Ekko #66

Intro

Leder
Lars von Trier har med sin Director’s Cut version af Nymphomaniac fået sin vilje igen. Chefredaktøren vover den spådom, at disse årtier vil blive husket som Triers tid.

Quiz
Hvem er den største filmnørd? Tolvte omgang af Ekkos filmquiz falder inden for dette nummers tema: film over tid.

Top 10
Vrangforestillinger og drømmesyn bruges ofte til at fjerne skellet mellem virkelighed og fantasi og er en oplagt skueplads for filmiske eksperimenter.
Af Rune Bruun Madsen

Filmplakaten
Vi repræsenterer en hyldest-plakat til Drive og især til kærligheden mellem mand og køretøj.
Af Freya Bjørnlund

Kuriosa
Slottet fra stumfilmklassikeren Nosferatu, eine Symphonie des Grauens er et såre romantisk skue om dagen. Men det er om natten, at det blodsugende gespenst huserer.
Af Peter Tudvad

Q&A
Han stortuder til Op, er flov over at kunne lide porno og ser sig selv som skuespillets John ”Faxe”. Mød Pilou Asbæk, som dette efterår har markante roller i Kapgang, Fasandræberne, Stille hjerte og 1864.
Af Morten Scriver Andersen

Debat
Instruktør Nils Malmos debatterer med sin tidligere barnestjerne Line Arlien-Søborg, der i forrige nummer kritiserede hans autofiktion i Sorg og glæde.
Af Nils Malmros og Line Arlien-Søborg

On location
Instruktøren Roni Ezra viser et billede fra optagelserne på 9. april, hvor hans indre drengerøv blev vækket, da de tyske panservogne rullede frem på settet.

Nyt talent
Både på film og i hans personlige liv udforsker han menneskets seksualitet. Den svenske instruktør Ester Martin Bergsmark spillefilmdebuterer med Something Must Break.
Julie Moestrup

Filmminder
Special effects-mageren Hummer Høimark husker tilbage på dengang, han nær havde sprængt en marokkansk agent i luften under optagelserne til Hamilton.
Af Morten Scriver Andersen

Box office
The Mouse House vinder animationskrigen både på kvalitet og billetsalg. Men den egentlige sejrherre hedder John Lasseter.
Af Kim Pedersen

Spil med Stegelmann
I 1990’erne, da de første spillekonsoller gjorde deres indtog på børneværelserne, var spillene langt sværere end i dag. Spillene er blevet en venlig pædagog, som forældrene elsker.
Af Jakob Stegelmann


Feature


Ghita Nørby
I Bille Augusts kommende Stille hjerte ønsker hun at tage sit eget liv. I virkeligheden ønsker Danmarks eneste diva sig bare en ordentlig skideballe.
Af Peter Rewers

Nick Cave
Mørkemanden Nick Cave er en nærmest mytisk skikkelse. Nu har han iscenesat en dokumentar om sig selv, der gør historien om ham endnu større.
Af Nikolaj Nørlund

Ekstra Bladet uncut
Dokumentaristen Mikala Krogh har fået unik adgang til maskinrummet på tabloidavisen, der er i sit livs krise.
Af Kristian Ditlev Jensen

Poul Madsen
”Jeg vil blive husket som ham, der var chefredaktør, imens papiravisen døde.” Ekstra Bladets Poul Madsen forklarer, hvorfor han har åbnet dørene for Mikala Krogh.
Af Kristian Ditlev Jensen

Christopher Nolan
Vor tids Spielberg, er han blevet kaldt. Men består Nolans film prøven, når man går dem igennem med den kunstneriske tættekam?
Af Rasmus Brendstrup

Romandræberne
Man skal være fandenivoldsk, når man omskriver romaner til film, mener Nikolaj Arcel, der snart er aktuel med Fasandræberne.
Af Jesper Olsen

Marion Cotillard
Hun var Édith Piaf, hun er model, og i den aktuelle To dage, én nat er hun fyringstruet arbejder. Vi har mødt den alsidige stjerne.
Af Tine Byrckel

Folkemordet fra den anden side
Sidst var det bødlernes historie, han fortalte. I den aktuelle The Look of Silence giver Joshua Oppenheimer ord til ofrene af indonesisk folkemord.
Af Lars Movin

Ind i scenen
I Ekkos serie præsenterer filmfolk en nøglescene fra karrieren. Lyddesigner Craig Berkey fortæller om lyden af ondskab i No Country for Old Men.
Af Nikolaj Feifer

Gonzo på Guldkysten
Producenten af Guldkysten blacklistede ham, men René Fredensborg tog alligevel af sted. Læs reportagen fra Ghana.
Af René Fredensborg


Tema: film over tid


Richard Linklater
”Det var en vanvittig idé,” erkender den amerikanske instruktør over for Ekko efter at have brugt tolv år på at lave Boyhood.
Af Patricia Danaher

En kort en lang
Hvad er det længste kys i filmhistorien, den længste biljagt og den korteste slåskamp?

Tilbage til fremtiden
Jakob Stegelmann tager en tur i tidsmaskinen og ser tilbage på, hvordan tidsrejser altid har været et tilbagevendende tema i filmen.
Af Jakob Stegelmann

Simon Staho & Jørgen Leth
Da Simon Staho opdagede de mørke spor hos Jørgen Leth, blev han kaldet til at genfortolke filmdigteren. Resultatet udgives som dette nummers dvd.
Af Søren Birkvad

Ormehuller og kosmisk støv
Tidsrejser som i Twelve Monkeys eller Star Trek er ikke nødvendigvis ren fiktion. En astrofysiker forklarer fænomenet.
Af Rune Bruun Madsen

Når tiden går gennem filmen
Tid er selve det stof, film er gjort af – fra Citizen Kane over Groundhog Day til The Matrix. Men det er også det stof, vores liv består af.
Af Peter Schepelern


Biografanmeldelser


Stille hjerte
Boyhood
Dannys dommedag
Diplomati
Den usynlige kvinde
Drengen og verden
En, to, tresomt
Fasandræberne
Før vinterkulden
The Homesman
Ida
Jersey Boys
Kapgang
Nick Cave: 20.000 dage på jorden
Night Moves
Short Term 12
Something Must Break
To dage, én nat
The Trip to Italy

 

Tv-serie-anmeldelser


The Americans
Rectify

 

Dvd-anmeldelser


Werner Herzog Collection
Alain Robbe-Grillet: Six Films
A Hard Day’s Night
If....
Nashville

 

Dvd #30


Jørgen Leth – fem undersøgelser

Instr. Simon Staho
Danmark
2014
150 min.


Simon Staho har skabt fem kunstfilm, der er collager af klip fra Jørgen Leths film og digte gennem mere end 50 år. Alle ord og billeder skabt af Jørgen Leth, men Staho har sat dem sammen på en ny og overraskende måde.

Filmene får verdenspremiere med dette nummers eksklusive dvd. De fem film er: Den hvide mand, Sort sne, Andy Warhol Eats a Burger, I Destroy You with My Machine og Der er ikke andet end det der er.

”Forestillingen om den ubekymrede æstetiker har altid fyldt mig med rædsel! Men da jeg gav mig til at undersøge Leths værk, fandt jeg vreden, angsten, sammenbruddet og den forladte elskers smerte.”
– Simon Staho

”Jeg har valgt at sætte mig selv på spil i respekt for Simon Stahos mod. Jeg kan godt lide, at han isolerer nogle elementer og går hele vejen med dem. Det er, som om han søger det magiske i stilhedens verden.”
– Jørgen Leth

© Filmmagasinet Ekko