Nyhed
29. juli 2020 | 14:52

Historisk aftale i amerikansk filmbranche

Foto | Universal
De muskuløse stjerner Vin Diesel (tv.) og Dwayne Johnson kommer tæt på hinanden i Fast & Furious-serien, hvis næste film potentielt kan komme hurtigt på digitale tjenester efter biografpremieren.

Filmselskabet Universal og biografkæden AMC er blevet enige om en ordning, hvor film kan komme på digitale tjenester kort efter biografpremieren i USA, og vil nu overveje planerne for Europa.

Af Nicki Bruun

I foråret skrev vi om den bitre krig mellem filmselskabet Universal og biografkæden AMC.

De to store og magtfulde spillere i filmbranchen kom op og tottes, fordi Universal under coronakrisen valgte at give film som Trolls på verdensturné premiere direkte på streaming og dermed gå uden om biograferne.

Det fik AMC – verdens største biografkæde – til at melde ud, at man ville droppe Universals film i sine biografer. De to parter har dog klinket skårene, og nu er der yderligere forbrødring på vej.

Selskaberne har indgået en aftale, som ifølge branchemediet Variety er historisk og kan vende op og ned på filmindustrien, som vi kender den.

Parterne har underskrevet en flerårig kontrakt om, at Universal kan give sine film digital premiere på betalingstjenester blot tre uger efter biografpremieren. Det er med i aftalen, at AMC vil få del i indtægterne fra de digitale visninger i publikums hjem.

Men det er dermed de såkaldte vinduer – hvor længe en film går eksklusivt i biografen – der bliver pillet ved. Variety noterer dog, at blockbusters som de kommende film i Jurassic World og Fast & Furious-franchisen sandsynligvis vil spille længere i biografen, hvor de trækker et stort publikum til.

Forandret corona-verden
Mens aftalen ifølge Variety vil få stor betydning for det amerikanske distributionsmarked – hvor andre filmselskaber nok vil forhandle med biografer om premiereperioder – rammer det ikke nødvendigvis det danske biografmarked med det samme.

Herhjemme fik Trolls på verdensturné således almindelig biografpremiere, og animationsfilmen kan stadig ses eksklusivt i landets biografer.

Og selv om AMC er verdens største biografkæde – der gennem datterselskaber også driver biografer i Europa og Norden – er selskabet endnu ikke særligt stort på dansk jord, hvor Nordisk Film Biografer er den store spiller.

Universal og AMC vil dog i de næste uger begynde forhandlinger om, hvordan de to selskabers samarbejde skal fungere i blandt andet de europæiske lande, hvor AMC driver biografer.

Biografvinduet i USA har traditionelt varet i tre måneder, før film bliver vist andre steder end i biografen. I en verden med coronakrise er den model dog i opbrud, og udviklingen vil uden tvivl også blive aktuel i Danmark.

Distributøren SF Studios valgte således at give Ole Christian Madsens terrordrama Krudttønden digital premiere hurtigt, da den kun nåede en uge i biografen, inden de blev lukket af corona-restriktioner.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko