Ekko #53

Intro

Leder
I kunsten gælder alle kneb, og kunstnerne kan være lige så gale og grænseoverskridende, som de har lyst til. Men det gælder ikke dem, der forvalter kunsten.

Nyt talent
Hun er aldrig blevet undervist i sang eller drama. Alligevel synger og spiller syttenårige Emma Sehested Høeg hovedrollen i Simon Stahos nye musical, Magi i luften. Nu savner hun filmens neonfarvede univers.
Af Kasper Lundberg

Filmplakaten
Vi præsenterer den japanske plakat til kultinstruktøren Harmony Korines Gummo.
Af Jacob Ludvigsen

Top 10
De seje roller spilles ikke kun af mænd. Ekkos Top 10 over de sejeste kvindelige filmkarakterer.

Af Mikkel Kofod


Kuriosa
Hvordan laver man 80 spillefilm på ti år stort set uden penge? Det ved ninja-instruktøren Godfrey Ho, der er blevet berømt og berygtet for sin cut & paste-metode.
Af Andreas Ebbesen Jensen

Q&A
Hun har et crush på Bergman, og så kan hun godt lide mennesker, der er fulde af fejl. Frederikke Aspöck spillefilmdebuterede på dette års Cannes-festival med ø-kammerspillet Labrador.
Af Mika Ito Bruun

Box office
Hvis biograferne herhjemme i ramme alvor tror, at de kan styre en global forbrugeradfærd, der kræver adgang til nye film på nettet, står dansk film over for et selvmål af historiske dimensioner.

Af Jørgen Ramskov

Filmminder
Mens vennerne plejede tømmermænd om søndagen, arrangerede en ung Rasmus Heide sin egen mesterlære-deluxe.
Af Rasmus Heide

Den oversete perle
Possession fra 1981 er skrevet med blod og bræk i smertens rus i kølvandet på instruktøren Andrzej Żuławskis egen skilsmisse.
Af Christoffer Boe


Feature


At åbne en Dirch

”Jeg er hverken revyelsker eller specielt humoristisk. Men det her var en historie, jeg kunne genkende hos min egen far og familie,” siger instruktøren Martin P. Zandvliet om spillefilmen Dirch, som får premiere i slutningen af august.
Af Kristian Ditlev Jensen

Smil gennem tårer
Komiker-ikonets liv var fyldt med tvivl, kunstnerisk jalousi og kamikaze-drukture. I 30 år elskede alle Dirch Passer – undtagen Dirch selv.
Af Flemming Kaspersen

Den varmblodede pirat
”I want to work with Johnny Depp.” Det var alt, hvad den spanske skønhed kunne sige på engelsk, da hun kom til Hollywood. Nu spiller hun over for ham i fjerde kapitel af Pirates of the Caribbean.
Af Ray Arco

Fantasy-evangeliet
Harry Potter og Ringenes herre er religiøs og reaktionær propaganda, som venstrefløjen ironisk nok har spejlet sig i, mener filmprofessor.
Af Torben Grodal

Stum fornyelse og gamle travere
Ekkos chefredaktør rapporterer fra kampen om palmen, der bød på stum fornyelse og gamle travere, dobbeltmoral og Trier i skammekrogen.
Af Claus Christensen

Bagsiden af Cannes
René Fredensborg tog til spærreballonernes by som outsider og hustler – og sendte sin kafkaske oplevelse hjem i ord og billeder.

Af René Fredensborg

Malicks trosbekendelse
Terrence Malick er naturlyrikkens tvetydige mester, og i guldpalmevinderen The Tree of Life formulerer han sin trosbekendelse.
Af Lee Marshall

DR2’s Dr. Jekyll og Mr. Hyde
Engang blev DR2’s kanalchef kaldt frygtløs. I dag bliver han beskrevet som en stopklods for provokerende programmer. Kritikere mener, at han lader sig drive af personlige kæpheste.
Af Jacob Ludvigsen

 

Tema: Dommedag


Efter brylluppet

Det apokalyptiske har ligget i Triers film, siden han var femten. I Melancholia kulminerer det i en smuk elegi.

Af Peter Schepelern

Into Eternity
”Det farligste for Onkalo er menneskets nysgerrighed.” Dette nummers dvd-gave, Into Eternity, fortæller om et depot for atomaffald, der skal ligge hengemt i 100.000 år. Interview med instruktøren. 

Af Lars Movin

Dommedag nu og da
Jordens undergang har altid været godt stof, og lige fra begyndelsen har filmen haft sans for det spektakulære potentiale i store katastrofer. 

Af Peter Schepelern

Truslen fra omgivelserne
Godzilla smadrer storbyer, og livet efter undergangen er nærmest tiltrækkende. Japanerne ser stolt frygten i øjnene. 
Af Jakob Stegelmann

Hovmod står for fald
Sociolog Henrik Dahl kaster et kritisk blik på den nye afart af katastrofefilm, der lover undergang til alle klima-fornægtere.

Af Henrik Dahl


Biografanmeldelser



Melancholia
The Beaver
Den turinske hest
Det stærke køn
Exit Through the Gift Shop
Filmskolens årgang 2011
Hanna
Insidious
Magi i luften
Midnight in Paris
Mødet i Toscana
Orla Frøsnapper
Pirates of the Caribbean: I ukendt farvand
Potiche
Rosa Morena
Route Irish
Source Code
The Tree of Life
The Whistleblower

 

Dvd-anmeldelser


Late Mizoguchi
The Arbor
4 x Carl Th. Dreyer
Charlie Butterfly
Enter the Void
The Housemaid
Livet skal leves
Outside the Law
Over Our Cities Grass Will Grow
Sidste tango i Paris
Slingshot
Will Succes Spoil Rock Hunter?

DVD #17

Into Eternity

Instr. Michael Madsen
Danmark / Finland / Sverige / Italien 2009, 75 min.

I Finland er man i færd med at bygge et underjordisk depot for atomaffald. Depotet, Onkalo, skal forblive uberørt, indtil den radioaktive stråling er væk. Det er den efter 100.000 år – ti gange så lang tid, som vor civilisation har eksisteret. Men hvordan advarer man fremtidens mennesker om, at Onkalo ikke er et skatkammer eller en gravplads.

The New York Times’ hovedkritiker A.O. Scott kaldte Michael Madsens film ”den mest interessante dokumentarfilm, og en af de mest foruroligende film overhovedet, i år”. Den rejser en debat om atomkraft, men filosoferer også over vor eksistens set i uendelighedens perspektiv.

Og med dens fascinerende form balancerer den mellem at være science fiction og et brev til fremtiden. Rumrejsen år 2001 gjort til virkelighed.

© Filmmagasinet Ekko