Biograferne byder på meget andet end amerikansk mainstream og danske film, når vinden begynder at ruske i træerne. En lang række små udenlandske filmperler bliver det så sandelig også til, og de udsendes med jævne mellemrum gennem hele efteråret.
Det er ikke film, som man vil se reklamer for på busserne. Det er ej heller film, som har kostet en bondegård at producere eller har højt betalte filmstjerner i hovedrollerne. Det er derimod film, som er båret frem af den gode originale historie og fremført af fremragende skuespillere. Ægte filmkunst.
Grænse (premiere 27. september)
Ali Abbasi – uddannet på Den Danske Filmskole – kommer med den svenske fantasy-thriller Grænse efter sin danske debut med Shelley. Denne gang har instruktøren baseret sin film på en fortælling af John Ajvide Lindqvist, forfatteren bag den mirakuløse Lad den rette komme ind.
Instruktøren vandt på Cannes-festivalens sidekonkurrence Un Certain Regard, og den er netop valgt som det svenske bidrag til Oscar-kapløbet i kategorien ”bedste fremmedsprogede film”.
Grænse handler om toldvagten Tina, der på grund af en kromosomdobling ser ret uheldig ud. Samtidig har hun en næse, som kan lugte andre menneskers følelser. Tina er vanvittigt ensom, men da hun en dag standser en mystisk mand i tolden, står hun pludseligt over for en identisk mage. Snart blomstrer kærligheden for de to originaler.
Eva Melander, Eero Milonoff og Matti Boustedt ses i filmens væsentligste roller.
Lee Marshall skriver i sin femstjernede anmeldelse i nyt Ekko-nummer: ”Er så enestående en oplevelse, fordi den gradvis forsager grumset realisme til fordel for en mere fascinerende, eventyrlig fortælling,” og anmelderen slutter med at kalde filmen ”en sjælden bedrift”.
92 procent ”fresh” på Rotten Tomatoes.
Shoplifters (premiere 11. oktober)
Årets Guldpalme-vinder i Cannes er selvfølgelig også blandt filmene på biografernes repertoire i efteråret. Bag den japanske film står Hirokazu Kore-eda, som tidligere har haft kunstnerisk succes med Mellem liv og død, Min søns familie, Søstre og Efter stormen.
Shoplifters handler om en familie af småsvindlere, der på kærlig vis hutler sig gennem livet. En aften finder de en lille, forsømt pige, som lader til at være helt alene i verden. Familien beslutter sig for at tage det sultne barn til sig og indsluser hende i familien. Men som så mange andre lykkelige bobler brister idyllen snart.
I hovedrollerne møder vi Lily Franky, Kirin Kiki og Sakira Andô. Filmen er det japanske bidrag til Oscar-kapløbet. Rasmus Brendstrup giver filmen fem stjerner i det nye nummer af Ekko og skriver, at filmen er blandt instruktørens ”allerbedste”.
100 procent ”fresh” på Rotten Tomatoes.
Centaur (premiere 11. oktober)
Noget så eksotisk som en film fra Kirgisistan bliver det også til. Det drejer sig om Aktam Arym Kabats drama Centaur.
Vi følger en mand, der lever et stille liv med sin døve kone og lille søn på landet i Kirgisistan. En dag bliver han til gengæld genstand for alles opmærksomhed, da han stjæler en travhest.
Manden Centaur har nemlig en stor kærlighed til heste og tror, at det kirgisiske folk stammer fra de mytologiske væsener kentaure, som er halvt mand, halvt hest.
Filmen vandt C.I.C.A.E.-prisen under Berlinalen 2017. Det er Kirgisistans bidrag til Oscar’en i 2019.
Magasinet Cineurope kalder Centaur ”en ærlig, positiv film om identitet og tilhørsforhold, i et simpelt samfund.” Ekkos Leslie Felperin skriver i sin femstjernede anmeldelse, at filmens ekstatiske billeder taler et følelsesmættet sprog, og at slutningen rammer som en knytnæve i mellemgulvet.
Endnu ikke vurderet på Rotten Tomatoes.
Te med damerne (premiere 11. oktober)
Notting Hill-instruktøren Roger Michell har denne gang kastet sig over en dokumentarfilm. Det er en hyldest til engelsk film og teaters fire helt store damer: Aileen Atkins, Judi Dench, Joan Plowright og Maggie Smith.
Vi følger de fire nære veninder, der mødes for at hyggesludre, more sig og mindes gamle dage.
The Guardians Peter Bradshaw giver filmen maksimum antal stjerner og mener, at ”latter og rent hysteri er smitsomt i denne meget sjove film”.
100 procent ”fresh” på Rotten Tomatoes.
Vogterne (premiere 1. november)
Xavier Beauvois, der har markeret sig stærkt med Om guder og mænd og Jagten på Chaplin, er tilbage med et fransk drama.
Filmen foregår under Anden Verdenskrig og er baseret på en roman af Ernest Pérochon. Den handler om kvinder, som på grund af krigen er ladt alene tilbage og må tage sig af landbruget i mændenes fravær.
Simon Abrams skriver i Village Voice, at ”ubesværede, kraftfulde detaljer gør Vogterne til en af årets mest rørende kærlighedshistorier”.
94 procent ”fresh” på Rotten Tomatoes.
To minutters stilhed (premiere 8. november)
Tyske Lars Kraume tager efter Fritz Bauer: En fjende af staten et opgør med tiden før Murens fald i Østtyskland.
Filmen udspringer af en gruppe østtyske skoleelever, som udviser deres solidaritet med ofrene fra opstanden i Ungarn i 1956, med to minutters stilhed under undervisningen.
Lars Kraume modtog prisen som ”bedste instruktør” under filmfestivalen i München 2018.
Wendy Ide skriver i Screen International: ”Dette er et solidt og flot stykke filmarbejde, der hæves op af stærke præstationer af filmens unge medvirkende.” I Ekko skriver filosoffen Peter Tudvad, at filmen er ”et uafrysteligt og noget nær perfekt afviklet drama”.
86 procent ”fresh” på Rotten Tomatoes.
Sommerfuglene (premiere 29. november)
Fra den tyrkiske instruktør Tolga Karaçelik kommer denne dramady med Tolga Tekin, Bartu Küçükçaglayan og Tugce Altug i hovedrollerne.
Filmen, som blev indspillet på bare atten dage, handler om tre søskende, der er gledet fra hinanden, efter de flyttede væk fra deres hjemby. Da Cemal – den ældste af de tre – modtager et uventet opkald fra deres far, må de vende hjem, og nu er det op til Cemal at genforene familien. De tre søskende indser dog, at det ikke er helt let at skulle forholde sig til fortiden såvel som hinandens særheder.
Filmen vandt juryens hovedpris på Sundance-festivalen tidligere på året.
Screen Internationals Allan Hunter skriver: ”Historien om tre søskende, der genforenes efter et opkald fra deres fremmedgjorte far, fortælles med en uforudsigelig blanding af frydefuld beklagelse, familiesandheder og udbrud af absurd komedie.”
100 procent ”fresh” på Rotten Tomatoes.
Angels Wear White (premiere 6. december)
Kinesiske Vivian Qu præsenterer det ckokerende drama Angels Wear White med Vicky Chen, Zhou Meijun og Le Geng i hovedrollerne.
I en lille by bliver to skolepiger overfaldet af en midaldrende mand på et motel. Teenageren Mia, som arbejder i hotellets reception den aften, er det eneste vidne. Af frygt for at miste sit job, siger hun ingenting. I mellemtiden finder den ene af ofrene, Wen på tolv år, ud af at hendes problemer først lige er begyndt. Fanget i en verden, som ikke tilbyder nogen form for tryghed, må pigerne selv finde en løsning.
Filmen er blevet tildelt hele atten priser på internationale filmfestivaler.
Varietys Maggie Lee kalder filmen ”et modigt og hårdtslående drama, der giver en social kontekst til vold mod kvinder.”
86 procent ”fresh” på Rotten Tomatoes.
Ága (premiere 20. december)
Bulgarske Milko Lazarov har skabt et billedskønt, russisk drama.
Nanook og Sedna bor langt ude på tundraen i den russiske provins Sakha. Her lever de et råt og stilfærdigt liv i pagt med naturen. Deres eneste barn er flyttet ind til den moderne civilisation, og det har skabt et skel i familien. Sedna vil gerne tilgive deres datter, men Nanook holder stædigt fast i sin afvisning. Pludselig vender en tragedie op og ned på deres liv.
Filmen hjemtog prisen for bedste film ved filmfestivalen i Sarajevo.
Hollywood Reporters Neil Young skriver: ”Der er rigeligt med øjeblikke af skønhed, charme og tør humor undervejs til at bevare engagementet og holde interessen fanget.”
100 procent ”fresh” på Rotten Tomatoes.
Burning (premiere 25. december)
Den unge mand Jong-soo møder en gammel bekendt, Haemi, tilfældigt på gaden. Kvinden spørger, om Jong-soo vil passe hendes kat, da hun skal rejse til Afrika. Da Haemi kommer tilbage, har hun selskab af den mystiske Ben, som Jong-soo erfarer, har en hemmelig hobby.
Sydkoreanske Lee Chang-dong følger op på Poetry (2010) med et trekantsdrama, der med udgangspunkt i hovedpersonen sætter ord og billeder på den vrede, som instruktøren mener, at den unge generation er præget af.
Burning blev overraskende forbigået af juryen i Cannes, men fik til gengæld filmkritikernes Fipresci-pris for festivalens bedste film. Ekkos chefredaktør Claus Christensen var da også ovenud begejstret og kaldte den for ”et mesterværk”.
96 procent ”fresh” på Rotten Tomatoes.
Kommentarer