Kampen for to sekunders animation om dagen

I Flow bliver en sort kat fordrevet fra sit hjem af en flodbølge og møder en gruppe af dyrerigets andre flygtninge.
Som regel er det store, amerikanske selskaber og deres milliardbudgetter, der vinder Oscar’en for bedste animation. Oftest Pixar. Men i 2025 gik prisen til en lettisk perle med et budget på små 24 millioner kroner og helt uden dialog.
Flow, der handler om en gruppe dyr på flugt fra klimaforandringer, blev den første lettiske film til at vinde en Oscar såvel som den billigste film til at vinde animationsprisen nogensinde.
”Dyrenes kropssprog er det bærende, fortællende element, og karakteranimationen rammer den helt rigtige balance mellem naturalistisk dyreadfærd og genkendelige følelser,” skrev Ekkos anmelder i sin femstjernede anmeldelse.
Filmen er instrueret af lettiske Gints Zilbalodis, som fordelte arbejdet mellem et lille hold i Paris og et større, primærhold animatorer i Marseilles, hvor chefanimatoren Thibaut Delahaye styrede slagets gang.
”Jeg brugte halvdelen af tiden på at animere selv og resten på at lede seksten animatorer, hvor langt de fleste var unge og helt uprøvede,” siger den 50-årige chefanimator, som besøger Viborg Animation Festival for at holde foredrag om sit succesfulde arbejde.
”Det var dygtige folk, men mange havde ikke arbejdet på en spillefilmproduktion før, og vi havde kun seks måneder. Vi skulle animere to sekunders film om dagen. På Pixar-film har man meget større hold og laver kun to sekunder om ugen, så vi havde virkelig travlt.”
Vigtig spilerfaring
Noget af det særlige ved Flow er, at den er skabt med den gratis 3d-software Blender, som tidligere næsten kun er blevet brugt til at lave computerspil.
Thibaut Delahaye fandt ind i animationsfaget som aspirerende tegneserietegner, men blev tidligt i karrieren fascineret af spilgrafik og den hastigt ekspanderende spilteknologi. I mange år har han skiftet mellem at arbejde på spil, film og serier, og den erfaring blev vigtig på Flow.
”De fleste store selskabet bruger betalingssoftwaren Maya, og de største amerikanske har deres egen unikke software. Men Blender er gratis og nemt at bruge. Mine elever får nærmest udelukkende undervisning i det program nu,” fortæller Thibaut Delahaye.
Chefanimatorens anden store fordel på Flow var, at han i årevis har haft med unge animatorer at gøre som underviser i 3d-animation på École des Nouvelles Images i Avignon i Sydfrankrig. Siden 2024 har han stået i spidsen for animationsafdelingen, og han er også i Viborg for at udveksle erfaringer med The Animation Workshop.
”Jeg er autodidakt og har lært nærmest alt ude på produktionerne. Men mange af de veluddannede animatorer, jeg har arbejdet med, vidste meget lidt om, hvordan det er at arbejde som et hold under stort tidspres. Det har jeg gjort til en prioritet at rette op på med mine elever,” siger han.
En af Delahayes’ tidligere studerende, Yannick Jacquin, arbejdede på Flow og vandt samtidig en Student Oscar – det amerikanske filmakademis elevprisuddeling – for afgangsfilmen Boom med Thibaut Delahaye som vejleder.
”Yannick har arbejdet på to film, og begge har vundet en Oscar,” siger den stolte underviser.
AI kan ikke redigere
I sit arbejde med talenterne ser den franske animator masser af håb for mediets fremtid. Men ligesom så mange andre skuer han også med alvor mod den kunstige intelligens’ fremmarch.
”Der er to problemer. Det ene er spørgsmålet om copyright i forbindelse med træningen af AI – den arbejder jo ved at efterligne eksisterende arbejde. Det andet er, at klimaudledningen er enorm,” siger Thibaut Delahaye og forklarer, at han kommer direkte fra en konference om samme emne i London.
”Uanset hvad må vi erkende, at AI vil blive implementeret. Dog er AI stadig langt fra at kunne erstatte et professionelt animationshold. Det kan godt lave små animationer, der er gode nok til TikTok, men ikke bedre end det,” siger han.
”Der findes endnu ingen AI, som kan redigere og forfine animationer, og i London fik jeg bekræftet, at det heller ikke er på vej lige foreløbigt. Hvis man beder en AI lave noget om, laver den bare en ny animation. Så selv med AI som værktøj skal man stadig smide resultatet ind i et animationsprogram og forbedre det for at få kvaliteten høj nok til biografpublikummet.”
Selv om der ikke blev benyttet kunstig intelligens på Flow,mener Thibaut Delahaye, at AI er nyttigt i den tidlige fase af en produktion. Nemlig hvor idéer skal afprøves hurtigt og vises frem til eksempelvis potentielle investorer.
I stedet for en dommedagsprofeti vil Delahaye gerne komme med et godt råd til de ofte så indadvendte animatorer: ”Vær åben over for arbejdet foran jer, og dem, der står bag jer. Husk, at I arbejder som et hold!”
Trailer: Flow
Thibaut Delahaye
Født 1975 i Périgueux, Frankrig.
Toårig uddannelse i fysik fra Université Blaise-Pascal i Clermont-Ferrand.
Tog et otte måneders kursus i 3d-animation i 2000.
Har arbejdet som animator på film, serier og spil i 25 år.
Chefanimator på Flow, som vandt en Oscar for bedste animation i 2025.
Siden 2024 leder af animationsafdelingen på École des Nouvelles Images i Avignon.
Viborg Animation Festival
Startede i 2012 med at vise animationsfilm for børn og voksne.
Nordens største animationsfestival.
Arrangeret af uddannelsen The Animation Workshop.
Finder næste gang sted sted 8. – 14. september.
Kommentarer