Med udkig over filmbranchen

Bloggen er udtryk for skribentens egne holdninger og opfattelser.

13. juni 2014 | 09:00

Ti film Hollywood burde genindspille

Filmindustriens tekniske formåen bliver forbedret dag for dag. Der er i dag absolut ingen grænser for, hvad man formår at præsenterer publikum for på det store lærred.

I det nye årtusinde har vi set film, som – af tekniske årsager – ikke ville have været mulige at producere i det forrige, f.eks. Avatar og Ringenes herre-trilogien.

I en tid hvor mere eller mindre – mest mindre – relevante film genindspilles, kunne det være interessant om Hollywood fokuserede på gamle film, som med datidens begrænsede teknologiske formåen godt kunne trænge til en genopfriskning gennem en genindspilning.

Mange gamle film henstår i dag som teknisk antikvariske, selvom idéen bag filmen principielt ikke fejlede noget.

Genindspilninger har et forholdsvis dårligt navn, men faktisk er der talrige eksempler på at genindspilningen er bedre en originalen, f.eks. De ti bud (1923/1953), The Thing (1982/2011), The Little Shop of Horrors (1960/1986), Fluen (1958/1986), I am Legend (1971/2007), Mumien (1932/1999), War of the Worlds (1953/2005) og Ben-Hur (1925/1959).

Nedenstående ti film som det kunne være interessant at se genindspilninger af, ud fra et overvejende teknisk perspektiv:

 

Vestens vilde robotter (1973)

 

Yul Brynner, Richard Benjamin og James Brolin spiller hovedrollerne i Michael Crichtons robotwestern. Det var dengang Crichton både skrev og instruerede.

Velkommen til Westworld, en slags Disneyland for voksne. Robotter agerer indbyggere i en lille by i det vilde vesten, med desperadoer, sheriffer og syngepiger. De besøgende kan nedlægge lige så mange desperadoer og syngepiger de lyster. Men pludselig en dag skyder desperadoerne igen…

Om end filmen foregår i fremtiden, har filmen dog et umiskendelig 70’er præg og den tekniske side af filmen kunne godt trænge til en gevaldig opdatering.

Der er i flere år blevet talt om en genindspilning, dog uden dette foreløbig har resulteret i noget egentligt projekt.

 

Jens Lyn (1980)

Alex Raymonds tegneseriefigur filmatiseret af Mike Hodges, med Sam J. Jones som Jens Lyn. Blandt de øvrige medvirkende støder vi på Max von Sydow, Topol, Ornella Muti og Timothy Dalton.

Jens Lyn er en fodboldhelt, der bliver kidnappet og bragt ombord på Dr. Zarkovs rumskib sammen med den smukke Dale Arden. Trekløveret ender på planeten Mongo, som regeres af den onde kejser Ming. Ming ser Jorden som en trussel og vil tilintetgøre planeten. Jens Lyn skal ikke bare redde jorden mod en grusom skæbne, men skal også undgå den amourøse opmærksomhed fra Mings datter.

Mildest talt på alle måder en elendig film. Karakteren, Jens Lyn, har dog stort potentiale til succesfuldt at indgå i den syndflod af superhelte vi oplever i disse år.

Sidste: filmselskabet 20th Century Fox har netop meddelt en genindspilning er undervejs.

 

Howard: Helten over alle helte (1986)

George Lucas’ film om den cigarrygende and, Howard. Filmen er baseret på Marvels tegneserie af Steve Gerber. I persongalleriet bag anden møder vi blandt andet Lea Thompson, Jeffrey Jones og Tim Robbins.

Howard, en indbygger fra Duck World, bliver pludselig slynget ud i rummet og lander på Jorden, hvor han forsøger at gøre sig på lige fod med menneskene. Det lykkes ham at tilintetgøre universets mørke hersker, der truede med at ville erobre Jorden.

Ufatteligt netop George Lucas ikke ventede med denne filmatisering, indtil teknikken kunne bære udfordringen.

Idéen fejlede dog ikke noget, men gengivelsen på lærredet af Howard the Duck var intet mindre end en katastrofe. Vores dages teknologiske landvindinder med CGI, vil dog teknisk kunne rette gevaldigt op på denne temmelig latterlige fremstilling af en and, som er noget mere frigjort end sin Disney-pendant.

 

Det sorte hul (1979)

 

Maximilian Schell, Anthony Perkins, Robert Forster, Yvette Mimioux og Ernest Borgnine førte an i Gary Nelsons rum-eventyr.

U.S.S. Cygnus balancerer usikkert på kanten af et sort hul – den uendelige, tomme intethed, hvor rum og tid slutter. Passerer man grænsen hertil, kommer man ind i det fuldstændig ukendtes univers. En historie om robotter og mennesker, om menneskelig genialitet og galskab og om den spektakulære nedstigning i naturens ultimative mysterium – det sorte hul.

En verdensomsejling under havet… i rummet. Disneys forsøg på at kommunikere med det publikum de havde mistet til Star Wars, var et fejlskud, specielt teknisk.

Filmen blev nomineret til to Oscars i kategorierne ”bedste fotografering” og ”bedste special effects”, dog uden at vinde.

Det kan dog være Christopher Nolan og hans Interstellar overflødiggør ethvert forsøg på at genoplive film om universets sorte huller.

 

Slagtehus 5 (1972)

 

George Roy Hills filmatisering af Kurt Vonneguts hovedværk, med Michael Sacks, Ron Liebman, Eugene Roche og Valerie Perrine i de bærende roller.

Den amerikansk soldat Billy Pilgrim ender sammen med sin enhed i tysk fangenskab under 2. Verdenskrig og anbringes i kælderen under et nedlagt slagteri i Dresden. Traumatiseret af oplevelsen af krigen og de tunge luftangreb på byen, tager han tilflugt i en fantasiverden. Løsrevet af tiden oplever Billy et eventyr på den imaginære planet Tralfamadore og begiver sig ud på en rejse gennem forskellige perioder af hans liv.

Teknikken i filmen er mildt sagt ubehjælpsom, men var hvad mediet på daværende tidspunkt tillod.

Filmen vandt Juryens Pris i Cannes 1972.

 

Manden som kom ned på jorden (1976)

 

Nicolas Roegs sci-fi drama efter Walter Tevis roman, med David Bowie, Rip Torn, Candy Clark og Buck Henry i de væsentligste roller.

Mr. Sussex kommer fra en fremmed planet, der mangler vand. På Jorden optræder han forklædt som magtfuld, excentrisk rigmand. Han håber at kunne sende en del af Jordens vandresurser hjem til sin planet. Snart begynder han imidlertid at finde sig til rette på jorden og indleder et forhold til elevatorpigen Mary Lou, mens han hjemsøges af minder om den verden, han kommer fra.

Atter har de tekniske landvindinger filmindustrien har oplevet på dette område, gjort det muligt at fuldende dette interessant værk.

Filmen var udtaget til hovedkonkurrencen ved Berlin Filmfestivalen i 1976, men måtte dog gå tomhændet hjem.

 

Flugten fra fremtiden (1976)

Michael Andersons filmatisering af William F. Nolans sci-fi roman Logan’s Run. Blandt de medvirkende støder vi på Michael York, Richard Jordan, Jenny Agutter, Farah Fawcett og Peter Ustinov.

Denne idylliske fremtidsversion har en enkelt lille hage: livet slutter når man fylder 30 år.

Historien kunne så sandelig drage fordel af en opdatering. Vores egen Nicolas Winding Refn har været involveret i en genindspilning, men projektet faldt øjensynligt fra hinanden.

Filmen vandt en Oscar i kategorien ”bedste special effects”.

 

THX 1138 (1971)

 

George Lucas’ debutspillefilm, baseret på hans egen historie, med Robert Duvall, Maggie McOmie og Donald Pleasence i hovedrollerne.

Filmen var produceret at Lucas mentor, Francis Ford Coppola og var baseret på en kortfilm Lucas lavede på filmskolen.

Filmen foregår i det 25. århundrede, og fokuserer på en mand og en kvinde, der gør oprør mod et meget autoritært og kontrolleret samfund.

THX 1138 led under et lillebitte budget på omkring $775.000, og kom til at lide endnu mere da filmens distributør, Warner Bros., ikke brød sig om filmen og derfor beskar markedsføringsbudgettet betragteligt.

Tænk, hvis man kunne genindspille denne historien på grundlag af et tre cifferet million dollar beløb.

 

Dune – ørkenplaneten (1984)

 

Frank Herberts roman blev lagt i hænderne på David Lynch, som på det tidspunkt hverken havde hørt om romanen eller var interesseret i at lave sci-fi. Det er den kedelige baggrund for produktionen af denne film, efter Ridley Scott forlod projektet, for at lave Blade Runner (1982) i stedet.

Kyle MacLachlan førte an på en imponerende rolleliste: Sting, José Ferrer, Linda Hunt, Richard Jordan, Brad Dourif, Virginia Madsen, Jürgen Prochnow, Patrick Stewart, Dean Stockwell, Max von Sydow og Sean Young.

10.000 år ude i fremtiden. Intriger og magtkampe foregår mellem forskellige grupper i et feudalt kosmisk samfund. På planeten Dune, som er hjemsted for et krydderi der gør det muligt at foretage rumrejser over ufatteligt store afstande, bor et folk som har forstået at leve i overensstemmelse med den barske natur. De regnes for intet af magthavene, men har måske mere at byde på end som så.

Nomineret til en enkelt Oscar i kategorien ”bedste lyd”. Filmen blev dog forbigået ved selve uddelingen.

Det kunne være interessant at se hvad en instruktør, som virkelig lever og ånder for sci-fi, kunne få ud af denne historie.

 

Barbarella, rumpigen og den sorte tyran (1968)

Roger Vadims filmatisering af Jean-Claude Forests sexede sci-fi tegneserie.

Udover Jane Fonda i den altdominerede hovedrolle, møder vi John Phillip Law, Anita Pallenberg og Milo O’Shea.

I en fjern fremtid sætter Barbarella kursen mod det ydre rum og tvinges til at lande på planeten Lythion på en hemmelig mission for at finde en forsvunden videnskabsmand. Hun må tage al sin snilde, stil, skønhed og gode erotik i brug for at besejre ondskaben, der optræder i skikkelse af robotter og monstre. Hun belønner også hæmningsløst de mænd, der hjælper hende undervejs. 

Endnu en mulig sci-fi genindspilning vores egen Nicolas Winding Refn har været involveret i, dog foreløbig resultatløst. 

Kommentarer

Kim Pedersen

 

Kim Pedersen kommenterer nye trends og generelle nyheder fra ind- og udland.

Blev født ind i filmbranchen via en far, som var filmudlejningsdirektør i det nu hedengangne United Artists. Som bare tyveårig overtog han i 1978 en biografvirksomhed i Aarhus, som han drev og udviklede til en førende markedsposition, inden selskabet blev afhændet i 1999.

Kim Pedersen har i dag en lang række tillidsposter i filmbranchen. Fra 2005 har han været formand for Brancheforeningen Danske Biografer og fra 2007 ligeledes vicepræsident i The International Union of Cinemas.

Han er også formand for UNIC Tech Commitee og rådsmedlem i National Association of Theatre Owners International Committee og Film Theft Task Force i USA. Senest er han indtrådt som bestyrelsesmedlem i Biografklub Danmark A/S, som blandt andet udvælger filmene til klubbens program.

© Filmmagasinet Ekko