Biografanmeldelse
05. okt. 2018 | 08:10

Holiday

Foto | Nadim Carlsen
Victoria Carmen Sonne leverer en frygtløs præstation som den unge kvinde, der er taget til Tyrkiets guldkyst for at være sammen med sin gangsterkæreste. Og som de blodrøde ben antyder, kommer det ikke til at gå stille for sig.

En sårbar og letpåvirkelig kvinde bliver foruroligende hærdet i Isabella Eklöfs modige, formfuldendte og brutale debutfilm, der overgår forbilledet Ulrich Seidl.

Af Wendy Ide

Det er svært at forestille sig nogen være mere selvoptaget og overfladisk end Sascha. Hun er trofæ-kæreste for en gangster og hovedpersonen i Isabella Eklöfs modige, formfuldendte og brutalt uforsonlige debutfilm.

Kun på natklubbens badeværelse, hvor hun afprøver en række kokette udtryk i spejlet for at finde det, der klæder hendes tætsiddende, hvide badedragt bedst, ser vi hende være rigtigt udtryksfuld.

Som med nærmest alle filmens personer er det svært rigtigt at fatte sympati for Sascha. Det er ikke det, der er meningen – Victoria Carmen Sonne, der leverer en komplet frygtløs præstation som Sascha, går efter kompromisløs ærlighed snarere end patos.

Sascha er narkosmugleren Michaels nye pige, og man får et tydeligt indtryk af, at der har været mange før hende. Da hun ankommer til hans luksusvilla ved den tyrkiske Riviera, tager ”familien” pænt imod hende, men hun synes at drive rundt i periferien af Michaels medløbere og professionelle overfaldsmænd.

Hun er, som alle chefens ejendele, erstattelig.

Og hun sætter endda sin position i Michaels verden over styr, da hun begynder at flirte med Thomas, en sød hollandsk turist, der i modsætning til Michael ikke kun er interesseret i hendes udseende.

Isabella Eklöf – hvis afgangsfilm fra Den Danske Filmskole kan ses på Ekko Shortlist  – bruger arkitektur til at fortælle sin historie. Både villaen og lufthavnens enorme ankomsthal, som vises i filmens slående åbningsbilleder, er skinnende sterile. De føles som eksklusive forretninger med dyrt luksuslegetøj for samfundets pengestærke elite.

Da Sascha vandrer gennem lufthavnen i hvide jeans og høje hæle, er hun mere en statusvare end et menneske.

Det motiv gentages i en dybt ubehagelig scene mellem Michael og Sascha. Hun ligger på sengen, i koma efter at være blevet bedøvet med feststoffer. Han står lænet over hende og anretter hårdhændet hendes livløse krop, som var hun en sexdukke.

Der ligger en implicit trussel i deres forhold. Michael virker som typen, der ødelægger sit legetøj, når han bliver træt af det. Lai Yde er fysisk imposant i rollen, og hans sindsstemning dikterer atmosfæren i villaen. Ve den, der tager fejl af hans humør!

Eklöf og fotograf Nadim Carlsen fortæller i billeder, der er uforfærdede og usentimentale. De indfanger de smålige magtkampe blandt Michaels betahanner, som var det en naturdokumentar. Da den patetiske Musse begår en fejl, bliver han nådesløst gennembanket af chefen, og bagefter må han købe sig tilbage i varmen i en tåkrummende scene – som en hund, der blotter sin mave.

Der er en klar parallel til den østrigske karrieremisantrop Ulrich Seidl, både i de omhyggelige, smukke billeder med dystre undertoner og i det chokerende, grænseoverskridende tema. Men Eklöf overgår Seidl i den måde, hvorpå hun krænger sig ind under huden på en hovedperson, der villigt lader sig fordærve.

På overfladen driver filmens første halvdel lige så formålsløst rundt som sin hovedperson, med løst drikkeri og henslængt hedonisme. Men efterhånden som ferien skrider frem, bliver Eklöfs vision hårdere og mere ubarmhjertig.

En scene, hvor Sascha skruer op for lyden til børnenes tegnefilm for at overdøve Musses skrig, bliver efterfulgt af en ondt realistisk voldtægt. Næsten lige så chokerende som scenens realisme er den detalje, at Michael tager sit designerur af, inden han kaster sig over sin kæreste.

Kølig vold bliver hverdagskost for en ung kvinde, som er sårbar og letpåvirkelig, men samtidig en kynisk opportunist, der kan købes med et par øreringe og et velforsynet kreditkort.

Det, der gør Holiday komplet uafrystelig, er måden, Sascha hærdes og tager det giftige miljø på sig.

Hendes flirt med Thomas er farvet af en konstant, dunkende trussel om vold, der er lige så ubønhørlig som drukfesternes technomusik. Det kan kun ende skidt. Hun fortsætter alligevel.

I Saschas verden er hun det værd, mænd vil give for hende.

Trailer: Holiday

Kommentarer

Titel:
Holiday

Land:
Danmark, Holland, Sverige

År:
2018

Instruktør:
Isabella Eklöf

Manuskript:
Johanne Algren, Isabella Eklöf

Medvirkende:
Victoria Carmen Sonne, Lai Yde, Thijs Römer

Spilletid:
92 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
11. oktober. Vises også i Empire Bio 6. oktober på Cph Pix.

© Filmmagasinet Ekko