Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

10. maj 2013 | 13:59

USA sidder på markedet for computeranimerede film

Foto | Disney
John Lasseter, computeranimationens ukronede konge.

Den 22. marts, for sytten år siden, kunne det danske biografpublikum for første gang opleve en 100 procent computeranimeret spillefilm. Filmen var Toy Story,og manden bag var John Lasseter.

John Lasseter og hans Pixar Animation Studios var banebryderne for den nye teknologi, som komplet tog fusen på Walt Disney Pictures, nøjagtig på samme måde som George Lucas med sin Star Wars havde gjort det tyve år tidligere. Disney var også på det tidspunkt fastfrosset i konservatisme og hyldede fortsat den konventionelle tegnefilm. Det tog faktisk Disney ti år, før man blev gearet til at lave computeranimation, nemlig med filmen Lille Kylling.

Disney – som jo er et yderst velhavende foretagende – så derfor ingen anden udvej end at købe både Pixar Animation og John Lasseter for at blive én konkurrent mindre og styrke sin egen position. Ligesom Disney i øvrigt også endelig gjorde, da de sidste år købte Lucasfilm og sikrede sig rettighederne til Star Wars. Hvad man ikke har i hovedet, må man have i lommerne. John Lassetter er i dag ansvarlig for al computeranimation fra Pixar/Disney.

En konkurrent, som Disney dog ikke kunne få styr på, var den frafaldne, tidligere Disney-præsident Jeffrey Katzenberg, som med sit DreamWorks Animation var ganske anderledes fremme i skoene og allerede to år efter Toy Story kunne følge succesen til dørs med filmen Antz.

Et tredje selskab, Blue Sky Animation, var ligeledes hurtig på aftrækkerende og kunne seks år efter Toy Story, i 2002, præsentere Ice Age. Seks år er ingen tid, når det handler om computeranimation, da det som oftest tager mindst fire år at producere sådan en film.

Banen var dermed kridtet op med de tre ovennævnte aktører, som har vist sig dominerende på markedet og taget broderparten af de samlede 17,4 mio. publikummer, som gennem de sidste sytten år har set en computeranimeret film i Danmark. De tre selskaber, Pixar/Disney, DreamWorks og Blue Sky, sidder med en samlet markedsandel i Danmark på hele 72,3 %. Pixar/Disney med 32,8 %, DreamWorks med 27,8 % og Blue Sky med 11,7 %.

Og for at understrege Pixars styrke og Disneys svaghed, kan det afsløres at markedsandelen på de 32,8 % er i splittet 26,2 % til Pixar og sølle 6,6 % til Disney. Man skulle ikke tro, at sidstnævnte i forfærdelig mange år var nærmest enerådende på dette marked. Det er også værd at bemærke, at Disney kun har en enkelt film med på den samlede top 20 liste over de mest besøgte computeranimationsfilm gennem de sidste sytten år, og det er endda på sidstepladsen.

Amerikansk film sidder dermed samlet på 85,0 % af det lukrative computeranimationsmarked i Danmark over de sidste sytten år. Flere amerikanske selskaber har uden det store held forsøgt at følge trop, blandt andet Illumination Entertainment (Grusomme mig) og Sony Pictures Animation (Det regner med frikadeller).

Dansk film har ikke formået at følge de generelle markedsandele, man ellers nyder og må nøjes med 11,8 % af dette marked, om end det ser ud til at danskerne er ved at vågne op. Isoleret set havde dansk film en markedsandel på 13,6 % i 2012. Den øvrige verden må nøjes med en samlet markedsandel på sølle 3,1 %.

John Lasseter har haft en enorm indflydelse på de første sytten års computeranimation. Hans iderigdom og foretagsomhed har ikke alene sikret det største antal solgte billetter, men filmene fra hans hånd har også haft den højeste gennemsnitlige kvalitet. Pixar/Disney har gennemsnitligt 4,1 stjerner (baseret på stjerner fra Berlingske Tidende, Jyllands-Posten, Politiken, B.T. og Ekstra Bladet). DreamWorks klarer 3,7 og Blue Sky 3,9. Dansk film må nøjes med en gennemsnitlig kvalitet på 3,5.

Og atter, hvis man foretager en opsplitning af Pixar og Disney, bliver resultatet 4,5 stjerner til Pixar og sølle 3,2 stjerner til Disney. John Lasseter er i sandhed computeranimationens ukronede konge.

Mange gode film er gennem de seneste sytten år blevet præsenteret for det danske publikum. Der kan i flæng nævnes Græs-rødderne (1999), Find Nemo (2003), Wall-E (2008), Toy Story 3 (2010) og det nærmeste, man kommer mesterværker: Ratatouille (2007) og Op (2009). Alle fra Pixar. DreamWorks må i nøjes med at blive nævnt for Antz (1998) og Shrek (2001). Blue Sky og Disney alene for henholdsvis Ice Age 2: På tynd is (2006) og To på flugt (2011).

Rædslerne har der – uundgåeligt – også været nogle stykker af: En grimm historie (2008), Winx Club (2010), Yogi Bear (2011), Jensen og Jensen (2011) og Klokkeblomst og vingernes hemmelighed (2012). Alle film, som er udsendt inden for de senere år.

Når man kaster et kig på både den kvalitets- og tilskuermæssige udvikling, kan det godt give anledning til et par panderynker. Det forekommer, at pynten er taget af Sankt Gertrud. Hvad der startede som en fantastisk teknologi, hvor alt var muligt, og kun himmelhvælvingen var begrænsningen, har alligevel øjensynlig bevæget sig ind i lidt metaltræthed. Som det kan ses af nedenstående skema er både computeranimationens markedsandele af det totale marked og kvaliteten i tilbagegang.

Som den kan ses af i ovenstående skema er kvaliteten jævnt for nedadgående og computeranimeret films markedsandel af det totale marked tog et alvorligt dyk i 2012, efter en længerevarende stødt stigende tendens.

Ikke at der ikke blev udsendt udmærkede computeranimeret film i 2012, for det blev der, for eksempel ParaNorman, Niko og de flyvende brødre og Madagascar 3. Der blev blot udsendt en række film, som intet havde at gøre i en biograf, og flere af disse film er da også blevet udsendt direkte på dvd og VoD i adskillige andre lande, for eksempel Thor – Legenden fra Valhalla, Klokkeblomst og vingernes hemmelighed og Zambezia – blot ikke i Danmark.

Der bør være større selvkritik, når beslutningen om udsendelse i danske biografer skal tages.

Et andet lammende udtryk for udviklingen var, da Jeffrey Katzenberg meddelte massefyringer – og besparelser i organisationen – efter De eventyrlige vogtere faldt komplet på bugen. Samtidig med det, blev det bekendtgjort, at en enkelt film fra DreamWorks (Me and My Shadow) var udskudt på ubestemt tid.

Der er dog lys forude: Computeranimationen fik en god start på 2013 med Otto er et næsehorn (gennemsnitligt 4 stjerner), Frankenweenie (4 stjerner) og Vilde Rolf (4½ stjerner).

Senere på året følger Skovens hemmelige rige (Epic) af Chris Wedge fra Blue Sky, Grusomme mig 2, Monsters University, Planes af Klay Hall og Turbo af David Soren. Til jul kommer Rob Minkoffs Mr. Peabody & Sherman.

På lidt længere sigt er der god grund til at glæde sig til et par amerikanske film med dansk islæt: Frozen fra Pixar/Disney, efter H.C. Andersens ”Snedronningen” og Lego: The Piece of Resistance. Endvidere kommer blandt andet Rio 2, Cloudy 2: Revenge of the Leftovers, Pinocchio af Guillermo de Toro, The Adventures of Tintin: Prisoners of the Sun af Peter Jackson, The Good Dinosaur, Toy Story 4, Mumbai Musical af Kevin Lima, Finding Dory og Kung Fu Panda 3.

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko