Nyhed
14. okt. 2019 | 14:08

Valhalla kommer beskedent fra start

Foto | Kasper Tuxen
Roland Møller indtager rollen som tordenguden Thor i den nye udgave af Valhalla, som har fået en hård start hos anmelderne og kæmper for at finde sit publikum.

Efter hårde anmeldelser har Fenar Ahmads actioneventyr med et højt budget på 34 millioner kroner blot solgt 11.379 billetter i åbningsweekenden.

Af Nicki Bruun

Da Fenar Ahmads live-action-filmatisering af Valhalla fik premiere i sidste uge, var det til tæsk blandt anmelderne.

Nu har publikum kunnet stifte bekendtskab med instruktørens version af historien om de nordiske guder Thor, Odin og Loke samt menneskebørnene Tjalfe og Røskva.

Med et for en dansk film højt budget på 34,3 millioner kroner og 11,5 millioner kroner i støtte fra Filminstituttet er det en film, som forventes at sælge mange billetter. Men den er kommet beskedent fra start.

11.379 danskere har set Valhalla i åbningsweekenden fra torsdag til og med søndag. Det er omtrent det samme antal billetter, som ungdomsfilmen Hacker lagde ud med at sælge, og den endte på et samlet billetsalg på 52.229.

Nordisk Film er helt rolig
En tommelfingerregel siger, at hvis man ganger åbningsweekenden med fire, får man filmens totale billetsalg.

Men distributøren Nordisk Film er fortrøstningsfuld. Her forventer man at hive publikum ind i denne uge, hvor mange er på efterårsferie.

”Det er det, vi kalder en blød åbning, men den havde vi sådan set forventet. Det er en film, som skal have sit liv hen over efterårsferien. Så vi er helt rolige, men jeg kan ikke sige noget ordentligt om det før næste mandag,” fortæller distributionschef Frederik Honoré.

– Vi skrev inden premieren om aldersgrænsen over elleve år. Har den været et problem for filmen?

”Det tror jeg ikke. Skammerens datter var jo også elleve år, og det skadede den ikke. Men det er alt for tidligt at sige noget om filmens skæbne.Nu er det efterårsferie, og familierne kommer, så det skal nok blive fint.”

Årets danske succeser
Fenar Ahmad var senest i biografen i 2017 med Underverden, der blev en publikumssucces med 173.567 solgte billetter.

Dette års største danske publikumssucces er det autentiske gidseldrama Ser du månen, Daniel med foreløbigt 426.543 solgte billetter. Den er begunstiget af at være med i programmet til Biografklub Danmark, der med 208.000 medlemmer i denne sæson sikrer de udvalgte film et højt billetsalg.

Alligevel kan filmen meget vel blive overgået af folkekomedien Jagtsæson, der er kommet forrygende fra start med 212.640 billetter i de første ti dage.

Med i konkurrencen om årets mest sete film er også Oscar-kandidaten Dronningen og dramakomedien De frivillige, som tidligere på året kom op på henholdsvis 331.942 og 214.720 billetter. De var begge i forrige sæsons program for Biografklub Danmark.

Valhalla blev ikke udvalgt til biografklubben, og Fenar Ahmad er ikke synderligt optaget af de kommercielle aspekter af hans film, har han tidligere fortalt Ekko.

”Målgrupper er sådan noget, virksomheder har opfundet for at analysere markedet. Vi er i gang med at lave kunst og film, fortællinger og eventyr. Hvis H.C. Andersen havde tænkt på, hvilken målgruppe han prøvede at ramme, så havde han aldrig været H.C. Andersen,” sagde instruktøren.

Trailer: Valhalla

Kommentarer

Ekko #83

”Jeg har fundet fred,” siger Fenar Ahmad i nyt nummer.

Køb magasinet i kiosker eller få det tilsendt.

Hvis du tegner årsabonnement, får du en gratis biografbillet og sommernummeret med tema om Tarantino.

Abonnenter har også adgang til magasinet digitalt.

© Filmmagasinet Ekko