Nyhed
31. okt. 2008 | 15:59

Hadsk tv-strid under valget

Under præsidentvalget kæmper tv-stationerne Fox News og MSNBC om de amerikanske seeres gunst.
Af Jacob Ludvigsen, Washington D.C.

Den hårdeste og mest beskidte duel i den amerikanske valgkamp udspiller sig ikke mellem John McCain og Barack Obama.

Nej, det rigtig beskidte slag står mellem to af USA's nyhedskanaler, den konservative Fox News og den liberale MSNBC, hvor højtprofilerede værter ikke blot hænger deres politiske sympatier til frit skue. De sviner også hinanden til for et godt ord.

Flagskibe i duel
Rivaliseringen har de seneste dage toppet i en duel mellem Fox' flagskib Bill O'Reilly og MSNBC's Keith Olbermann, som konkurrerer om seernes gunst fra klokken 20 til 21 på ugens hverdage. 

The O'Reilly Factor har normalt dobbelt så mange seere som Olbermanns Countdown, men Olbermann har på det seneste haft held til at overhale O'Reilly i centrale aldersgrupper.

Det fik forleden Bill O'Reilly til at spekulere i, at seertallene, udarbejdet af mediebureauet Nielsen, er snyd og bedrag.

Seertals-konspiration
O'Reilly mente slet og ret, at tallene er en venstreorienteret konspiration mellem de liberale chefer på Nielsen, den ydre venstrefløj hos MSNBC og "korrupte" journalister på New York Times, der i en artikel havde antydet, at Fox News var ved at tabe pusten.

"Fusk med seertal er noget, der berører alle amerikanere," afsluttede han det små tre minutter lange indslag, hvor han også nåede at kalde de MSNBC-ansatte for "guttersnipes" - gadedrenge. 

Olbermann placerer nærmest dagligt O'Reilly på toppen af sin faste liste over The Worst Person in the World, og som reaktion på O'Reillys anklager brugte Olbermann over fem minutter på at udstille Fox-værten.

"Bill-O The Clown (Olbermanns faste øgenavn for O'Reilly, red.) har fået vrangforestillinger," indledte han indslaget. "Jeg vil nu læse Bills ord op og så oversætte dem til menneskesprog," fortsatte han.

Den gensidige og slet skjulte foragt mellem de to udspringer blandt andet af en sag fra 2005, hvor O'Reilly blev anklaget for sexchikane af en kvindelig producer på Fox - en sag, som Olbermann svælgede i længe.

Det nye ansigt
Den aktuelle strid afspejler et amerikansk mediebillede, hvis polarisering er blevet hårdt kridtet op under præsidentvalgkampen.

Efter The O'Reilly Factor følger Fox News op med Hannity & Colmes, hvor den ultrakonservative Sean Hannity og den liberale Alan Colmes tager os igennem dagens tophistorier.

Det lyder afbalanceret, men i realiteten dominerer Hannity programmet. Forleden udtrykte han, at han havde lyst til at spørge Obama (med reference til demokratens erklærede stofmisbrug i sin ungdom):

"Hvor købte du din kokain og hvor meget kokain? Hvor ofte tog du det? Og hvornår stoppede du?"

På samme tidspunkt som Hannity & Colmes går MSNBC's nye ansigt Rachel Maddow på skærmen. Hun har en ph.d. i political science, har fået høje seertal på rekordtid og er mindst lige så sarkastisk over for højrefløjen som kollega Olbermann.

Palin til grin
Følger man de hårdtslående Bill O'Reilly og Sean Hannity, vil man jævnligt blive mindet om Obamas relationer til den tidligere terrorist Bill Ayers, den kontroversielle pastor Jeremiah Wright og gruppen Acorn, der er anklaget for valgsvindel.

Ser man med hos Keith Olbermann og Rachel Maddow vil enhver McCain-bommert blive analyseret ned i mindste detalje, ligesom Sarah Palin dagligt bliver gjort til grin.

"Hykler," kaldte Olbermann forleden den republikanske vicepræsidentkandidat.

Ingen-våben-ejende Obama
Polariseringen er så markant, at Barack Obama for nylig udtalte til New York Times, at hvis vælgerne oplevede to forskellige versioner af virkeligheden, en Sean Hannity-virkelighed og en Keith Olbermann-virkelighed, så ville livet blive svært for den næste præsident.

"Hvis jeg så Fox News, ville jeg ikke stemme på mig," tilføjede Obama. "Jeg bliver 24 timer i døgnet portrætteret som en freak. En latte-drikkende, New York Times-læsende, Volvo-kørende, ingen-våben-ejende, svag, politisk korrekt, arrogante liberal."

For et par uger siden spøgte John McCain med, at hvis han vandt valget den 4. november, ville det blive en meget lang aften på MSNBC.

Infotainment
På de traditionsrige kanaler ABC, CBS, NBC og CNN kan man stadig finde mere klassiske, tilstræbt objektive nyhedsudsendelser.

Men Fox og MSNBC's underholdende primetime-programmer er blevet mere og mere populære i løbet af valgkampen. Hvor tv-kanalerne i Danmark favoriserer have- og madprogrammer i den bedste sendetid, er der i USA rift om politisk debat i infotainment-format.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko