Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

13. juni 2013 | 16:00

Spielberg og Lucas: Filmindustrien vil kollapse

13. juni 2013 | 16:00

Spielberg og Lucas: Filmindustrien vil kollapse

Forudsigelsen kommer fra to af de sidste 40 års mest indflydelsesrige og succesfulde amerikanske filminstruktører: Steven Spielberg og George Lucas.

Ordene faldt onsdag, da de to filminstruktører indviede en ny bygning for School of Arts i Californien.

Efter sammenbruddet, som – efter de to instruktørers mening - vil ske på grundlag af, at Hollywood i dramatisk grad kun fokuserer på blockbusters – og helt glemmer nichepublikummet – vil være en helt anderledes og ny verden.

De to herrer forudser at biograferne, hvor kun de største og de teknisk mest innovative vil overleve, bliver tvunget ind i en model, som vi kender det fra teatrene på Broadway og i West End: de vil vise langt, langt færre film, til gengæld vil filmene være på plakaten i et år og til virkelig høje billetpriser.

Jeg er ikke helt uenig i de to herrers overordnede forudsigelse.

Præmissen for enigheden skal dog ses i, at jeg er ikke er uenig i et sammenbrud er overvejende sandsynligt, men det vil i Danmark ikke alene ske på grundlag af Hollywoods fokus på udelukkende at producere blockbusters.

I Danmark vil de minimale indtægter fra de nye digitale medier samt den retning danske politikere og enkelte danske skabende filmkunstnere forsøger at presse filmindustrien i, ligeledes have sin broderdel af ansvaret.

Paradoksalt nok, vil den retning de danske politikere og enkelte danske skabende filmkunstnere forsøger at presse filmindustrien i, have den direkte modsatte virkning end den tilsigtede.

Det vil ikke føre til en opblomstring, men derimod til sammenbrud.

Når man er fast besluttet på at ignorere fakta og blot hovedløst alene fokusere på hvert et lille misforstået halmstrå, der kan bekræfte grundholdningen, som foreligger på misguided grundlag, kan det jo kun gå galt.

Vi har hørt filminstruktører plædere for, at de små film skal hurtigere ud på de digitale medier og vi har hørt politikere fortælle filmindustrien, at de blot skal gøre som musikbranchen og at den eneste måde man kan bekæmpe filmtyverier på internettet, er ved at etablere legal på alle digitale platforme simultant med biografpremieren.

Faktum er, at filmbranchens samlede indtægter ikke vil stige ved at udsende de små film hurtigere på de digitale medier, som filminstruktørerne ønsker. Hvis publikum ikke vil betale for at se de små film i biografen, vil de heller ikke betale for at se dem på de digitale medier.

Det viser al erfaring.

Derimod vil de små films hurtigere adgang til de digitale medier komme til at skade alle film, idet forbrugeren får et forvansket indtryk af hvor længe der egentlig går fra en film får premiere i biografen, til den udkommer på de digitale medier og derfor vil foretrække at vente med at se dem næsten gratis på Netflix.

Det viser amerikanske undersøgelse på området.

Faktum er, at man ikke kan sammenligne film- og musikbranchen på nogen som helst måde. At filmbranchen skulle bruge musikbranchen som rollemodel er derfor omsonst.

Det emne er blevet grundigt behandlet i en tidligere blog – læs her.

Faktum er, at der slet ikke pågår filmtyverier på internettet, så længe danske film ligger trygt i biografvinduet. Filmtyverier forekommer først i det øjeblik, danske film udkommer på dvd, og de digitale platforme og forbrugeren netop har adgang til filmene på talrige platforme.

Det er dokumenteret af Rettighedsalliancen.

Så nej, adgang til filmene på talrige legale platforme bekæmper ikke filmtyverier, det fremmer det!

Faktum er, at 72% af danskerne fortsat foretrækker at se filmene på dvd, ifølge en netop offentliggjort undersøgelse af Wilke.

Så udviklingen går ikke så stærkt, som enkelte forsøger at give indtryk af.

Sammenbruddet er derfor ikke nært forestående, hvilket burde give rum for en tænkepause, hvor man forholder sig til fakta, i stedet for fri fantasi. 

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko