Nyhed
22. okt. 2007 | 14:52

Things We Lost in the Fire

Benicio Del Toro redder Susanne Biers Hollywood-debut, skriver vor anmelder fra USA.

Af Claus Christensen

Susanne Biers Hollywood-debut, den håndholdte Things We Lost in the Fire, deler som udgangspunkt plot med Brødre, der oprindeligt vakte den amerikanske interesse for hende:

En kvinde (Halle Berry) mister sin perfekte mand, der forsøgsvist erstattes af dennes uperfekte, men godhjertede barndomsven (Benicio Del Toro).

I begge film danner familien rammen om temaer som død, tab og sorg.

Dybde i karakterer
"Desværre er det, som om Allan Loebs manuskript flere steder rummer begrænsede udviklingsmuligheder," skriver vor anmelder, Mads Mariegaard, fra San Francisco og fortsætter:

"Det står tidligt klart, at forholdet mellem de to kun kan ende i et kompromis, der ikke er et parforhold (det er ikke den slags Hollywood-film) og heller ikke er total adskillelse, for i denne film gælder det om at 'tage imod det gode', og alle har noget, der kan lindre en andens smerte."

Men hvad man savner af dybde i historien, findes til gengæld i større grad hos filmens karakterer.

"Jævnligt udsat for Biers signatur-agtige super-nærbilleder lykkes det faktisk David Duchovny at blive andet og mere end The X-Files' Fox Mulder og Halle Berry lejlighedsvist at nærme sig niveauet fra Monster's Ball," skriver Mariegaard.

Skuffende indtjening
Ingen af præstationerne kan dog måle sig med Benicio Del Toros autentiske portræt af narkomanen Jerry, der forsøger at udfylde tomrummet efter den mand, der var med til at holde ham selv i live.

"Del Toro er den afgørende faktor, der trods alt gør Things We Lost in the Fire til en vellykket film, selv om den føles mindre vedkommende end hende bedste danske film," konkluderer Mads Mariegaard og giver fire ud af seks mulige stjerner.

Efter åbningsweekenden i USA ligger Things We Lost in the Fire nummer femten med en indtjening på 1,6 millioner dollars i 1.142 biografer. Fem film er åbnet bedre end Biers, og det generelle indtryk er, at filmens indtjening er skuffende.

Læs hele anmeldelsen i EKKO #39, der er på gaden 7. november.

Kommentarer

© Filmmagasinet Ekko