Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

13. nov. 2014 | 14:59

Otte film står mellem Malmros og Oscar

Som bekendt sendte den danske Oscar-komite Nils Malmros' Sorg og glæde til Hollywood sidst i september, i håbet om endnu engang at kvalificere en film fra Danmark til verdens højeste film-udmærkelse.

En Oscar-nominering i kategorien ”Best Foreign Language Film” er nemlig en alvorlig sag.

En Oscar kan være betyde noget så latterligt som ussel mammon i ekstrasalg til filmen, men det kan også give instruktørens karriere et gevaldigt løft.

En Oscar kan ligeledes få store positive konsekvenser for filmens tekniske hold, manuskriptforfatter, skuespillere samt producent.

I alt 83 lande har i år sendt deres ypperste film til Oscar-akademiet i Hollywood.

Kort før jul offentliggøres en shortlist med ni kandidater. Den 15. januar 2015 får vi præsenteret de fem nominerede, og det hele kulminerer med en vinder den 22. februar 2015 i the Dolby Theatre i Hollywood.

Værten er i år Neil Patrick Harris.

Nedenstående Malmros’ otte værste konkurrenter. Jeg har ikke nerver til at præsentere en niende, for selvfølgelig bliver Malmros’ film blandt de ni shortlistede.

Jeg krydser fingre.

 

Ida – Polen

Pawel Pawlikowskis drama med Agata Kulesza, Agata Trzebuchowska og Joanna Kulig.

1960'erne Polen. Anna, en attenårig novice forbereder sig på at blive en nonne på klosteret, hvor hun har boet hele sit liv. Før hun afgiver sit endelig løfte, opdager hun, at hendes biologiske forældre var jødiske og dræbt af katolske polakker under Anden Verdenskrig. Den åbenbaring sætter hende på en rejse tilbage for at finde sine rødder.

Filmen fortæller en historie om, hvad der gør os til dem. vi er, og den giver samtidigt et andet indblik i, hvad der også skete i Polen under Anden Verdenskrig.

Det er filmen, vi skal heppe på, hvis det ikke lykkes for Malmros at komme med. Det Danske Filminstitut har støttet filmen, som er en dansk co-produktion ved producenterne Sofie Wanting Hassing og Christian Falkenberg Husum.

Tildelt ikke mindre end 51 filmpriser på internationale filmfestivaler, blandt andet modtog filmen kritikernes pris ved filmfestivalen i Toronto.

Filmen har modtaget en 95 %-rating på Rotten Tomatoes.

Ekko har allerede anmeldt filmen, og Rasmus Brendstrup skriver: ”En sjæle-sønderrivende historie om identitet, tilgivelse og det at leve i en verden af uret, men også en tyst, bevægende film om sanselighed og kærlighed. Alt sammen fortalt på beskedne 80 minutter og uden farver. Ikke en løs ende. Ikke et billede for meget."

Premiere i de danske biografer 27. november.

 

Force majeure – Sverige

 

Ruben Ôstlunds drama med Kristofer Hivju, Lisa Loven Kongsli og Johannes Kuhnke.

En familie tager til Alperne for stå på ski et par dage. Solen skinner og sneen er perfekt, men en lavine vender op og ned på deres livet, når faren må opgive at redde sin kone og to børn.

Katastrofen opstår dog ikke, konen og børnene bliver reddet, men familien er ikke desto mindre ofre. Familien stiller spørgsmålstegn ved deres roller og farens rolle i særdeleshed. Feriens sidste dage bliver en test for ægteskabet, og Tomas må starte en kamp for at genvinde sin status som familiefar.

Filmen har en rimelig tung filmpris med i bagagen til Hollywood: juryens pris i Un Certain Regard, Cannes 2014 samt en Rotten Tomatoes rating på 95 %.

Claudia Puig skriver i USA Today: ”Force majeure rammer tilskueren helt uventet som en følelsesmæssig lavine.”

Premiere 11. december i de danske biografer.

 

Vintersøvn  Tyrkiet

 

Nuri Bilge Ceylans drama med Haluk Bilginer, Melisa Sözen og Demet Akbag.

Aydin, en tidligere skuespiller, driver et lille hotel i det centrale Anatolien med sin unge kone Nihal og søster Necla, som er nyskilt. Om vinteren, da sneen begynder at falde, bliver hotellet omdannet til et krisecenter, men også et sted, hvor der bliver smidt brænde på trekløverets fjendskaber.

Også denne film er tynget af bagage: vinder af både Guldpalmen og Fipresci-prisen i Cannes 2014.

Filmen har modtaget en 77 %-rating på Rotten Tomatoes.

Ekkos Claus Christensen skrev følgende, da han havde set filmen i Cannes: ”Winter Sleep er kort sagt et ambitiøst værk, der diskuterer moral, religion, social ansvarlighed, kærlighed, ja, stort set alt, hvad der optager det moderne menneske”.

Premiere i de danske biografer 18. december 2014.

 

Leviathan – Rusland

 

Andrey Zvyagintsevs drama med Vladimir Vdovichenkov, Elena Lyadova og Aleksey Serebryakov.

Statsmagt og gudsmagt, politik og natur, smelter sammen i en film om den enkeltes insisteren på ret og sandhed, mens løgn og uret får verden til at styrte sammen over ham. En Job-fortælling om almagtens vilkårlighed og den enkeltes mulighed for at leve et liv i frihed og retfærdighed i den skumle belysning.

Vinder i Cannes 2014 for bedst manuskript.

Filmen modtog en 100%-rating på Rotten Tomatoes.

Kim Skotte skrev i Politiken følgende om filmen efter visningen i hovedkonkurrencen i Cannes 2014: ”Et kraftfuldt mesterværk, der giver årets hovedkonkurrence et løft op til luftlagene, hvor englene synger bas med vodkasprukken røst.”

Premiere i de danske biografer 8. januar 2015.

 

Mommy – Canada

 

Mommy er kun 25-årige Xavier Dolans dramedy med Anne Dorval, Antoine-Olivier Pilon og Suzanne Clément.

En pågående, fræk, morsom og meget rørende skildring af forholdet mellem en enlig mor, Diane, og hendes store teenagedreng, Steve, der har ADHD og svært ved at styre sig.

Xavier Dolan vandt juryens pris under Filmfestivalen i Cannes 2014.

Filmen modtog en 90 %-rating på Rotten Tomatoes.

Mary Corliss fra TIME Magazine har skrevet: ”En film af kvælende kraft og overraskende varme.”

Premiere i de danske biografer 26. marts 2015.

 

Wild Tales – Argentina

 

Damián Szifróns dramedy med Liliana Ackerman, Luis Manuel Altamirano García og Alejandro Angelini.

En historie om kærlighedsbedrag, fortidens synder og tragedie. Alt sammen hændelser, som synes at skubbe karaktererne mod afgrunden og ind i den ubestridelige fornøjelse af at miste kontrollen.

Deltog i hovedkonkurrence i Cannes 2014, dog uden at hjemtage priser. Til gengæld har den vundet fem andre priser på internationale filmfestivaler, blandt andet publikumsprisen ved filmfestivalen i San Sebastián 2014.

Filmen har modtaget en 86 %-rating på Rotten Tomatoes.

Jason Gorber fra Twitch skrev blandt andet: ”En spændende og energisk film (…) dyb og filosofisk, uden at tage sig selv alt for alvorligt.”

Premiere i de danske biografer 7. maj 2015.

 

To dage, en nat – Belgien

 

Jean-Pierre Dardenne og Luc Dardennes drama med Marion Cotillard, Fabrizio Rongione og Pili Groyne.

Sandra er en ung kvinde, som med hjælp fra sin mand har en enkelt weekend til at overbevise sine kolleger til at opgive deres bonus, så hun kan beholde sit job.

Filmen vandt hovedprisen ved filmfestivalen i Sydney 2014 og deltog endvidere i hovedkonkurrencen i Cannes 2014. Her måtte Dardenne-brødrene dog for en gangs skyld gå tomhændet hjem.

Filmen har modtaget en 95 %-rating på Rotten Tomatoes.

Jesper Eising skriver i Berlingske Tidende: ”En tifold mere ophidsende, spændende og udmattende rutsjebanetur end en hvilken som helst actionfilm fra Hollywood.”

Har haft premiere i de danske biografer.

 

Timbuktu – Mauretanien

Abderrahmane Sissakos drama med Ibrahim Ahmed Toulou Kiki og Abel Jafri.

Vi er i byen Timbuktu i Mali, hvor tilrejsende, islamiske jihadister har taget kontrollen og indført deres forkastelige sharia-lov over de fredelige, muslimske indbyggere.

Vinder af to priser ved filmfestivalen i Cannes 2014, samt – nok så vigtigt – bedste film-prisen ved Jerusalem Film Festival 2014.

Filmen har en 95 %-rating på Rotten Tomatoes.

Jesper Eising i Berlingske Tidende: ”Knugende knytnæve mod radikal Islam.”

Endnu ikke indkøbt til dansk biografdistribution.

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko