Nyhed
30. sep. 2013 | 12:00

Shortlist: Omstridt film går hele vejen

Foto | Nikolaj Trane Karstenberg
Engang spillede Theo fodbold i det fri. Nu må han nøjes med at læse om det – og at lytte til stuekammeratens historier om, hvad der sker uden for hospitalsvinduet i Johanna Stentorps Placebo.

Plagiat eller personlig fortolkning? Brugerne er ikke i tvivl og bærer Placebo ind på en suveræn førsteplads. Aldrig tidligere har en højskolefilm toppet listen.

Af Claus Christensen

To drenge på en hospitalsstue. De er døende. Den ene har udsigt til en park gennem et vindue, og han fortæller den anden, hvad han ser. En køn pige med tørklæde. Hun bøjer sig ned for at binde sit snørebånd.

”Vil jeg nogen sinde se en nøgen kvinde,” spørger den ene af drengene. Vi kender svaret, og det gør de også.

Placebo er gået direkte ind på førstepladsen af Ekko Shortlist. Det er en afgangsfilm fra Den Europæiske Filmhøjskole i år, og det er første gang, at en film så langt nede i den filmiske fødekæde topper listen. Instruktøren – 23-årige, svenske Johanna Stentorp – arbejder i dag i en lille bagerbutik i Malmö.

Og så er der vel bare tilbage at ønske Johanna, skuespillerne Mathæus Andersen og Malthe Vrå Heldbo og resten af filmholdet samt Filmhøjskolen et stort tillykke?

Kopi af kopi
Nej, ikke helt. Årvågne brugere af Ekko Shortlist gjorde nemlig i den forløbne uge Placebo til genstand for en heftig debat, som på vores hjemmeside vil sige fire-fem kommentarer, når bølgerne går højt.

Fotograf Lasse Løndahl Henriksen kunne oplyse, at Placebo i mistænkelig grad mindede om Alex Soskins The Hospital Window. Det er en kortfilm lavet for den amerikanske tv-station Hallmark under abonnementstjenesten SpiritClips, der skal promovere familievenlige værdier.

Men heller ikke den film er original, kunne Henriksen afsløre. Den er nemlig baseret på Harry Buschmans novelle The Man by the Window, der menes at være offentliggjort omkring Anden Verdenskrig.

Ham var der ingen på Ekkos redaktion, der havde hørt om, men vi er jo heller ikke litterater.

Så der blev googlet på livet løs, indtil vi kunne konstatere, at der måtte være tale om en vandrehistorie, som eksisterer i adskillige versioner.

Johanna Stentorp forsøgte over telefonen at hjælpe, samtidig med at hun betjente kunderne i bagerbutikken. Hun fik – som jeg også skrev på denne plads i sidste uge – fortalt historien af sin afdøde morfar. Men hvem og hvor han havde den fra, ved hun ikke. Måske fra børnehjemmet i Danmark, hvor han boede under krigen.

Så burde det være slået fast, skulle man mene.

Den glemte forfatter
Men så dukkede en anonym bruger med det respektindgydende navn ”forfatter” op på hjemmesiden. Han eller hun kunne oplyse, at heller ikke Harry Buschmans novelle var synderlig original.

”Den oprindelige forfatter hedder ikke Harry Buschman, men Allan Seager. Og jeg er overbevist om, at Johanna Stentorp aldrig har hørt om ham,” skrev brugeren og fortsatte:

”Allan Seager er nemlig en af de største, mest anerkendte, men desværre også glemte amerikanske forfattere. The Street, som novellen bag hendes og Alex Soskins film hedder, blev trykt første gang i The London Mercury i 1933. Året efter blev den trykt i Vanity Fair, som Allan Seager var tilknyttet.”

Både Henriksen og ”forfatter” havde dog ros til Johanna Stentorps version, som ikke bare har andre karakterer og replikker, men også en helt anden tone end Soskins film. Hvis man sammenligner, er det poetisk, nordisk melankoli over for håndfast, amerikansk sentimentalitet.

”Historiens lange vandring giver blot morfarens mundtlige overlevering til Johanna et endnu smukkere perspektiv,” konkluderede ”forfatter”.

Så for at gøre en lang historie kort: Denne uges etter er ikke en original fortælling, men en overbevisende filmisk fortolkning af en vandrehistorie, der – indtil andet er bevist – kan føres tilbage til Allan Seager.

På de følgende pladser
Efter at have holdt førstepladsen i to uger må Thomas Daneskovs Ud, spring over, ind således nøjes med andenpladsen.

David Metz’ In absentia holder ganske imponerende tredjepladsen i sin ellevte uge på top 10, mens Til alle mine venner dumper fra andenpladsen til fjerdepladsen. Malou Reymann har bidt sig fast i femtepladsen med Dem man elsker.

Meget kan dog ske i denne uge, hvor alle points bliver nulstillet, og der startes på en frisk på top 10. Hvis du vil hjælpe din yndlingsfilm, skal du med andre ord gense filmen og give den stjerner på ny.

Dramaet i dramaet

Placebo kom så suverænt fra start, at den i realiteten var umulig at indhente. Langt mere nervepirrende var kampen om tiendepladsen mellem dokumentarfilmen Dicte og musikvideoen The Timber Will Fall med Scarlet Chives.

Det lå længe til Dicte, men i weekenden vågnede Aske Bangs fans op og sørgede for, at hans The Timber Will Fall trak det længste strå. Dermed kom den Facebook-forbudte video på et hængende hår ind i trettende uge, som er den maksimale tid, en film kan ligge på top 10 (fremover vil den kunne ses på All Time Shortlist).

The Timber Will Fall indtræder nu i den eksklusive 13-klub, hvor Aske Bang i forvejen har storhittet Ladyboy. De andre film er Ask Hasselbalchs Vilddyr, Cecilie McNairs Patienten og Sidsel Møller Johnsens Mellem træerne.

The Timber Will Falls succes har betydet, at vi har fået tilsendt en lang række musikvideoer. På Ekko er vi begejstret for genren, og nogle af dem vil vi give chancen. Men for at Ekko Shortlist ikke skal ende som en musikvideoliste, kan vi desværre kun optage de mest filmiske og ekstraordinære.

Ugens boblere
Nuka Wølks forfriskende anderledes filmskoleafgangsfilm, sci-fi-dramaet Den fremmede, klarede sig bedst af de øvrige boblere, men ikke godt nok til at komme på top 10.

Den får endnu chancen i to uger som bobler, så se den og giv stjerner. Den fortjener et skulderklap!

Det gør indvandringsdramaet The Art of Crossing the Bridge og børnekomedien 1001 hemmeligheder for børn og ikke for voksne også. De bobler på sidste uge, hvorfor det gælder om at komme ud af starthullerne, hvis du vil hjælpe dem ind på top 10.

Men konkurrencen er hård, for i denne uge bringer vi tre nye, meget stærke boblere i spil. Det er Ulaano Salims Ung for evigt, Juan Heins The Killing of a Danish Swan og Lars p Arendts Beast.

Den første hvirvler os ind i en fortælling om et parforholds højde- og lavpunkter. De to andre film har vold som tema og er ikke for sarte sjæle. Så er I advaret!

Ekko Shortlist – top 10

1. Placebo (instr. Johanna Stentorp)

2. Ud, spring over, ind (instr. Thomas Daneskov)

3. In Absentia (instr. David Metz)

4. Til alle mine venner (instr. Behrouz Bigdeli)

5. Dem man elsker (instr. Malou Reymann)

6. Venus (instr. Tor Fruergaard)

7. The Saga of Biôrn (instr. Benjamin Kousholt)

8. Trold (instr. Fili Seifert)

9. Thy som tilstand (instr. Emil Næsby Hansen)

10. The Timber Will Fall (instr. Aske Bang)

Boblere

The Killing of a Danish Swan (instr. Juan Hein)

Beast (instr. Lars p Arendt)

Ung for evigt (instr. Ulaano Salim)

Den fremmede (instr. Nuka Wølk)

1001 hemmeligheder for børn og ikke for voksne (instr. Frank Molino)

The Art of Crossing a Bridge (instr. Asger Lindgaard)

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko