Nyhed
22. okt. 2020 | 14:49

Kæmpe streamingsatsning drejer nøglen om

Foto | Quibi
Steven Spielberg arbejdede på en gyserserie, der kun skulle kunne opleves efter mørkets frembrud. Men nu kommer den ikke til at se dagens lys på Quibi.

Trods et enormt milliardbeløb og samarbejdspartnere som Steven Spielberg lukker streamingtjenesten Quibi, der har satset på korte afsnit til mobiltelefonen.

Af Nicki Bruun

Der var store armbevægelser og ambitioner, da streamingtjenesten Quibi i april blev lanceret.

Grundlæggeren var selveste Dreamworks-stifteren Jeffrey Katzenberg, og folkene bag tjenesten ville revolutionere markedet med serier, hvor hvert afsnit på højst ti minutter var tilpasset til at se på mobiltelefonen.

Navnet er en sammensætning af ”quick bites”.

Men et halvt år senere må Katzenberg og co. sande, at idéen ikke var så god, som de troede. Selv om der var blevet skaffet finansiering på intet mindre end tolv milliarder kroner, drejer Quibi nøglen om.

Trods samarbejder med nogle af Hollywoods mest eftertragtede navne som Steven Spielberg og Jennifer Lopez har der ganske enkelt ikke været nok gang i abonnementssalget, skriver amerikanske medier.

Quibi tilbød en forholdsvis lang prøveperiode gratis, hvorefter man som abonnement betalte omkring 30 kroner om måneden for det eksklusive indhold.

Alligevel var det ikke nok til at lokke mere end to millioner mennesker til, hvilket kun er 30 procent af det forventede. Eksperter nævner konkurrencen fra gratis videoplatforme som YouTube og TikTok som en af grundene til fiaskoen for Quibi.

Katzenberg vil nu forsøge at sælge aktiverne, som de serier, der ikke nåede at få premiere, til andre selskaber.

Kvast af coronakrisen
Jeffrey Katzenberg har også været direktør for Disney og er en af de mest afholdte mænd blandt eliten i Hollywood.

Han brugte sin indflydelse og gode kontakter til at skaffe mange penge og kreative samarbejdspartnere til Quibi, men lige lidt hjalp det for streamingtjenesten.

Ifølge amerikanske branchemedier giver han coronakrisen noget af skylden.

Det kan lyde paradoksalt, da andre streamingtjenester som Netflix kun er gået frem i den periode, hvor mange mennesker har været tvunget til at blive hjemme. Men Quibi var med sit korte format på mobilskærmen tiltænkt at være et medie til folk på farten.

Katzenberg afskriver dog ikke muligheden for, at streamingtjenesten bare ikke var god nok en idé. Dertil skal det også nævnes, at den i forvejen store konkurrence på streamingmarkedet kun er blevet endnu større den seneste tid med tilgangen af Disney+ og andre tjenester.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko