Nyhed
13. mar. 2019 | 11:33 - Opdateret 13. mar. 2019 | 12:28

Ghita Nørby sviner journalist til

Foto | Jonas Jacob Svensson
Ghita Nørby har senest indtaget det store lærred i Michael Noers periodedrama Før frosten, hvor hun spiller en kvinde, der vil sine børn det bedste.

Den 84-årige skuespiller kalder Radio24syv’s Iben Maria Zeuthen sentimental, selvhøjtidelig og banal. Radiochef forsvarer programmet som ”et fint portræt”, mens Ghita Nørby kalder det ”den dummeste historie i hele verden”.

Af Claus Christensen og Nicki Bruun

Hun er kendt som hele Danmarks Ghita, men det er ikke den mest flatterende side af Ghita Nørby, der kommer frem i et netop udgivet interview på Radio24syv.

Her har radiokanalens journalist Iben Maria Zeuthen besøgt en af landets mest berømte skuespillere for at lave et portræt af Nørby.

Men det går helt galt lige fra starten, hvor Ghita Nørby er utilfreds med både interviewerens attitude og den store mikrofon, som Zeuthen har med.

”Du kan da ikke sidde med den modbydelige mikrofon oppe i mit ansigt og tro, at jeg vil tale med dig. Gør du virkelig det? Jeg ved godt, at jeg er skrap, men tror du virkelig på det? Komplet uforskammet, det er, hvad det er,” siger den 84-årige skuespiller og slår senere fast: ”Det er ikke nogen god start det her.”

Hør programmet her!

Smil i øjnene
Ghita Nørby er elsket for omkring 150 roller i alt fra gennembruddet Baronessen fra benzintanken til sin seneste rolle i Michael Noers Før frosten.

Hun er kendt som en diva og er noget af en kultfigur i filmbranchen. Men hendes replikudvekslinger i den 58 minutter lange snak med Iben Maria Zeuthen hører ikke til blandt karrierens bedste.

Det er ikke behagelig lytning og vil utvivlsomt være hård kost for Ghita Nørbys mange beundrere at høre hende kalde journalisten for ”sentimental”, ”overfladisk”, ”selvhøjtidelig” og ”banal”.

”Hvad tror du, at jeg tænker?” spørger Ghita Nørby på et tidspunkt intervieweren.

”Jeg tror, du tænker, at jeg er en idiot,” svarer Iben Maria Zeuthen.

”Fuldkomment rigtigt,” siger skuespilleren.

Da Iben Maria Zeuthen efter de indledende problemer skifter til en mindre mikrofon, siger Ghita Nørby, at det ikke handler om mikrofonen, men om hende, altså Iben.

”Du kunne måske give lidt slip på dig selv. Du kunne måske smile lidt mere i dine øjne. Du kunne måske være lidt mere generøs i din måde at forholde dig på,” siger skuespilleren til intervieweren, der også får en påtale for sin måde at tale på.

”Skal vi lave en kop te?” siger Ghita Nørby og parodierer Iben Maria Zeuthen, før hun fortsætter: ”Ikke engang det kan du sige som et menneske.”

På besøg hos mor
Snakken med Ghita Nørby og Iben Maria Zeuthen var planlagt til at skulle vare syv timer, men journalisten endte kun med lidt under to, da skuespilleren nægter at være med så længe.

Da Zeuthen fortæller Nørby, at de på forhånd har aftalt et dogme om ikke at slukke mikrofonen, svarer skuespilleren:

”Det er terrorisme, er du klar over det? Det er modbydeligt. Hvad er nu det for noget? Ikke at slukke en båndoptageren. Hvad er det, du vil? Vil du også have den med på toilettet? Er det sådan noget, du synes er sjovt?”

Dramatikken til trods kommer der nogle interessante emner på banen.

Ghita Nørby fortæller om forholdet til sin dominerende mor, pianisten Guldborg Laursen, som Nørby aldrig blev forsonet med.

Iben Maria Zeuthen spørger, om moren måske har været jaloux på Ghita, som svarer, at man kan ikke give andre skylden for sin egen manglende succes. Intervieweren refererer til en hændelse, hvor skuespilleren besøgte sin syge mor på hospitalet og fik at vide, at hun ved næste besøg skulle have mere hjerte.

”Det er da noget af det værste at sige til et andet menneske. Hvad er det for noget at sige til hinanden?” siger Ghita Nørby til Iben Maria Zeuthen.

”Har du aldrig været bange for at blive som din mor?” spørger journalisten.

”Nej, for jeg er så anderledes,” svarer Ghita Nørby, men indrømmer dog, at hun ofte dummer sig og bliver uforskammet.

”Et fint portræt”
Vi har kontaktet Radio24syv om den usædvanlige samtale for at høre, hvorfor man har valgt at bringe optagelsen.

”Hensigten er at sende et meget gribende, smertefuldt møde mellem en aldrende diva og en ung kvindelig journalist – som udvikler sig til en universel, arketypisk samtale om liv og død, kvindeliv, mor og datter og ung og gammel. I mine ører er det vor tids svar på Christian Stentofts udødelige montage Afslag på et kys,” skriver programchef Mads Brügger i en mail til Ekko.

– Hvilke etiske overvejelser har I gjort jer før beslutningen om at bringe det?

”Vi har gjort os de overvejelser, vi altid gør før vi sender et program. Er det klar til udsendelse? Kan det blive bedre? Og så videre. I dette tilfælde er det vigtigst, at programmet er meget mere end Ghita, der raser på Iben. Hvis det bare var det, var opgaven ikke lykkedes. Det lykkes, fordi Iben evner at fremkalde et virkelig fint portræt af Ghita, gennem samtalens svære kunst.”

Ghita Nørbys kommentar til interviewet er kort og kontant.

"Der er ikke noget at sige. Den dummeste historie i hele verden,” skriver Ghita Nørby til Ekko i en mail.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko