Nyhed
14. dec. 2012 | 09:36

Ekko #59 er på gaden

Foto | Jan Buus
”Kan man være en mand, hvis man er et civiliseret menneske? Jeg er dybt optaget af det,” siger Thomas Vinterberg i stort interview om karriere, comeback og maskulin vrede i Ekko #59.

Ekkos nye nummer går bag om Thomas Vinterbergs Jagten og en række af den kommende tids store amerikanske premierefilm.

Af Claus Christensen

Han triumferede med incestdramaet Festen, men så fulgte et årti med skuffelser. Nu er Thomas Vinterberg tilbage i mesterlig form med Jagten, der handler om falske pædofili-anklager og er en slags spejling af gennembrudsværket.

I et stort interview i Ekko #59 fortæller Vinterberg om karriere, comeback og det uskyldstab, som han også har gennemlevet over en længere periode af sit eget liv.

”Jeg har i tredje klasse i den kommunistiske lilleskole oplevet at sidde og hamre i bordet for sjov og sige: ’Vi vil ha’ seksualundervisning!’ og så rejste min skolelærer sig op, halvfuld, og trak bukserne af og viste sin pik. Han ville have siddet i spjældet i dag,” fortæller Thomas Vinterberg og fortsætter:

”Det er ikke en anbefaling til det danske skolesystem, det er bare en erkendelse af, at vi har mistet noget over årene. ”Der er indtrådt en kyskhed og en ængstelse og en berøringsangst, som jeg selv har været med til at begrunde med Festen.”

Tema: Verden vil bedrages
Jagten er inspireret af en række virkelige sager, hvor børn fejlagtigt har anklaget voksne for overgreb. Begrebet hedder ”påførte erindringer” og kan få fatale konsekvenser, hvis de voksne tror, børn ikke kan lyve.

”Anklager om seksuelle overgreb starter ofte med, at barnet kommer til at sige noget, der tolkes videre af en voksen. Og voksne kan i princippet få børn til at sige hvad som helst,” siger børnepsykolog Steen Ulrik Mogensen.

Interviewet med børnepsykologen er en del af et større tema: Verden vil bedrages.

Religionshistoriker Mikael Rothstein ser nærmere på religiøse bedragere i anledning af den Scientology-inspirerede The Master og spørger, hvem der snyder hvem. Sociolog Henrik Dahl funderer over, hvorfor vi gang på gang hopper på ufattelige præstationer i sporten, videnskaben og erhvervslivet, der strider imod al sund fornuft.

Og Ekkos Peter Schepelern finder større perspektiver i dokumentaren Room 237, der handler om konspiratoriske fortolkninger af Kubricks The Shining. ”Hele filmmediet er som udgangspunkt en slags svindelnummer, hvor den menneskelige hjerne narres til at tro, at den oplever noget virkeligt,” skriver filmeksperten.

Mit liv som Lincoln
Ellers har det nye Ekko-nummer fokus på den kommende tids store amerikanske premierefilm.

”Jeg ved godt, jeg ikke er Abraham Lincoln, men jeg fortrænger den stemme i mit hoved, der fortæller mig, at jeg ikke er det,” siger tidens største metodeskuespiller, Daniel Day-Lewis, om sin rolle i Steven Spielbergs nye film Lincoln (premiere 31. januar).

Med The Master (ligeledes premiere 31. januar) fortsætter Paul Thomas Andersons sin rejse gennem USA’s historie – og sin stædige undersøgelse af maskuline familierelationer. Men hvem er denne californiske wonderboy, der bliver ved med at leve op til umenneskelige forventninger? Læs stort portræt.

Quentin Tarantinos kommende film hedder Django Unchained (premiere 24. januar) og er hans personlige hyldest til spaghetti-genren. Ekko stiller skarpt på den nihilistiske hævner Django – John Waynes modstykke, der blev født i Italien i 1966 – og følger i hans blodige fodspor gennem en lang række skamløst underholdende film.

På location i Louisiana
Næste års store filmperle er Hushpuppy – Beasts of the Southern Wild (premiere 3. januar), som har gået sin sejrsgang på festivaler som Sundance og Cannes.

Filmen forvandler en social tragedie a la Katrina til en livsbekræftende fabel og et filmisk festfyrværkeri. Det er en amerikansk independent-film, men den er lige så storslået som en Hollywood-blockbuster.

Og det er nærmest ånden fra Obamas første valgkamp, der får filmisk forløsning i historien om en lille piges evne til at kæmpe og drømme, selvom verden falder sammen om hende.

Forfatteren Kristian Ditlev Jensen tager til Louisianas yderste sumpområder for at se filmens locations – for at møde white trailer trash, sorte stjerner, ægte franske cajuns og se hovedet fra en død krokodille.

”Det lykkedes os at skabe noget episk uden særlig mange penge, fordi der virkelig sker episke ting i det sydlige Louisiana. Vi skabte et apokalyptisk miljø ud af de faktiske miljøfænomener, som var der i forvejen,” siger den blot 30-årige debutinstruktør Benh Zeitlin.

Kommentarer

Ekko #59

Det nye nummer af Ekko kan købes i kiosker og biografer over hele landet.

Man kan også købe bladet eller bestille abonnement på sekretariat@ekkofilm.dk og tlf. 8838 9292.

© Filmmagasinet Ekko