit til æren i den vigtigste kategori. Men ingen tvivl om, at Gravity er en alvorlig konkurrent.


Bedste instruktion: Alfonso Cuarón (Gravity)



Når en journalist kan få sig selv til at spørge instruktøren af Gravity om, hvordan det var at filme ude i rummet, er illusionen fuldstædig. Det vil blive belønnet. Men Steve McQueen kan blive den første sorte instruktør, som kan holde statuetten højt for 12 Years a Slave.


Bedste mandlige hovedrolle: Matthew McConaughey (Dallas Buyers Club)



Er der én ting, Oscar-akademiet kan lide, er det, når en skuespiller går fuldt ind for en rolle. McConaughey tabte sig nitten kilo til rollen som den HIV-positive elektriker, som gik i kamp mod de store medicinalvarefirmaer. Intet mindre end en skandale, at akademiet valgte at overse hans præstation i The Wolf of Wall Street. Dette vil blive et plaster på såret. Men akademiet ville elske at præmiere Bruce Dern for hans præstation i Nebraska.


Bedste kvindelige hovedrolle:
Sandra Bullock (Gravity)



Sandra Bullock, som den stærke kvinde alene i rummet i Gravity, er klar favorit, om end Cate Blanchett i Blue Jasmine er filmanmeldernes darling.


Og alle de øvrige:

Bedste mandlige birolle: Jared Leto (Dallas Buyers Club)

Leto har stort set vundet alt, hvad vindes kan, for sin rolle i Dallas Buyers Club, hvorfor ikke også en Oscar?

Bedste kvindelige birolle: Jennifer Lawrence (American Hustle)

Jennifer Lawrence kan blive den yngste skuespiller nogensinde, som har vundet to Oscars i træk. Sidste år brillerede hun i Silver Linings Playbook. Lupita Nyong’o fra 12 Years a Slave er dog en seriøs konkurrent.

Bedste manuskript baseret på andet medie: John Ridley (12 Years a Slave)

Ligesom 12 Years a Slave vil triumfere i ”bedste film”-kategorien, vil den ligeså her.

Bedste original manuskript: Eric Warren Singer og David O. Russell (American Hustle)

Filmen er for lys i tonen til at kunne komme i betragtning i ”bedste film”-kategorien, men den vil sikkert slå til i ”bedste originale manuskript”-kategorien.

Bedste fremmedsprogede film: Jagten (Danmark, instr.: Thomas Vinterberg)

Selvfølgelig skal man tro på det, men Den store skønhed og The Broken Circle Breakdown er nu frygtindgydende konkurrence.

Bedste animerede film: Frost (Chris Buck, Jennifer Lee og Peter Del Vecho)

Frost
er storfavorit i denne kategori. Et comeback for Disney, som sikkert vil blive belønnet.

Bedste fotografering: Emmanuel Lubezki (Gravity)

Aftenens mest stensikre bud på en Oscar-vinder.

Bedste kostumer: Cathrine Martin (The Great Gatsby)

Ingen tvivl om, at årets flotteste kostumer var at finde i Baz Luhrmans The Great Gatsby.

Bedste make-up og hairstyling: Adruitha Lee and Robin Mathews (Dalles Buyers Club)

Filmens i forvejen meget tynde HIV-positive elektriker, i skikkelse af Matthew McConaughey, bliver kun yderligere understreget af fantastisk make-up arbejde.

Bedste original musik: Komponist: Steven Price (Gravity)

Musikken understøtter og fuldender den perfekte illusion i Gravity.

Bedste originale sang: ”Ordinary Love” Musik af Paul Hewson, Dave Evans, Adam Clayton og Larry Mullen. Tekst af Paul Hewson (Mandela: Long Walk to Freedom)

U2 fortsætter triumfen fra Golden Globe.

Bedste dekorationer: Produktionsdesign – Catherine Martin. Set decoration – Beverly Dunn (The Great Gatsby)

Ingen diskussion, The Great Gatsy render selvfølgelig med Oscar’en i denne kategori.

Bedste klip: Alfonso Cuarón og Mark Sanger (Gravity)

Klippearbejdet har ligeledes spillet en stor rolle i skabelsen af årets største illusion.

Bedste lydklip: Glenn Freemantle (Gravity)

Når det kommer til Oscars i de tekniske kategorier, vil Gravity være selvskreven.

Bedste lydmix: Skip Lievsay, Niv Adrir, Christopher Benstead og Chris Munro (Gravity)

Atter vil Gravity triumfere.

Bedste visuelle effekter: Tim Webber, Chris Lawrence, Dave Shirk og Neil Corbould (Gravity)

Godt man ikke skal op imod Gravity i denne kategori.

Bedste dokumentarfilm: The Act of Killing (Instr.: Joshua Oppenheimer, prod.: Signe Byrge Sørensen)

Man behøver ikke engang være lokalpatriot for at tro på dansk sejr. Filmanmelderne elsker denne dokumentarfilm.

Bedste dokumentar kortfilm: Facing Fear (Instr.: Jason Cohen)

Denne kraftfulde kortfilm har allerede været en yderst populær på diverse filmfestivaler.

Bedste korte animerede film: Get a Horse! (Instr.: Lauren MacMullan, prod.: Dorothy McKim)

Disney vil her slå til igen.

Bedste kortfilm – live action: Helium (Instr.: Anders Walter, prod.: Kim Magnusson)

Producer Kim Magnusson har tidligere tre gange været nomineret for en kortfilm og har vundet en enkelt. Med denne rørende kortfilm er der store chancer for ekspansion. 

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko