Interview
17. jan. 2023 | 16:31

Japansk mester udfordrer familiebegrebet

Foto | Hong Kyung-pyo
En flok mennesker skaber en tilknytning til hinanden, da de tager på roadtrip med det formål at sælge en baby til et par, som ønsker en familieforøgelse.

”Mennesker kan knytte bånd, selv om de ikke er blodsbeslægtede,” siger Hirokazu Koreeda, der kommer på dansk visit for at tale om karrieren og biografaktuelle Regnen skyller alt bort.

Af Nicki Bruun

Danmark får snart fint besøg af en af verdens dygtigste filmskabere.

Japanske Hirokazu Koreeda vandt i 2018 Guldpalmen for sin rørende Shoplifters, hvor en sammenbragt familie af tyveknægte i alle aldre har skabt et kærligt fællesskab.

Kærlighed på tværs af blodets bånd er også temaet i instruktørens Regnen skyller alt bort, der får premiere i danske biografer den 26. januar.

Samme dag kan man møde Hirokazu Koreeda ved en visning af filmen i Grand, hvor der efterfølgende er en Q&A med instruktøren forestået af oversætter Mette Holm.

Køb billet!

Ekko mødte instruktøren, da han sidste forår havde verdenspremiere på sin film på Cannes-festivalen.

Regnen skyller alt bort foregår i Sydkorea og udfolder en historie om et makkerpar, der stjæler babyer. Parret afhenter babyerne i en såkaldt babykasse og sælger dem til par, der har en drøm om at få et barn.

”Jeg har ikke lavet filmen som en kommentar til hverken abort eller adoption. Men konceptet med en babykasse er omdiskuteret i både Japan og Sydkorea. Nogle argumenterer for, at det redder babyers liv, mens andre mener, at det opfordrer kvinder til at aflevere deres børn,” siger Hirokazu Koreeda.

”Jeg vil gerne vise, at livet er en velsignelse. Men jeg vil også skildre forskellige slags mennesker og give tankestof til, hvorfor nogle forlader deres børn. Forhåbentlig får det folk til at tænke sig om en ekstra gang, når de hører om fænomenet.”

Tilgivelse dræber dæmoner
60-årige Hirokazu Koreeda har gennem årene lavet anmelderroste film som Efter stormen, Min søns familie og Still Walking. De senere år har han udfordret sig selv ved at lave Sandheden i Frankrig og Regnen skyller alt bort i Sydkorea.

Selv om Koreeda var stærkt begejstret for både Oscar-vinderen Parasite og Netflix-fænomenet Squid Game, var det ikke derfor, han besluttede sig for lave en film i det asiatiske broderland.

Hirokazu Koreeda havde mødt sydkoreanske Song Kang-ho – som spiller hovedrollen i Parasite – på en række filmfestivaler. De snakkede om at arbejde sammen, og så fik instruktøren en idé til, hvad deres fælles projekt skulle være.

”Da jeg lavede Min søns familie i 2013, lærte jeg en masse om det japanske adoptionssystem. I den forbindelse opdagede jeg, at der findes en enkelt babykasse i hele Japan, mens det er meget større i Korea.”

”Dér bliver afleveret ti gange så mange babyer i kasserne i Korea som i Japan!” fortæller instruktøren, der ikke vil udtrykke en bestemt holdning til abort eller adoption.

”Jeg siger ikke, at alle adopterede børn skal tilgive deres biologiske forældre. Men tilgivelse kan få dig til at slippe nogle af dine egne dæmoner.”

Bånd uden blod
Den amerikanske filmkritiker Roger Ebert døde i 2013. Inden da nåede han at kalde Hirokazu Koreeda vor tids Yasujirō Ozu, der sammen med Akira Kurosawa og animationsmesteren Hayao Miyazaki er en af de største japanske filmskabere nogensinde.

Koreeda er godt i gang med at skrive sig ind i det fine selskab.

Med sit følsomme blik har han lavet en lang række film, der trods et dystet udgangspunkt er fyldt med hjertevarm humanisme. Hans overordnede mission er at skabe fortællinger, som gør plads til de mennesker, der har svært ved at finde fikspunkter i tilværelsen.

”Både i Japan og Korea er der et enormt gammeldags syn på, hvordan en familie ser ud. Derfor finder mennesker i alternative familiestrukturer ofte sig selv sat lidt uden for samfundet,” fortæller instruktøren.

”Jeg vil gerne vise, at andre slags familier også sagtens kan fungere. Både Shoplifters og Regnen skyller alt bort viser mennesker, der er forbundet gennem kriminalitet. Men jeg vil gerne vise, at mennesker kan knytte bånd, selv om de ikke er blodsbeslægtede.”

Tilbage til Japan
I forbindelse med Hirokazu Koreedas besøg i Danmark viser Cinemateket nogle af instruktørens film såsom Shoplifters, Mellem liv og død og Sandheden.

Japaneren gæster Cinematekets visninger af filmene og deltager efterfølgende i en snak om dem. Endelig stiller han den 25. januar kl. 19.30 op til en snak med programredaktør og Ekko-skribent Rasmus Brendstrup om sin karriere.

Og der er nok at tale om.

Hirokazu Koreeda havde for nylig premiere på Netflix-serien The Makanai: Cooking for the Maiko House, der handler om to veninder, som rejser til Kyoto i håbet om at blive geishaer.

Senere i år er instruktøren aktuel med sin første japanske film siden Shoplifters. Hans kommende film har den engelske titel Monster og står til premiere i hjemlandet i juni.

Så mon ikke Koreeda igen holder verdenspremiere på festivalen i Cannes?

Trailer: Regnen skyller alt bort

Kommentarer

Hirokazu Koreeda

Født 1962 i Tokyo, Japan.

Tidligere tv-dokumentarist, der spillefilmdebuterede i 1995.

Laver ofte film om familieforhold og er blevet kaldt vor tids Yasujirō Ozu.

Vandt i 2018 Guldpalmen i Cannes for Shoplifters, mens Min søns familie fik juryens pris på festivalen i 2013.

Regnen skyller alt bort får premiere i danske biografer den 26. januar.

Besøger Danmark og gæster i den forbindelse Grand Teatret og Cinemateket.

Udvalgte film

Regnen skyller alt bort
2022

Sandheden
2019

Shoplifters
2018

Det tredje mord
2017

Efter stormen
2016

Søstre
2015

Min søns familie
2013

Still Walking
2008

Nobody Knows
2004

Distance
2001

Mellem liv og død
1998

Maborosi
1995

© Filmmagasinet Ekko