Odense 2023
06. sep. 2023 | 18:11

Stærk kortfilm om psykisk vold i parforholdet

Foto | Hanna Marie Biørnstad

Lena Milovic har en montenegrinsk far og en sønderjysk mor, og hun bruger i Bjergets tårer dualiteten i sin nationalitet til at skabe en særlig åndelighed.

”Psykisk vold i parforholdet er et tabu, som alt for mange må leve med til daglig,” siger Lena Milovic, der viser Bjergets tårer på OFFstream og arbejder på en spillefilm om samme emne. 

Af Martin Hemmje Østergaard

Højgravide Mina er flyttet hjem til sine rødder i Montenegro sammen med den svenske kæreste. Men der er noget ved ham, som skaber en frygt i Mina, og derfor opsøger hun en ældre kvinde i en klippehule for at få hjælp.

Kvinden giver Mina til opgave at finde et sygt træ på den anden side af floden. Ved at binde et garnnøgle om træet kan hun helbrede kæresten.

Montenegrinsk folklore bliver dramatisk drivkraft i en universel historie om psykisk vold i parforholdet. Magi og oldfruevisdom forankrer Lena Milovics Bjergets tårer kulturelt og udspringer af instruktørens egen familiehistorie.

”Fortællingen om Mina er inspireret af en familiefortælling, som min farmor har fortalt mig. Et tæt familiemedlem gik rent faktisk op på et bjerg for at søge om hjælp, fordi hun oplevede vold og kontrol i familien,” siger Lena Milovic, som har en dansk mor og en far fra Montenegro.

Hovedrollerne i Bjergets tårer spilles af Marijana Jankovic og Magnus Krepper. Det er Milovics afgangsfilm på den alternative filmuddannelse Super16.

Den har i den forløbne uge deltaget i den danske konkurrence på kortfilmfestivalen i Odense og kan i denne uge ses på festivalens onlinetjeneste OFFstream.

”I den oprindelige fortælling fælder hun træet, og derefter stopper den kontrollerende og psykiske vold i hjemmet. Men ingen af os på filmholdet kunne se nogen mening i at lave en film om en kvinde, der skal redde sin voldelige mand,” siger Lena Milovic.

”Fordi den fortælling er langt fra virkeligheden. Billedet stopper meget sjældent volden, når først den er startet.”

”I stedet ville vi gerne vise, hvordan det er at leve med en partner, der er psykisk voldelig. For statistisk set er hjemmet det farligste sted at opholde sig for en kvinde. Psykisk vold i parforholdet er et tabu, som alt for mange må leve med til daglig.”

Voldsspiralen
Filmens to producere, Sidsel Filipsen og Melanie Dastmalchi, gik under researchfasen i gang med et samarbejde med blandt andre organisationen og kvindekrisecentret Danner.

"Vi ville gerne i vores fortælling kunne sætte et skarpt fokus på faresignalerne ved psykisk vold i romantiske relationer,” fortæller Lena Milovic.

”En psykolog hos Danner læste manuskriptet og kom med kommentarer til karakterernes psykologi og volden i fortællingen. Hun lærte os om voldsspiralen, og hvordan ofre for vold langsomt nedbrydes og mister deres virkelighedsfornemmelse og bedømmelse af sig selv og relationen,” siger Lena Milovic.

Bjergets tårer viser parrets lejlighed med de hverdagslige gøremål, samtalerne i køkkenet og hyggestunderne. Men vi er hele tiden kun en lille humørsvingning fra en verbal overfusning.

”Minas mand kan pludselig eksplodere i vrede, men bagefter glatter han situationen ud og fortæller hende, hvor meget han elsker hende. Det gør hende usikker, og samtidig indtager han offerpositionen, selv om hun er det egentlige offer,” forklarer instruktøren.

På æggeskaller
For Lena Milovic har det været vigtigt at gøre dramaet så genkendeligt for et publikum som muligt. Og det er tilsyneladende lykkedes.

”Efter den første visning af filmen var der flere kvinder, der kom til mig og sagde, at det nu var gået op for dem, at de havde levet med en psykisk voldelig partner, eller at de er vokset op i et hjem med en lignende stemning. Og nogle mænd har fortalt, at de efter at have set filmen er bange for, at de minder om Daniel,” fortæller hun.

”Når voldsudsatte personer oplever den vold udspille sig på lærredet i en biografsal, kan de genkende det. Problemet er, at der ikke er nok fokus på den psykiske vold, så mange lever længe i volden uden at vide, at den kontrol, de er udsat for, nedbryder dem over tid. Deres selvværd fordufter.”

Instruktøren mener, at de fleste kan nikke genkendende til at have en bekendt eller et familiemedlem, som man er ekstra varsom i forhold til. I udviklingen af filmen trak hun på oplevelser, hun selv har haft.

”Jeg har minder fra familiesammenkomster, hvor en enkelt person kan ødelægge det for hele selskabet. Jeg har mødt mange, der desværre kan genkende følelsen af at gå på æggeskaller i eget hjem.”

Ånden i naturen
Folklore, naturen og bjergene er for Lena Milovic de elementer, der omgiver fortællingen og har været tapetet for nogle af de vredesudbrud, hun kender fra sit eget liv.

”Derfor var det vigtigt, at vi optog filmen i Montenegro. Det er en del af mig, som jeg også har brug for at trække på. For mig er der en særlig åndelighed i Montenegros natur, som jeg altid har haft lyst til at udfolde i mine film,” siger Lena Milovic.

Den 29-åriges instruktørs forældre mødte hinanden på en ferie. Moren er dansk, faren Montenegrinsk.

”Det åndelige har stor betydning for mig, fordi det har været virkeligheden under min opvækst i Montenegro. Der er kvinder, som du kan søge hjælp hos, hvis dit barn bliver ved med at have mellemørebetændelse, eller hvis du har et andet problem,” fortæller Lena Milovic.

Montenegro har også givet inspiration til filmens titel.

”Min familie bor i en lille bugt, hvor du er omkranset af bjerge. Det er også et af de steder, hvor vi har optaget filmen. Når jeg var i bugten, følte jeg altid, at bugtens vand var tårer fra bjergene,” mindes Lena Milovic.

”Mina er på en måde også et bjerg. Og hvornår kan hun slippe sine tårer fri og få afløb for sine følelser, når hun i sit eget hjem konstant frygter ham, hun elsker?”

Efter at have forsøgt at finde en løsning på kærestens vrede indser Mina, at der kun er én løsning. Filmen slutter med, at hun forlader sin kæreste.

”Dér, hvor hun går i vores film, er også dér, filmen starter. Og det er på det tidspunkt, hvor han ville blive megafarlig,” forklarer Lena Milovic.

Fortjener mere plads
Efter at have udforsket psykisk vold i kortfilmformatet føler instruktøren sig ikke færdig med emnet.

”Vi er nødt til at lave en spillefilm om psykisk vold i nære relationer for netop også at vise, hvor svært det er at bryde ud af sådan et forhold. Også for at gøre op med uvidenheden og spørgsmålet: ’Hvorfor gik hun ikke bare?’” fortæller hun.

”Der er så mange nuancer, som der ikke er tid og plads til at behandle i Bjergets tårer. Så nu arbejder vi på manuskriptet til en spillefilm.”

Historien skriver hun sammen med Kasper Schlüter, der har skrevet manuskriptet til Bjergets tårer.

”Der er så mange, der lever med en psykisk voldelig partner. Desværre ser man mange lighedstegn mellem partnerdrab og psykisk vold, og hver eneste måned bliver en kvinde dræbt af sin partner eller ekspartner i Danmark. Der mangler fokus og viden på det emne. Det er en fortælling og tematik, der skal ud til et stort publikum.”

Bjergets tårer kan i denne uge ses online på Odenses filmfestival.

Kommentarer

Lena Milovic

Født i 1993 på Als.

Uddannet instruktør fra Super16 i 2022. 

Afgangsfilmen Bjergets tårer blev udtaget til Odense-festivalen i 2023.

Hendes tre første kortfilm kan ses på Ekko Shortlist.

Film

Bjergets tårer
2022

Grand Tour Violence
2021

Parade
2020

myRekryb
2019

© Filmmagasinet Ekko