Nyhed
30. okt. 2019 | 15:44

Selvtænkende klippeprogram til festival

Foto | RNDR
På dokumentarfestivalen IDFA i Amsterdam viser det danske selskab Makropol installationen Reflector, som her er blevet visualiseret i et 3D-billede.

Verdens førende dokumentarfestival fremviser ny teknologi udviklet af dansk selskab, som vil revolutionere arbejdsprocessen for dokumentarfilm.

Af Nicki Bruun

Når verdens førende dokumentarfestival, IDFA i Amsterdam, løber af stablen næste måned, bliver det med stor dansk deltagelse.

Jørgen Leth hædres for sit livsværk og er i hovedkonkurrencen med testamente-dokumentaren Jeg går, mens den talentfulde filmskaber Eva Marie Rødbro – kendt for Ekko Shortlist-filmen Os der valgte mælkevejen – er i debutfilmkonkurrencen.

Men også spritny teknologi udviklet i Danmark er på programmet på den hollandske festival. Og det er teknologi, der grundlæggende kan ændre filmbranchen.

Det danske filmselskab Makropol har sammen med instruktør Piotr Winiewicz og Dawid Górny udviklet den kunstige intelligens KASPAR, som på festivalen bliver demonstreret i filminstallationen Reflector.

KASPAR er et klippeprogram, som gennem en række analyseværktøjer kan tilrettelægge optaget råmateriale ved at tage ved lære af andre dokumentarfilm.

I installationen bearbejder KASPAR råmateriale, som den Oscar-nominerede filmskaber James Longley i 2009 optog på et børnehjem i Pakistan, men aldrig tidligere er blevet udgivet.

”Det at vi har kunnet arbejde med 60 timers helt unikt og velovervejet råmateriale, har helt klart gjort maskinens arbejde lettere, men det er trist at tænke på, at så mange ressourcer, tanker og tid er spildt på en film, som aldrig kommer ud til et publikum,” udtaler Makropols stifter Mads Damsbo i en pressemeddelelse.

”En virkelighed, som er sand for utallige film, men som vi med KASPAR vil kunne ændre.”

En kæmpe forskel
KASPAR er opkaldt efter tyske Kaspar Hauser, der i 1800-tallet hævdede at være opvokset i en mørk celle uden kontakt til verden.

Da han kom ud i den virkelige verden, gjorde han bemærkelsesværdige betragtninger indtryk. Werner Herzog instruerede i 1974 Gåden om Kaspar Hauser, som handler om den unge mands mystiske historie.

Makropol, som i 2016 fremviste deres virtual reality-projekter på Cannes-festivalen, er stadig i udvikling med KASPAR.

Mads Damsbo leder det danske selskab sammen med instruktøren Johan Knattrup Jensen, der er kendt på Ekko Shortlist for kortfilmene Verdenssøn og Vejen til paradis.

De to forventer i den nærmeste fremtid at kunne gøre deres teknologi, som er udviklet med støtte fra blandt andre Det Danske Filminstitut, til et såkaldt open source-program. Det betyder, at KASPAR skal være frit tilgængelig for andre filmskabere, som er interesseret i at arbejde med teknologien.

”Vi ville elske at se et værktøj, som kan hjælpe os med at identificere karakterer og steder igennem for eksempel facial recognition, gøre det hele let søgbart via keywords og eksportere transskriberinger,” udtaler Signe Byrge Sørensen fra filmselskabet Final Cut for Real i pressemeddelelsen.

Signe Byrge Sørensen har produceret Joshua Oppenheimers Oscar-nominerede dokumentarer The Act of Killing og The Look of Silence.

”Alt dette alene vil gøre en kæmpe forskel for vores daglige klippeproces, og det ville frigøre instruktører og klippere til at eksperimentere mere og fokusere på deres kunstneriske udtryk,” siger produceren.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko