Ekko #28

Indhold

Bertelsens brand
Portræt af DR2’s programredaktør Mikael Bertelsen
Af Mads R. Mariegaard

Krasniks deadline
Et halvt døgn med DR2’s Deadline
Af Markus Bernsen og Mads R. Mariegaard

Drillepinden
Lars von Trier om tilstanden i dansk film
Af Peter Schepelern

Ned i en fælles gryde
Anmeldelse af Lars von Triers Manderlay
Af Louise Frevert

Ringen er sluttet
George Lucas har gjort Star Wars-sagaen færdig
Af Christian Monggaard

Nostalgisk science-fiction
Jakob Stegelmann ser på stjernekrigens rødder
Af Jakob Stegelmann


Tema: Danske DOX


En filmmakers bekendelser

Journalist eller filmkunstner?
Af Anders Østergaard

Max og kaos
Instruktøren Max Kestner digter med dokumentaren
Af Claus Christensen

"Jeg er en af dem, der tror, at sandheden er min"
Essay om at instruere dokumentarfilm.
Af Max Kestner

Mod lykkens tinder
Tómas Gislasons film om Bjarne Riis og Team CSC
Af Lars Movin

Dokumentarfilm: en mangelfuld varebetegnelse
Hvorfor flopper dansk dokumentar i biograferne?
Af Niels Pagh Andersen og Jakob Kirstein Høgel

Mennesket bag politikeren
Politik er et godt miljø at fortælle historier i
Af Lars Movin

Hundigedage - en parcelhushistorie
En film om at vokse op i et parcelhus i en dansk forstad
Af Alice de Champfleury og Claus Christensen


Biografanmeldelser


Et hul i mit hjerte
Koret
Overcoming
Pusher III
Return to Sender
Sin City
Star Wars III: Sith-fyrsternes hævn
The Hitchikers Guide to the Galaxy

 

Dvd-anmeldelser


Short Cuts
Der var engang ...
De utrolige
House of Flying Daggers

 

Tv-anmeldelser


Desparate Housewives
Lykketoft finale

DVD #2

Rejsen på ophavet

Instr. Max Kestner
Danmark, 2004, 29. min.

Danske Max Kestner (f. 1969) er for længst blevet kåret til sin generations Jørgen Leth: iagttageren, der kan beskære virkeligheden og ophøje den til kunst.

Den korte dokumentar Rejsen på ophavet fra 2004 er hans anden film. Her viser han for første gang sit uovertrufne blik for tilfældets poesi og livets uransagelige veje, som også gennemløber den spillefilmlange Drømme i København fra 2010.

I en hæsblæsende collage af smalfilm, animation og familiefotos fortæller han om at være et normalt barn med unormale hippie-forældre. Imens kortlægger og filosoferer han over det væld af sommerfugle-effekter og tilfældige møder, der gjorde, at Max Kestner kom til verden på Amager i 1969.

© Filmmagasinet Ekko